Statki kontenerowe – czym będą zasilane w najbliższej przyszłości?

20240226123118_pexels-photo-844426.jpeg

Transport morski, choć stanowi absolutnie nieodłączną część globalnej gospodarki, staje się coraz bardziej problematyczny ze względu na jego wpływ na środowisko. Co roku statki kontenerowe zużywają ponad 300 milionów ton paliw kopalnych, co skutkuje emisją ogromnej ilości gazów cieplarnianych, przyczyniając się do poważnych zmian klimatycznych. W chwili obecnej żegluga morska i oceaniczna odpowiada aż za 3% ogólnej emisji gazów cieplarnianych. Dlatego też naukowcy oraz inżynierowie poszukują alternatywnych źródeł energii, które zasilą potężne jednostki pływające.

Elektryczne statki z akumulatorami – co warto o nich wiedzieć?

Jednym z najbardziej obiecujących rozwiązań dla sektora morskiego są elektryczne statki zasilane akumulatorami. Bardzo dobrym przykładem jest chociażby Yara Birkeland, autonomiczny statek kontenerowy norweskiej firmy Yara International. Ten wyjątkowy statek zasilany jest energią elektryczną pochodzącą z akumulatorów. Mimo że akumulatory są obecnie relatywnie ciężkie i kosztowne, to rozwój technologii może przynieść znaczne usprawnienia w przyszłości. Zalety elektrycznych statków obejmują chociażby zerowe emisje niepożądanych gazów cieplarnianych podczas eksploatacji. Niższe koszty eksploatacyjne, zwłaszcza w kontekście rosnących cen paliw kopalnych, także stanowią istotny atut. Niemniej jednak, obecne wyzwania związane z wydajnością energetyczną i dostępną ilością energii z akumulatorów pozostają ważnym tematem do rozważań.

Statki na wodór – czym się cechują?

Wodór to także bardzo obiecujące źródło energii dla transportu morskiego. Hyundai Heavy Industries planuje wprowadzenie wodorowych jednostek pływających do 2025 roku, które w mgnieniu oka mają stać się synonimem najwyższej jakości. Statki te będą wykorzystywać paliwo wodorowe, znacznie eliminując emisje gazów cieplarnianych podczas eksploatacji. Wodór jest bardzo czysty i ma szerokie spektrum walorów, aczkolwiek jest trudny do przechowywania i transportu, co wpływa na efektywność tego rozwiązania. Wiele wskazuje jednak na to, że popularność statków na wodór będzie dynamicznie rosnąć.

Małe reaktory atomowe – hit czy kit?

Koncepcja małych reaktorów atomowych na statkach budzi liczne kontrowersje, ale również zyskuje na popularności. Ciekawym przykładem takiego rozwiązania jest innowacyjny projekt Seaborg autorstwa Seaborg Technologies. Małe reaktory nuklearne mogą dostarczać niebywale dużą ilość energii, umożliwiając długotrwałe podróże bez konieczności częstego tankowania. Niemniej jednak, obawy dotyczące bezpieczeństwa i ryzyka potencjalnych awarii nuklearnych pozostają głównymi przeszkodami w implementacji tej technologii. Pomimo pewnych wad tego rozwiązania wydaje się, że znaczenie małych reaktorów atomowych będzie rosnąć i niebawem wiele statków będzie z nich korzystać.

Transport morski na biopaliwa – czy zyskają na popularności?

Bardzo interesującym kierunkiem są też biopaliwa, które wykorzystują organiczne surowce. Maersk, czyli jeden z największych armatorów na świecie, testuje biopaliwa jako alternatywę dla tradycyjnych paliw kopalnych. Biopaliwa mogą ewidentnie zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych, a także mogą być produkowane z odpadów organicznych, co ma korzystne znaczenie dla środowiska przyrodniczego. Dość trudna dostępność biopaliw i niezbyt duża opłacalność finansowa wobec tradycyjnych paliw są jednak kwestiami hamującymi rozwój statków zasilanych biopaliwem.