Rada Powiatu Legionowskiego zajęła stanowisko w sprawie przebiegu korytarza Obwodnicy Aglomeracyjnej Warszawy (OAW). Samorząd ocenił, że wariant wykorzystujący korytarz drogi krajowej 62 (DK nr 62) i przeprawę mostową w Wierzbicy jest najbardziej optymalnym z punktu widzenia rozwoju północnej części powiatu legionowskiego. Stanowisko to trafi teraz do Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad (GDDKiA), która odpowiada za inwestycje drogowe towarzyszące budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
W poniedziałek, 28 czerwca Rada Powiatu Legionowskiego zajęła stanowisko w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S50, stanowiącej północny odcinek planowanej OAW jako inwestycji drogowej towarzyszącej budowie CPK. Samorząd ocenił, że zaznaczony na mapie kolorem niebiesko-granatowym wariant wykorzystujący korytarz DK nr 62 i przeprawę mostową w Wierzbicy jest najbardziej optymalnym z punktu widzenia rozwoju północnej części powiatu legionowskiego. Tym samym poparł stanowisko gminy Serock w tej kwestii. – Jest on najbliższy obowiązującym dokumentom strategicznym, a jednocześnie daje impuls do rozwoju społeczno-gospodarczego miejscowości dotychczas wykluczonych komunikacyjnie. Pomimo nieco bardziej oddalonego przebiegu od miasta stołecznego, wariant ten przebiega śladem DK nr 62 przez tereny mniej zurbanizowane, przynosząc wymierne korzyści mieszkańcom i lokalnym samorządom, a samym terenom dając szansę na rozwój i stymulację gospodarczą – napisali radni w uzasadnieniu do uchwały w tej sprawie. Dokument ten trafi teraz do decydentów z GDDKiA.
Oprotestowali rekomendowane przez drogowców rozwiązania
GDDKiA odpowiedzialna za realizację inwestycji drogowych towarzyszących budowie CPK rekomendowała do dalszych analiz przebiegi drogi ekspresowej S50 przewidujące budowę nowej przeprawy mostowej w rejonie Arciechowa i Serocka lub Jadwisina. Te zaznaczone na mapie kolorem czerwono-zielonym rozwiązania oprotestowały liczne samorządy, w tym gmina Serock i powiat legionowski. – Warianty te nie dość, że ingerują mocno w obecną infrastrukturę społeczną wsi położonych w gminie Serock i przebiegają w bezpośrednim sąsiedztwie obszarów cennych przyrodniczo, to determinują również konieczność budowy nowej przeprawy przez Narew na wysokości miejscowości Jadwisin i Arciechów – wskazali w ostatnio podjętej uchwale. Zaapelowali też do GDDKiA o ponowne przeanalizowanie wariantów przebiegu OAW.
Harmonogram inwestycji
Jak informuje GDDKiA, harmonogram działań zakłada, że pierwszymi fragmentami OAW możemy pojechać na przełomie 2027 i 2028 roku, a cała trasa będzie dostępna do 2035 roku.