Legionowo. Tunel na Bukowcu najwcześniej za 3 lata

boleslawa-roi

Tunel ma powstać na przedłużeniu ul. gen. B. Roi, fot. GP/kg (archiwum)

Koniec 2022r. – to określony w umowie termin powstania wiaduktu lub tunelu na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi na Bukowcu. Legionowski samorząd na etapie tworzenia projektu tej inwestycji ma dopiero doprecyzować, czy powstanie tam tunel czy wiadukt.

Projekt jeszcze w tym roku. Tunel czy wiadukt?

Informacja, że tunel kolejowy na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi w Legionowie ma powstać do końca września 2020r. podana przez prezydenta Romana Smogorzewskiego, następnie powtórzona na łamach Gazety Powiatowej, jest nieprawdziwa. Z opublikowanej w sieci umowy zawartej 18 marca br. w sprawie realizacji tej inwestycji między legionowskim samorządem a spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK S.A) wynika, że pod wspomnianym adresem powstanie albo tunel, albo wiadukt najpóźniej do końca 2022r., zaś całość tej inwestycji rozliczona zostanie do końca pierwszej połowy 2023r. Ze wspomnianego porozumienia wprost nie wynika, jaki rodzaj przeprawy powstanie na Bukowcu. Decyzję tę kolejarze pozostawili po stronie legionowskich samorządowców i określili jedynie, że ostatecznie ma ona zostać podjęta na etapie przygotowywania projektu tego przedsięwzięcia. Wspomniany kontrakt jasno z kolei mówi, że w miejscu obecnego przejazdu kolejowego w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej powstanie kładka pieszo-rowerowa, zaś wspomniany przejazd zostanie obowiązkowo zlikwidowany. – Gmina zobowiązuje się do przygotowania i ogłoszenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie dokumentacji projektowej nie później, niż w ciągu 6 miesięcy od dnia podpisania niniejszej umowy, a na wykonanie robót budowlanych w terminie umożliwiającym realizację inwestycji zgodnie z harmonogramem tj. do końca 2022r. z rozliczeniem do połowy 2023r. – czytamy w podpisanej 18 marca br. umowie ze spółką PKP PLK S.A.

 

 

Postawili na płytki i krótki tunel

Władze Legionowa zdecydowały, że na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi na Bukowcu zbudują płytki i niezbyt długi tunel kolejowy przeznaczony wyłącznie dla osobówek i niewielkich busów – takie zapowiedzi pojawiają się w przestrzeni publicznej i w wystąpieniach włodarzy. – Realizacja przepraw obecnie jest na etapie wyboru projektanta, którego zadaniem będzie przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego, dokumentu niezbędnego do ogłoszenia przetargu w formule zaprojektuj-wybuduj – tak w oficjalnym piśmie z 1 kwietnia br. poinformował radnego Mirosława Grabowskiego wiceprezydent Marek Pawlak. – Rozwiązanie projektowe zostanie oczywiście przedstawione mieszkańcom, nie można jednak w chwili obecnej wskazać dokładnego terminu konsultacji – dodał następnie.

Przeszło 30 mln zł za tunel i kładkę na Bukowcu

Co do kosztów związanych z realizacją tego wieloelementowego przedsięwzięcia drogowo-kolejowego, to w umowie z 18 marca br. określono je na łączną kwotę przeszło 30,2 mln zł brutto. Kolejarze zobowiązali się do współfinansowania tego zadania w kwocie nie większej jak nieco ponad 14,5 mln zł brutto. Oprócz tego wzięli na siebie wszystkie koszty związane z jego promocją. Resztę kosztów związanych z jego realizacją – określonych na kwotę przeszło 15,7 mln zł brutto – zobowiązał się pokryć legionowski magistrat. Ponadto, obie zainteresowane strony zastrzegły, że w pewnych okolicznościach powyższa inwestycja może nie dojść do skutku. Podpisany przez nie w marcu br. kontrakt może zostać zerwany, kiedy okaże się, że m. in. PKP PLK S.A. nie otrzymały dotacji unijnej lub z budżetu państwa na jego realizację, kiedy uzyskane w przetargach ceny jego wykonania przewyższą możliwości finansowe legionowskiego samorządu, bądź też, kiedy ten nie dotrzyma terminów wynikających z harmonogramu realizacji tej inwestycji.

Kolejarze zasiądą w komisjach przetargowych

Dokumentacja związana z przetargami na projekt i realizację tej inwestycji musi być uzgodniona z kolejarzami, zaś przedstawiciele tej spółki będą uczestniczyć w komisjach przetargowych powołanych na okoliczność wyboru realizatorów tego zadania. Kiedy zaś już powstanie projekt bezkolizyjnej przeprawy przez tory kolejowe na legionowskim Bukowcu, będzie musiał on uzyskać akceptację ze strony spółki PKP PLK S.A. Oprócz tego, legionowski magistrat będzie musiał pozyskać grunty niezbędne do realizacji tego przedsięwzięcia, czyli wywłaszczyć wybranych legionowian przy użyciu specustawy drogowej.

Miasto stanie się zarządcą infrastruktury kolejowej

Kiedy już w ciągu ulicy generała Bolesława Roi powstanie kolejowy tunel bądź wiadukt, zaś w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej kładka pieszo-rowerowa z windami dedykowanymi osobom niepełnosprawnym oraz niezbędna do obsługi tych dwóch przepraw kolejowych infrastruktura drogowa, to jedynym zarządcą tych obiektów zostanie legionowski magistrat. Jednak przez 5 kolejnych lat od daty oddania tej inwestycji do użytku publicznego, bez zgody kolejarzy miejscy urzędnicy nie będą mogli czynić w tej infrastrukturze żadnych poprawek.