Jakie atesty mają foteliki samochodowe?

young-mother-child-car-baby-seat-chair-safety-driving-concept

Stoisz przed zakupem fotelika samochodowego dla dzieci? Z pewnością zależy Ci nie tylko na tym, żeby pociechom było wygodnie, ale także na tym, żeby były bezpieczne? Twoją uwagę powinny zwrócić atesty, jakie mają siedziska do auta. Foteliki powinny spełniać wysokie ich normy i bezpieczeństwa. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że sprawdzą się w trudnej sytuacji. Dowiedz się więcej na temat atestów.

 

Atesty fotelików samochodowych — sprawdź, czy Twoje dziecko jest bezpieczne!

Jednym z podstawowych atestów, jakie musi uzyskać fotelik dla dziecka do samochodu, jest ECE R44/04. To oznaczenie, że siedzisko zostało poddane podstawowym testom zderzeniowym, na obciążenie oraz na trwałość. Bez tego atestu foteliki samochodowe nie mogłyby zostać dopuszczone do sprzedaży, dlatego ma go każdy model dostępny na rynku.

Od 2013 roku można także spotkać się z fotelikami dla dzieci, które są oznakowane normą I-Size lub UP R-129. To europejska norma bezpieczeństwa fotelików bezpieczeństwa, która została stworzona przez UNECE w 2013 roku. Ma zastąpić ECE R44/04. Nowa norma klasyfikuje fotelika na podstawie wzrostu dziecka. W jej ramach przeprowadzane są także testy zderzeniowe boczne, podczas których używa się nowoczesnych manekinów typu Q. Dodatkowo foteliki według nowej normy muszą umożliwiać przewożenie dziecka tyłem do kierunku jazdy do 15. miesiąca życia.

Warto jednak pamiętać, że siedziska mogą zostać poddane także testom zewnętrznym. Dobrymi przykładami są:

  • ADAC — to test uderzeniowy, który jest przeprowadzany w niemieckim ośrodku badawczym. Obejmuje on aspekty bezpieczeństwa przy zderzeniach: czołowym przy prędkości 64 km/h, bocznym bez penetracji przy prędkości 50 km/h oraz bocznym z penetracją przy prędkości 25 km/h. W ramach tego testu foteliki mogą otrzymać od 5 (najlepsze modele) do 1 (najgorsze modele) gwiazdki;
  • Test Plus — jest to najbardziej rygorystyczny test bezpieczeństwa, który jest organizowany przez dwa szwedzkie instytuty NFT i VTI. Podczas badania brany jest pod uwagę 1 aspekt dotyczący siły rozciągania, jaka oddziałuje na głowę i szyję podczas zderzenia czołowego przy prędkości 56,5 km/h i krótkiej drodze hamowania. W przypadku Testu Plus nie ma skali ocen. Fotelik może go pomyślnie bądź nie zaliczyć.

Dobrymi przykładami siedzisk np. z oferty Danex, które przeszły test ADAC, są Maxi-Cosi Mica Pro Eco I-Size, Nuna Prym I-Size oraz Britax Romer Kidfix I-Size.

Masz trudności ze znalezieniem odpowiedniego fotelika? Dobrym pomysłem jest skontaktowanie się z ekspertami ze sklepu z siedziskami, którzy pomogą idealnie dopasować model do Twojego auta. Przekonaj się w praktyce, jakie to proste.