Serock. Jest Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne oraz nowy wariant trasy planowanej linii kolejowej Zegrze-Przasnysz

Wariant W2A fot. UMiG Serock

Wariant W2A fot. UMiG Serock

Wielu mieszkańców gminy Serock bardzo mocno żyje planami serockiego ratusza i 18 innych samorządów co do planów budowy nowej linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Ambitny projekt kolejowy, który jest zgłoszony do II etapu programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku ma realne szanse, żeby zostać zrealizowanym. We wtorek (23 listopada) Ratusz w Serocku opublikował Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne oraz nowy wariant trasy.

 

 

Przypomnijmy, że utworzenie linii kolejowej z Zegrza do Przasnysza zakłada budowę 70 kilometrów torów, kilku stacji kolejowych oraz powstanie mostu na Narwi w Zegrzu. Na trasie nowej linii kolejowej mają się znaleźć takie miasta jak m.in. Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz. Szczegółowo tym przedsięwzięciu informowaliśmy w m.in. TUTAJ.

 

 

Podpisanie umowy partnerstwa

22 listopada 2021r. w Urzędzie Marszałkowskim w Warszawie zawarto umowę partnerstwa w sprawie budowy linii kolejowej z Zegrza do Przasnysza. Jej sygnatariuszami jest 19 samorządów z terenu Mazowsza. Liderem przedsięwzięcia jest miasto i gmina Serock. Poza tym samorządem, wskazaną umowę podpisały m.in. samorząd Mazowsza, gminy Wieliszew i Nieporęt oraz powiat legionowski. Zawarcie porozumienia o współpracy było niezbędne do dalszego procedowania wniosku dotyczącego realizacji tej inwestycji w ramach rządowego programu Kolej Plus (więcej pisaliśmy TUTAJ). Co ważne, wniosek ten zakwalifikował się do drugiego etapu wskazanego konkursu. Na tym etapie, wszystkie zakwalifikowane wnioski inwestycyjne będą podlegały kolejnym ocenom. Potem przyjdzie czas na utworzenie ich listy rankingowej oraz ostateczną kwalifikację do dofinansowania.

W ramach Programu Kolej+ zostałyby sfinansowane koszty opracowania dokumentacji (Studium Projektowo-Techniczne) oraz koszt wykupu nieruchomości. Dla optymalnego wariantu to kwota 238 mln zł, co przy 15-proc. wkładzie własnym samorządów-partnerów projektu daje 35 mln zł. Podział między partnerów zostałby określony po przyjęciu projektu do realizacji.

Realizacja projektu zostałaby podzielona na dwa etapy. Pierwszy zakłada pozyskanie studium składającego się z koncepcji programowo-przestrzennej określającej w szczegółowy sposób zakres rzeczowy prac niezbędnych do realizacji projektu dla wariantu przyjętego w Studium Planistycznym, a także wykonanie wstępnego kosztorysu robót oraz dokumentacji projektowej (projektu budowlanego wraz z nadzorem autorskim, w tym kosztorysu inwestorskiego dla projektu) oraz uzyskania wszelkich innych niezbędnych dokumentów i pozwoleń, w tym decyzji administracyjnych (m.in. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (decyzja środowiskowa), decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej/decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o udzieleniu pozwolenia na budowę. Drugi etap to roboty budowlane. Ze względu na ograniczenie czasowe Programu Kolej+ do końca 2028 r. i stopień skomplikowania projektu, realizacja robót przewidywana jest już poza tym programem.

Przedstawienie Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego

We wtorek (23 listopada) Urząd Miasta i Gminy Serock opublikował na swoich stronach tak długo oczekiwane przez mieszkańców Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne. – Udostępniamy Państwu Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne dla projektu liniowego pn. Budowa linii kolejowej Zegrze-Przasnysz jako realizacja szlaku „Kolei Północnego Mazowsza”, która powstała w ramach aplikowania do II etapu programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2028 roku. W treści dokumentu znajdziemy m.in. analizę uwarunkowań społeczno-gospodarczych i środowiskowych, przedstawiane na konsultacjach wariantowania tras, prognozy ruchu, analizy oddziaływania projektu, wycenę wariantów oraz wybór preferowanego wariantu. Najbardziej oczekiwanym przez Państwa punktem wydaje się wybór preferowanego wariantu do dalszych prac i analiz. Analiza wielokryterialna wariantów wyłoniła wariant W2 jako wariant preferowany do dalszych prac. – informuje serocki ratusz.

Wariant 1 (W1)

Wariant 2 (W2) – preferowany do dalszych prac

Wariant 3 (W3)

Istotną zmianą, jaka nastąpiła względem konsultowanych wariantów jest modyfikacja trasowania polegająca na połączeniu przebiegów wariantów W1 oraz W2 na wysokości Serocka — wariant ten otrzymał oznaczenie W2A i różni się od wariantu W2 tym, że na terenie miasta Serock planowana linia kolejowa przebiega wzdłuż obwodnicy Serocka (droga krajowa nr 61), po zachodniej stronie tej drogi. Wariant W2A pozwala ograniczyć ingerencję w tereny istniejącej i planowanej zabudowy, jak również zagospodarować tereny położone w bezpośrednim pobliżu drogi krajowej. – przekazuje serocki ratusz.

Wariant W2A

Liczący ponad 300 stron dokument Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego oraz pozostałe proponowane warianty tras dla planów budowy linii kolejowej Zegrze-Przasnysz dostępne są pod TYM adresem na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy Serock.