Dzisiaj (7 października) o godzinie 10.30 władze Miasta i Gminy Serock oraz przedstawiciele PKP PLK podpisały umowę na projekt linii kolejowej Zegrze-Przasnysz, jako realizacja szlaku „Kolei Północnego Mazowsza”. W wydarzeniu udział wzięli Pan Wicepremier Henryk Kowalczyk i Pan Wiceminister Infrastruktury, Andrzej Bittel, a także prezes PKP PLK Pan Ireneusz Merchel.
Kolej Północnego Mazowsza ma połączyć Zegrze z Przasnyszem. Projekt został zgłoszony do programu Kolej+ w ramach współpracy 18 samorządów.
Umowa przewiduje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz wykup gruntów pod nową około 73 km, jednotorową zelektryfikowaną linię. Trasa ma zapewnić wygodną komunikację mieszkańcom Północnego Mazowsza ze stolicą. Nowe połączenie umożliwi szybki dojazd do miejscowości wypoczynkowych – Serocka nad Jeziorem Zegrzyńskim czy Pułtuska. Czas przejazdu pociągiem np. między Warszawą a Przasnyszem szacowany jest na ok. godzinę i 15 minut. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h. Kolej zyska dodatkowe znaczenie jako ekologiczny środek transportu.
Według projektu, lepszy dostęp do kolei ma zapewnić 12 przystanków, m.in. w Przasnyszu, Makowie Mazowieckim, Pułtusku, Serocku. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Przystanki będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – wyposażone według potrzeb w windy i pochylnie. Będą wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.
Koszt projektu to 306 mln zł. Zgodnie z zasadami programu Kolej+, 15 proc. kwoty muszą pokryć zgłaszający projekt. Ponad połowę kosztów wkładu własnego, czyli 24,6 mln zł, przekaże samorząd województwa mazowieckiego. Mazowsze przeznaczyło też 679 tys. zł na wstępne studium planistyczno-prognostyczne, na podstawie którego PKP PLK dokonywało oceny zgłoszeń.
Sama budowa linii jest planowana w dalszej przyszłości, a szacowany koszt powstania linii Zegrze-Przasnysz wraz z robotami budowlanymi to ok. 2 mld zł. Zgodnie z deklaracją samorządu Mazowsza, który zarządza Kolejami Mazowieckimi, linię po jej zbudowaniu ma obsługiwać 14 par pociągów na dobę.
Projekt został zgłoszony w ramach współpracy 18 samorządów. Oprócz miasta i gminy Serock oraz samorządu województwa, umowę partnerstwa zawarły gminy Pokrzywnica, Winnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy-Bramura, Krasne, Przasnysz, Wieliszew, Nieporęt, miasta Maków Mazowiecki, Pułtusk Przasnysz oraz powiaty legionowski, pułtuski, makowski i przasnyski.