Aglomeracja. Skrzyżowanie Modlińskiej i Światowida otwarte. Na ulicy Modlińskiej powstał nowy odcinek buspasa i sygnalizacja świetlna

Skrzyżowanie ulicy Modlińsiek i Światowida (fot. ZTM Warszawa)

Skrzyżowanie ulicy Modlińskiej i Światowida (fot. ZTM Warszawa)

Od 20 grudnia br. dla kierowców udostępniono północne połączenie ulicy Światowida z Modlińską (DK 61). Z tego powodu zmieni się trasa autobusu linii numer 900. Do użytku została oddana również nowa sygnalizacja świetlna na powyższym skrzyżowaniu. Dodatkowo uruchomiony został nowy odcinek buspasa na ulicy Modlińskiej.

 

 

Jak przekazał kilka dni temu w komunikacie Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Warszawie zakończyła się już budowa ok. 130 m odcinka ulicy Światowida oraz jej połączenia z Modlińską. Nowa jezdnia ma dwa pasy ruchu – z poszerzeniem przed nowym skrzyżowaniem do trzech. Dwa z nich są przeznaczone do skrętu w prawo (w stronę ulicy Jagiellońskiej), a jeden do skrętu w lewo (w stronę granicy miasta). Na jezdnię w przeciwnym kierunku składają się dwa pasy ruchu. Z ulicy Modlińskiej z kierunku Jagiellońskiej można skręcić w Światowida dwoma pasami a od północy jednym.

 

 

Na ul. Światowida, jak i na Modlińskiej powstały nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe (po północnej stronie skrzyżowania) oraz sygnalizacja świetlna. W ramach inwestycji wybudowane zostały chodniki i nowe przystanki autobusowe – jeden na ulicy Modlińskiej w kierunku Żerania, za skrętem ze Światowida; drugi na ulicy Światowida – za zjazdem z Modlińskiej. Jest także droga rowerowa, połączona z już funkcjonującą infrastrukturą rowerową na ulicy Modlińskiej.

Modernizacji poddany został również przepust pod ulicą Światowida, którym płynie woda z Kanału Henrykowskiego. Zrobiony jest obecnie z metalowych elementów, a brzegi kanału z gabionów (drucianych klatek) wypełnionych kamieniami. Jest oświetlenie i odwodnienie oraz dużo nowej zieleni – drzew i krzewów (klony, śnieguliczki, pięciornik, tawuła japońska).

Północne połączenie ulicy Światowida z Modlińską fot. ZTM Warszawa

Siedmiokilometrowy buspas

Autobusy na ulicy Modlińskiej będą się poruszały buspasem. Nowy uruchomiony fragment, obejmie odcinek od ulicy Aluzyjnej do nowego przystanku autobusowego Winnica 11. Kolejny fragment, do ratusza dzielnicy Białołęka, zostanie uruchomiony przed Nowym Rokiem i połączy się z już istniejącym na Modlińskiej wydzielonym pasem dla WTP.

Najnowszym odcinkiem poruszają się autobusy pięciu linii: 152, 511, 723, 731, N63. Jak informuje ZTM Warszawa mogą one, w ciągu godziny, w kierunku centrum przewieźć ponad 2 tys. osób. W godzinach szczytu, między godz. 6:00 a 8:00 rano, w ciągu godziny na przystanki przyjeżdża ok. 20 autobusów (co ok. 3-4 minuty). Tym samym buspas na ulicy Modlińskiej będzie miał długość ok. 7 km i sięga teraz od Aluzyjnej (niemal od granicy Warszawy) – aż do trasy AK (do ulicy Elektronowej).

Autobus linii 900 pojedzie zmienioną trasą

Od 8 stycznia 2024 roku na nową trasę w dni powszednie skierowane zostaną autobusy linii 900, które pojadą następująco: DOM SAMOTNEJ MATKI – Chlubna – Czajki – Przylesie – Animuszu – Prząśniczek – Modlińska – Światowida – WINNICA. Ta zmiana trasy linii 900 ma zapewnić dogodne skomunikowanie z tramwajami i autobusami na pętli Winnica. Na nowym przystanku Winnica 11, za skrzyżowaniem w kierunku ulicy J. Mehoffera, na żądanie będą się zatrzymywały autobusy linii 511, 723, 731 i N63 – w kierunku pętli METRO MŁOCINY / ŻERAŃ FSO / DW. CENTRALNY.

Jak przekazał ZTM Warszawa umowa na budowę odcinka ulicy Światowida przez wybraną w przetargu firmę PORR S.A. została podpisana w maju 2022 roku. Koszt powyższych prac wyniósł ok. 24 mln zł.