Deweloperzy dokładają się do budowy i modernizacji warszawskich dróg. Czy uda się skopiować te wzorce do Legionowa?

bloki legionowo

Legionowscy samorządowcy zapoznali się ostatnio z zasadami finansowania modernizacji dróg należących do Warszawy przez deweloperów i innych inwestorów realizujących w ich sąsiedztwie swoje inwestycje. Wiedzę w tym temacie przekazał im urzędnik ze stołecznej Białołęki, który od momentu wdrożenia tego rozwiązania w stolicy tj. od 2022 r. podpisał w tej sprawie ponad 100 umów z prywatnymi przedsiębiorcami.

Radna Agata Zaklika chce, aby deweloperzy współfinansowali budowę infrastruktury wokół swoich inwestycji

Prywatni przedsiębiorcy finansują budowę i modernizację warszawskich dróg oraz innej tego typu infrastruktury w sąsiedztwie swoich inwestycji mieszkaniowych i handlowych od 2022 r. Próby skopiowania tych rozwiązań do legionowskich realiów podejmuje od kilku miesięcy niezrzeszona radna, Agata Zaklika. Mianowicie chce ona, aby deweloperzy dorzucali się do budowy dróg wokół swoich inwestycji realizowanych w Legionowie. Chodzi m. in. o ich remonty, przebudowę zjazdów, czy też montaż sygnalizacji świetlnej. Finansowanie tego rodzaju miałoby zaś dotyczyć, zarówno tych dużych przedsięwzięć, jak np. budowa galerii handlowej, czy nowych bloków, jak również inwestycji o średniej wielkości jak np. osiedla szeregowców. W jej opinii Legionowo jest w tym momencie miastem tak silnie zurbanizowanym i miejscem bardzo chętnie wybieranym do realizacji nowych inwestycji mieszkaniowych i handlowych, że tylko porozumienie się z deweloperami we wskazanym zakresie będzie gwarancją poprawy drożności zbyt obecnie przeciążonego układu komunikacyjnego miasta.

Posiedzenie komisji rozwoju miasta

We wtorek, 20 lutego 2024 r. radni z komisji rozwoju miasta mieli okazję zapoznać się z zasadami finansowania modernizacji dróg należących do Warszawy przez deweloperów i innych inwestorów realizujących w ich sąsiedztwie swoje inwestycje. Stosowną wiedzę w tym temacie przekazał im urzędnik ze stołecznej Białołęki, który od momentu wdrożenia tego rozwiązania w stolicy tj. od 2022 r. podpisał w tej sprawie ponad 100 umów z prywatnymi przedsiębiorcami. Na ten moment jeszcze nie wiadomo, czy i kiedy takie praktyki zostaną formalnie zatwierdzone w Legionowie.

W Warszawie już tak robią

W stolicy zasady dotyczące finansowania samorządowych inwestycji drogowych przez deweloperów określono w prezydenckim zarządzeniu. – Deweloperzy budujący nowe osiedla, biurowce, czy sklepy mają obowiązek zainwestować w przebudowę układu drogowego wokół swojej inwestycji – dowiadujemy się z oficjalnych stron internetowych tego miasta. – Warszawa dynamicznie się rozwija, powstają nowe osiedla, biurowce, sklepy i inne inwestycje komercyjne. Inwestorzy muszą pamiętać, że ich inwestycje mają wpływ na funkcjonowanie miasta. Dlatego zgodnie z artykułem 16. ustawy o drogach publicznych mają obowiązek przebudowy układu drogowego tak, aby dostosować go do zwiększonego ruchu wywołanego nową zabudową. Im więcej nowych mieszkańców, pracowników i miejsc postojowych, tym ten wpływ jest większy – czytamy następnie. Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Warszawie, przebudowa wybranych stołecznych dróg odbywa się na podstawie umów zawieranych między miastem, a inwestorami. W tego rodzaju porozumieniach deweloperzy zobowiązani są do przygotowania projektów przebudowy tychże dróg, a następnie do ich wykonania na swój koszt. W prezydenckim zarządzeniu uwzględniono też cennik, w którym jasno jest wskazane, kto i ile musi zapłacić za przebudowę danej drogi. Co do zasady, wyliczenia te realizowane są za metr kwadratowy tworzonej powierzchni użytkowej danej inwestycji, zgodnie z regułą, że im bliżej ścisłego centrum miasta jest ona wykonywana, tym dla dewelopera jest taniej.

Jak to działa?

