Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. (PKP PLK S. A.) wybrała wariant przebiegu korytarza nowoprojektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze).
Na przełomie 2020 i 2021 roku kolejarze przedstawili 7 wariantów przebiegu torów linii szybkobieżnej przez powiat legionowski. W listopadzie 2022 roku w grze zostały dwa. Tzw. wariant czwarty i szósty.
Wariant czwarta propozycja to linia kolejowa przebiegająca od stacji Warszawa Praga wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9, następnie przy wejściu do Legionowa odgałęziająca się w kierunku wschodnim i przechodząca tunelem pod CSP. Potem szlak trasowany jest w poziomie terenu w kierunku północnym przez Kikoły oraz Psucin i przechodzi po zachodniej stronie stacji Nasielsk. Szlak ten łączy się z linią kolejową nr 9 w okolicy przystanku Kątne. Wariant ten omija przede wszystkim tereny cenne przyrodniczo w Topolinie, jak również tereny zurbanizowane w Skrzeszewie.
Wariant szósty był to szlak kolejowy przebiegający od stacji Warszawa Praga wzdłuż śladu linii kolejowej nr 9, biegnący następnie przez Legionowo w kierunku Chotomowa, gdzie wyłącza się tworząc nową linię kolejową o przebiegu zbliżonym do korytarza 3, tj. po zachodniej stronie Krubina, Miękoszynka, włączając się w Studziankach Nowych w stary ślad. Wariant ten omija tereny jednostki wojskowej w Krubinie oraz cmentarz parafialny.
Dzisiaj udało nam się potwierdzić, że PKP PLK wybrała wariant czwarty, jako najbardziej dla nich korzystny. Dla inwestycji nie ma jednak finansowani, środki zarezerwowane są jedynie na opracowanie studium wykonalności. Na stronie firmy przygotowującej opracowanie brak jakichkolwiek nowych informacji w sprawie.
– Do dalszej analizy wybrano korytarz nr 4 w dwóch wariantach realizacyjnych. Trasa zaczyna się od stacji Warszawa Praga, biegnie równolegle do istniejących torów linii kolejowej nr 9 i 456, a potem wchodzi w tunel pod Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. Następnie przechodzi przez miejscowości takie jak Kałuszyn, Sikory, Kikoły, Wólka Kikolską, Psucin, Cegielnia Psucka, Studzianki, Mogowo, Stare Pieścirogi, Zapole, Kosewo Włościańskie aż do Kątne. Teraz zostanie przeprowadzona analiza środowiskowa oraz kosztów i korzyści dla tej trasy. Na początku 2026 roku planowane jest podjęcie decyzji o wyborze wariantu do realizacji lub zaniechaniu dalszej realizacji projektu. Obecnie projekt ma finansowanie tylko na opracowanie studium wykonalności. – poinformowała 15 kwietnia redakcję Gazety Powiatowej Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
O sprawie pisaliśmy już wielokrotnie:
Protest przeciwko torom, które poszatkują powiat legionowski. Kierowcy zablokowali drogi (wideo)