Powiat. Jest plan poprawy wyjazdu z parkingu przy stacji kolejowej w Zegrzu Południowym w kierunku Serocka. Rondo na ulicy Rybaki

PARKING

Tereny przy stacji kolejowej w Zegrzu Południowym w gminie Nieporęt. fot. GP/aw

W przypadku budowy parkingu wielopoziomowego przy stacji kolejowej w Zegrzu Południowym brane jest pod uwagę usprawnienie wyjazdu z tego terenu na DK 61 w kierunku Serocka. Wiązałoby się to z wybudowaniem drogi łączącej powyższy teren z ulicą Rybaki w rejonie skrzyżowania z ulicą Księcia Konstantego Radziwiłła w Zegrzu Południowym.

 

 

W czerwcu 2023 roku ze stacji w Zegrzu Południowym ruszył pierwszy pociąg linii SKM S4 w kierunku Piaseczna po zrewitalizowanej linii kolejowej nr 28. Inwestycja pochłonęła blisko 42 mln zł, lecz dzięki jej realizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. po 29 latach wróciło kolejowe połączenie z Wieliszewa do Zegrza Południowego.

 

 

Od tego czasu coraz więcej mieszkańców powiatu legionowskiego, szczególnie z gminy Serock, ale również z gminy Nieporęt jak i gminy Wieliszew korzysta z tego połączenia kolejowego. Świadczy o tym fakt, że na placu przy zrewitalizowanej stacji kolejowej w Zegrzu Południowym codziennie parkowanych są setki aut i bardzo często ciężko jest znaleźć tam wolne miejsce.

Wiele osób bardzo chwali możliwość korzystania z połączenia kolejowego z Zegrza Południowego, jednak jest pewien problem, który szczególnie kierowcy wskazują od początku oddania tej inwestycji do użytku.

Chodzi o możliwość wyjazdu z terenu parkingu przy stacji kolejowej na DK 61 w kierunku Serocka, a raczej jego brak. Obecnie kierowcy, którzy chcą z terenu parkingu wjechać bezpośrednio na DK 61 w kierunku Serocka muszą skręcić w prawo, a następnie dojechać do ronda w Nieporęcie, gdzie zawracają. Wiąże się to nawet z kilkunastoma dodatkowymi minutami, gorzej jest w godzinach szczytu, kiedy można utknąć nawet na dłużej w oczekiwaniu na dojazd do powyższego ronda i zawrócenie w kierunku Serocka.

Redakcja Gazety Powiatowej już w 2023 roku po prośbach kierowców o interwencję w tej sprawie pytała w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czy możliwe jest utworzenie bezpośredniego skrętu w lewą stronę na DK 61 w kierunku Serocka z terenu parkingu przy stacji kolejowej w Zegrzu Południowym. Jak informowała nas wtedy przedstawicielka GDDKiA taki skręt, a co za tym idzie przebudowa DK 61 w tym miejscu nie jest brana pod uwagę.

Budowa parkingu wielopoziomowego przy stacji kolejowej w Zegrzu Południowym pozwoli połączyć ten teren drogą z ulicą Rybaki?

Przypomnijmy, że gminy Nieporęt, Wieliszew i Serock chcą zbudować parking wielopoziomowy z miejscami postojowymi przy stacji kolejowej w Zegrzu Południowym w gminie Nieporęt. Projekt tej inwestycji już powstał (wykonano go jakiś czas temu w Starostwie Powiatowym w Legionowie). Obecnie trwa kompletowanie dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o finansowanie zewnętrzne dla jej wykonania. Aby wykonać to przedsięwzięcie, samorządy będą ubiegać się o dotację zewnętrzną ze środków unijnych. Aplikować o te fundusze można do 26 września 2024 r. Liderem tego przedsięwzięcia jest gmina Nieporęt, aczkolwiek gminy Wieliszew i Serock chcą partycypować w kosztach jego wykonania.

– Uzyskanie dofinansowania będzie oznaczało pozyskanie pięćdziesięciu procent środków na realizację inwestycji. Pozostała część będzie przedmiotem poszukiwania wsparcia z innych źródeł a cały pozostały do sfinansowania wkład własny będzie udziałem wszystkich partnerów projektu. Realnie nowy parking mógłby powstać do końca 2027 r. – informuje Urząd Miasta i Gminy Serock.

W ramach powyższego przedsięwzięcia planowana jest w przypadku pozyskania dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 budowa m.in. wielopoziomowego parkingu, niewielkiej poczekalni z toaletami i przestrzenią usługowo-handlową oraz układem komunikacyjnym, w ramach którego przewiduje się wykonanie przystanków autobusowych, miejsc parkingowych typu P&R i miejsc parkingowych dla rowerów. Dodatkowo cały obiekt ma być przyjazny osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in pozbawiony będzie barier architektonicznych). Zgodnie z planami samorządów, które chcą wziąć udział w realizacji tego przedsięwzięcia z parkingu wielopoziomowego mogłoby korzystać około 350 samochodów i około 230 na jego terenie.

Koncepcja parkingu wielopoziomowego przy stacji kolejowej w Zegrzu Południowym (fot. Urząd Miasta i Gminy Serock)

Z informacji udostępnionej przez Urząd Miasta i Gminy Serock wynika, że w przypadku uzyskania dofinansowania ze środków unijnych dla budowy parkingu wielopoziomowego przy stacji kolejowej w Zegrzu Południowym brane jest pod budowę wybudowanie drogi, która łączyłaby się ze skrzyżowaniem ulicy Rybaki z ulicą Księcia Konstantego Radziwiłła. W miejscu tym brana jest pod uwagę budowa ronda, które ułatwiałoby wjazd w ulicę Rybaki, którą następnie można bezpośrednio wjechać na DK 61 w kierunku Serocka.

