Firma od zeszłego roku odbierająca śmieci z terenu gminy Jabłonna wypowiedziała kontrakt i za tydzień jej śmieciarki nie pojawią się na jabłonowskich ulicach. Urzędnicy szukają nowego kontrahenta. Jednak ceny przez nich oferowane znacznie przekraczają możliwości finansowe gminy.
Zerwany kontrakt. Kto odbierze śmieci?
Składające się z dwóch firm warszawskie konsorcjum „Partner” zerwało opiewający na łączną kwotę blisko 4,9 mln zł kontrakt śmieciowy z gminą Jabłonna. Zawarta latem 2017r. umowa miała obowiązywać do końca czerwca 2019r. Wypowiedzenie tej umowy oznacza, że począwszy od 24 listopada br. w gminie Jabłonna najprawdopodobniej zabraknie obsługi śmieciowej. Jabłonowscy urzędnicy nie komentują powodów, dla których warszawskie konsorcjum firm „Partner” przed czasem rozwiązało tą umowę. Niewykluczone zatem, że konflikt ten swój finał znajdzie przed sądem.
Opłaty śmieciowe w gminie Jabłonna będą wyższe?
Jabłonowscy urzędnicy dwoją się i troją, aby jak najszybciej znaleźć inną firmę, która będzie odbierała śmieci od mieszkańców całej gminy. Pierwszego przetargu w tej sprawie niestety nie udało się pozytywnie rozstrzygnąć, gdyż okazało się, że ceny, które w nim padły znacznie przekroczyły możliwości finansowe tej gminy. Jabłonowscy włodarze zapowiedzieli, że za kontrakt śmieciowy mający obowiązywać do końca następnego roku są w stanie zapłacić nieco ponad 2,5 mln zł. W tym nierozstrzygniętym przetargu padły 3 oferty, w tym jedna spółki „Partner” wchodzącej w skład wspomnianego powyżej konsorcjum. Oferta ta była najniższa, bo oscylowała w granicach nieco ponad 7 mln zł za nieco ponad 13-miesięczny odbiór śmieci z gminy Jabłonna. Wobec powyższej sytuacji gmina Jabłonna przygotowuje się do ogłoszenia kolejnego przetargu w tej sprawie.
– Obecne stawki odbioru odpadów dla mieszkańców są na tym samym poziomie, co w grudniu 2012r. Od tego czasu znacznie wzrosły koszty zagospodarowania odpadów m. in. w związku ze zwiększeniem stawek za przyjęcie odpadów do unieszkodliwienia w Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych. W przetargach odbywających się obecnie w całej Polsce obserwujemy wyraźny wzrost cen, jakie oferują firmy odbierające odpady. Nie możemy więc wykluczyć, że taka sytuacja będzie również miała miejsce w naszej gminie. Decyzję o ewentualnych zmianach w stawkach opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi podejmie Rada Gminy Jabłonna w drodze uchwały. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, gminy muszą pokryć z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wszystkie koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi – wyjaśnia Michał Smoliński, rzecznik prasowy jabłonowskiego urzędu.