Prezydent Warszawy: bilety długookresowe można nadal zawieszać i odwieszać. ZTM informuje, jak to zrobić

Defibrylator w pociągu SKM 1 fot. ZTM Warszawa

Defibrylator w pociągu SKM fot. ZTM Warszawa

Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) informuje, że pasażerowie warszawskiej komunikacji mogą nadal zawieszać ważność biletów długookresowych. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zdecydował o pozostawieniu takiej możliwości na stałe.

 

 

– Wprowadziliśmy takie rozwiązanie w czasie epidemii COVID, gdy rządowe ograniczenia życia społecznego spowodowały, że wiele osób nie jeździło do pracy czy szkoły i nie korzystało z kupionych przez siebie biletów – tłumaczy prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. – Dzięki zawieszeniu niewykorzystany okres ważności biletu mogli wykorzystać w innym terminie. Wprowadzamy taką możliwość na stałe, to ułatwia korzystanie i zachęca do korzystania z transportu publicznego. – dodaje prezydent stolicy.

 

 

Jak informuje ZTM Warszawa Rafał Trzaskowski podpisał zarządzenie utrzymujące zawieszanie biletów. Dotychczasowe zarządzenie obowiązywało tylko w okresie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19. Od 1 lipca w Polsce stan zagrożenia przestał już jednak obowiązywać. Nowe zarządzenie prezydenta o zawieszaniu/odwieszaniu biletów wprowadzone zostało na stałe.

Jakie zasady obowiązują przy zawieszaniu biletu długookresowego?

Tak jak dotychczas zawiesić można bilet długookresowy (30 lub 90 dniowy – ważny w dowolnej strefie biletowej, także bilety warszawiaka, metropolitalne, roczne dla rodzin z trojgiem dzieci oraz Bilety Seniora). Niewykorzystany czas ważności biletu można przekodować na inny termin. Zawieszać i odwieszać można także bilety w aplikacji mobiWawa.

Zawieszenie biletów możliwe jest trzy razy w roku kalendarzowym, jednak pod określonym warunkiem – bilet może zostać zawieszony na nie mniej niż 5 kolejnych dni kalendarzowych. Gdy okres ważności biletu jest krótszy niż 5 dni, nie ma możliwości jego zawieszenia. Termin zawieszenia biegnie od dnia zgłoszenia zawieszenia przez pasażera do dnia poprzedzającego jego odwieszenie. Pasażer nie dokona kolejnego zawieszenia, jeżeli wcześniej zawieszony bilet nie został odwieszony.

Określony jest również maksymalny termin dokonania zakodowania niewykorzystanej liczby dni zawieszonego biletu – wynosi on 6 miesięcy od dnia zgłoszenia jego odwieszenia. W przypadku braku zgłoszenia odwieszenia, przekodowanie możliwe jest w terminie 6 miesięcy od dnia następującego po dacie wygaśnięcia ważności zawieszonego kontraktu. W przypadku aplikacji mobiWawa po odwieszeniu biletu automatycznie jego ważność jest przedłużana o niewykorzystany okres.

Jak dokonać zawieszenia i odwieszenia biletu długookresowego?

Jak zapewnia Zarząd Transportu Miejskiego procedura zawieszania i odwieszania biletów jest bardzo prosta. Wystarczy wejść na stronę zawieswkm.wtp.waw.pl i podać numer karty, na której zakodowany jest bilet. Bilet można odwiesić także za pośrednictwem strony zawieswkm.wtp.waw.pl/odwies lub osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażera ZTM.

– Uwaga, odwieszenie ważności biletu zapisanego na Spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej (lub innym nośniku zaakceptowanym przez ZTM) za pośrednictwem strony internetowej nie spowoduje automatycznego przekodowania niewykorzystanego okresu ważności dni na inny termin. Taka operacja możliwa jest wyłącznie w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażera ZTM. Należy także pamiętać, że termin ważności odzyskanej w ten sposób części biletu zaczyna biec od momentu jej przekodowania. W mobiWawie bilety zawiesza się i odwiesza bezpośrednio w aplikacji, bez używania strony internetowej. – informuje ZTM Warszawa.