Koncepcja zagospodarowania terenu parkingu przy stacji kolejowej w Zegrzu Południowym. Na czarno zaznaczono drogę, która miałaby się łączyć z ulicą Rybaki (fot. Urząd Miasta i Gminy Serock)

– Obsługa komunikacyjna obiektu będzie się odbywała poprzez zjazdy z drogi krajowej (podobnie jak do tej pory), jednak – w ramach przedsięwzięcia planuje się też wykonanie dodatkowego, bezkolizyjnego wjazdu na drogę krajową w kierunku Serocka wykorzystującego ulicę Rybaki w Zegrzu Płd. Takie rozwiązanie, poprzez poprowadzenie pojazdów kierujących się na północ bezpośrednio na właściwy pas drogi krajowej, zapewni odciążenie ronda w Zegrzu, znacznie zwiększy płynność ruchu drogi krajowej i wojewódzkiej, a przede wszystkim skróci odległość niezbędną do pokonania w celu dotarcia do Serocka. – informuje serocki urząd.

Jak na razie powyższe rozwiązanie komunikacyjne znajduje się w fazie planów na przyszłość, które jednak mogą zostać zrealizowane. Wszystko zależy od tego czy samorządom z Nieporętu, Serocka i Wieliszewa uda się pozyskać dofinansowanie na budowę parkingu wielopoziomowego przy stacji kolejowej w Zegrzu Południowym. Prawdopodobnie decyzję w tej sprawie poznamy w ciągu kilku najbliższych miesięcy.

Do sprawy będziemy wracać.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 8

  1. Po co tyle czekać ? Można zrealizować wyjazd przy Rybaki już dziś, całkowicie niezależnie od tego czy parking za 3,5 roku będzie czy nie.
    Lepiej żeby nie było, miejsc na 2 placach jest mnóstwo, nawet więcej niż po wybudowaniu parkingu, bo rozjazdy zabiorą mnóstwo miejsca (patrz projekt).
    Najbardziej potrzebne ludziom dodatkowe są kursy w godzinach szczytu, a nie PŁATNY parking.
    którego potem nie będzie miał kto utrzymać, będzie to samo co teraz jest w Legionowie – patologia.
    Poza tym na zaparkowanie auta na placu nie marnuje się, aż tyle czasu ile na wjechanie na 3 poziom, zaparkowanie i zejście i tak 2 razy dziennie. Rano każda minuta jest na wagę złota.
    Do sprzedaży wystawiony jest obiekt Mario, można taniej kupić kolejny plac na 3 parking, niż wydawać miliony (50% pokrywać mają budżety gmin) na budowę wielopoziomowego parkingu.

  2. Żaden parking niepotrzebny kto będzie za to potem płacił ?
    Będzie to samo co w Legionowie zbieranie haraczu po 100 zł za miesiąc, bo nie będzie chętnego i nie będzie za co utrzymywać obiektu z budżetów gmin.
    Lepiej wydać te pieniądze na zrobienie drogi lokalnej i na zapewnienie ludziom więcej kursów S4 do Zegrza, takie są potrzeby mieszkańców.
    Place parkingowe ogromne mamy dwa, drugi jest całkiem pusty.

  3. Ta lokalna w Zegrzu powinna być już dawno od strony S4.
    Można by było w obie strony się po lokalnej poruszać między Rybakami, a rondem w Zegrzu i nie byłoby potrzeby 9 wyjazdów na drogę szybkiego ruchu DK61.
    Wg GDDKIA nie może być tyle wjazdów i wyjazdów na drogę szybkiego ruchu, a to jakim cudem jest ich aż 9 na odcinku 900 metrów ?

  4. Wystarczy usunąć słupki i dodać jedną sygnalizację świetlną do istniejącej

  5. Powiat legionowski to jest coraz większa porażka. Wszędzie beton, kurniki, kołchozy deweloperskie, a infrastruktura drogowa i komunikacyjna jedna wielka tragedia. Do tego same nieprzemyślane inwestycje pod publiczkę, których potem nie ma kto utrzymywać, więc się dorzuca mieszkańcom dodatkowe opłaty. W powiecie brak przemysłu, rekreacja, mimo pięknego Zalewu, to żart, bo publicznego dostępu prawie nie ma, a takie Legionowo to śmierdzący zabetonowany ściek bez sensownego Centrum. Kupisz tu działkę, to za chwilę ci szeregowce albo bloki postawią za płotem. Dojazd do Warszawy? Godzina i więcej w korkach. A dodatkowo ceny ziemi prawie już dorównują tym po cywilizowanej południowo-zachodniej stronie Warszawy.

  6. Warto rozbić tą inwestycje na dwie : drogi lokalnej do Rybaki i parkingu wielopoziomowego .
    Może to szybciej da jakieś rozwiązanie?

  7. A może warto pomyśleć nad naprawdę tanim i szybkim rozwiązaniem : trzeba po prostu zrobić krótką drogę z tego parkingu do ulicy Księcia Konstantego Radziwiłła, która ma połączenie z ulicą Rybaki.
    Prawda, że proste?
    nie dziękujcie, robię to społecznie.

  8. Jak powiat, który od lat nic nie robi żeby infrastrukturę drogową rozbudowywać, ma plan, to jest 100% pewności że będzie równo spier.dolone.

Dodaj komentarz