Zadbaj o pomoc dla swojego dziecka. Wczesne wspomaganie rozwoju – po co i dla kogo?

dziecko

Pierwsze lata życia dziecka mają decydujący wpływ na jego samodzielność, dojrzałość do nauki oraz jej efektywność w dorosłym życiu. Niezmiernie istotnym, a nadal niedocenionym jest podjęcie jak najwcześniejszej stymulacji rozwoju dziecka szczególnie we wczesnym okresie rozwoju mózgu, kiedy ma on dużą plastyczność i większe możliwości.

Małe dzieci są podatne na terapię i czynią szybsze postępy. Łatwiej uczą się i wprowadzają w życie wypracowane umiejętności i nawyki, a to czego nauczą się w tym okresie, utrwalają najsilniej i najtrudniej ulega zapomnieniu. Również rodzice w początkowym okresie, kiedy mierzą się z diagnozą dotyczącą niepełnosprawności bądź opóźnienia w rozwoju, co wprowadza rewolucyjne zmiany w ich psychice oraz w relacjach między nimi i ich funkcjonowaniu społecznym, mają więcej zapału, siły i dużo bardziej angażują się we współpracę z terapeutami.

Nie zwlekaj

Niestety najbliższe otoczenie, a nawet część lekarzy pierwszego kontaktu często bagatelizują niepokój rodziców, a w konsekwencji opóźniają ich wizytę u psychologa czy logopedy. Dzieci z diagnozami autyzmu, całościowych zaburzeń, opóźnień w rozwoju psychoruchowym trafiają zbyt późno do specjalistów i nie osiągają postępów, jakie osiągnęli ich rówieśnicy, którzy zostali wcześniej zdiagnozowani. Również rodzice dzieci, u których niepełnosprawność została wykryta tuż po urodzeniu (np. zespół Downa, niepełnosprawność ruchowa, mózgowe porażenie dziecięce) nie otrzymują dostatecznie szczegółowych informacji na temat form pomocy, z jakich mogą korzystać i jakie im przysługują.

Zarówno rodzice, jak i specjaliści będący dla nich autorytetem powinni mieć świadomość, że niezmiernie istotnym jest wczesne postawienie diagnozy i podjęcie terapii już w pierwszych latach, a nawet miesiącach życia. Im wcześniej rozpoczęta stymulacja, tym lepsze rokowania dla dziecka i szansa na godne funkcjonowanie. Zwlekanie z podjęciem zajęć pedagogicznych, psychologicznych, logopedycznych i innych spotkań terapeutycznych utrwala jedynie niewłaściwe zachowania, nasila niesprzyjające postawy rodziców, a przede wszystkim blokuje szansę na szybkie postępy terapeutyczne oraz zahamowanie wielu zaburzeń.

Bezpłatne zajęcia w Ad Dictum

Każde dziecko posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju już od urodzenia aż do podjęcia nauki w szkole może korzystać w naszej Poradni z bezpłatnych zajęć terapeutycznych (logopedycznych, psychologicznych, integracji sensorycznej, terapii pedagogicznej oraz zajęć wspomagających całościowy rozwój dziecka). Są one ukierunkowane na ocenę potrzeb dziecka, a także realizację indywidualnych programów rozwojowych mających na celu: pobudzanie jego psychoruchowego i społecznego rozwoju, a także będących wsparciem dla jego rodziny.
ad-dictum

 

mgr Edyta Piwnicka -Panfil
neurologopeda
www.ad-dictum.pl