Obsługą wniosków inwestorskich w ramach wskazanej procedury zajmuje się specjalny zespół urzędników pod przewodnictwem Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) w Warszawie. W jego skład wchodzą m. in. przedstawiciele urzędów z poszczególnych stołecznych dzielnic. Procedurą powyższą objęte są inwestycje o charakterze handlowym o powierzchni użytkowej przekraczającej 1 tys. m² oraz przedsięwzięcia o charakterze mieszanym, w tym bloki i szeregowce o powierzchni użytkowej przekraczającej 5 tys. m². Przedsiębiorcy chcący skorzystać z tych ułatwień przy realizacji swoich inwestycji muszą złożyć stosowny wniosek, a następnie zawrzeć umowę, w której określane są m. in. zakres realizacji danej inwestycji drogowej, jej koszty oraz podział obowiązków pomiędzy prywatnego przedsiębiorcę, a samorząd przy jej realizacji. – Są deweloperzy, którzy bardzo chętnie podpisują takie umowy. Sami czasami o to proszą. Dzieje się tak zazwyczaj wtedy, kiedy realizowane przez nich przedsięwzięcie nie ma dostępu do drogi publicznej – wyjaśniał we wtorek, 20 lutego 2024 r. radnym z komisji rozwoju miasta urzędnik z warszawskiej Białołęki, dodając zarazem, że w przypadku inwestycji realizowanych na terenach, które w całości nie należą do inwestora, samorząd ma więcej prawnych możliwości do dokonania wywłaszczeń pod drogi, które nie są jego własnością. – Na ogół od podpisania takiej umowy, deweloper ma dwa lata na realizację danej inwestycji – sygnalizował wspomniany samorządowiec.

 

Im bliżej ścisłego centrum stolicy, tym taniej dla deweloperów

Deweloperzy realizując swoje przedsięwzięcia handlowe i mieszkaniowe w stolicy w oparciu o powyżej opisane procedury ponoszą opłaty, zgodnie z cennikiem zatwierdzonym przez władze Warszawy. – Stawki zostały ustalone zarządzeniem prezydenta w taki sposób, aby premiować zabudowę mieszkaniową bliżej centrum: na przedmieściach przelicznik ten będzie odpowiednio większy. Przykładowo, deweloper planujący osiedle o powierzchni użytkowej 10 tys. m² w centrum będzie zobowiązany do zainwestowania 1,43 mln zł w przebudowę dróg. Budując na przedmieściach, będzie musiał wyłożyć 2,21 mln. Wynika to z faktu, że koszt odpowiedniego skomunikowania takich osiedli na przedmieściach jest dużo większy. Nowe reguły mają też przestać promować dojazdy autem do centrum. Każde nowe miejsce postojowe w zabudowie hotelowej, biurowej i usługowej na obszarze centralnym będzie się wiązało z dopłatą 11440 zł. Budując w centrum biurowiec o powierzchni 10 tys. m² z 200 miejscami parkingowymi, inwestor musi się liczyć z wkładem na poziomie 4,57 mln zł – dowiadujemy się z oficjalnej strony internetowej ZDM w Warszawie.

Aktualny cennik

Od 1 stycznia 2024 r. obowiązują nowe stawki dla prywatnych inwestycji realizowanych w oparciu o powyższą procedurę. I tak, za realizację inwestycji handlowej deweloper musi zapłacić 159,30 zł za 1 m² w strefie śródmieścia funkcjonalnego, 199,14 zł za 1 m² w strefie miejskiej i 246,92 zł za 1 m² w strefie przedmieść, zaś za jedno miejsce parkingowe towarzyszące takiej inwestycji w każdej z wyżej wymienionych stref 12744,16 zł. Natomiast za wykonanie przedsięwzięcia o innym charakterze, czyli na przykład osiedla mieszkaniowego inwestor musi zapłacić 254,88 zł za 1 m² w każdej z wyżej wymienionych stołecznych stref.

Leg-Bud na swój koszt zbuduje gminną drogę. Przyszli mieszkańcy zyskają dojazd, gmina dostęp do miejskiej działki

W styczniu 2024 r. legionowski samorząd drogą uchwały zapalił zielone światło do realizacji jednej z prywatnych inwestycji na terenie naszego miasta, której co ważne ma towarzyszyć wybudowanie drogi publicznej. Mianowicie, firma Leg-Bud z Legionowa ma wybudować na swój koszt liczącą 300 metrów długości i 6 metrów szerokości drogę publiczną, która będzie prowadziła do osiedla mieszkaniowego planowanego przez tego legionowskiego dewelopera w rejonie ulicy Olszankowej. Inwestor ma pokryć wszelkie koszty związane z budową tej drogi tj. dokumentacji projektowej, w tym podziału geodezyjnego i samej jej budowy wraz z chodnikiem i oświetleniem. Informowaliśmy o tym w tej wiadomości.