Legionowo. Chcą konsultacji w sprawie lokalizacji przepraw kolejowych. Traczyk zaproponował referendum (sonda)

Slawomir_traczyk

Radny Sławomir Traczyk, fot. GP/kg (archiwum)

Legionowianie z Wrzosowej na Bukowcu nalegają na szerokie konsultacje społeczne w sprawie lokalizacji przepraw przez tory kolejowe w mieście. Radny Sławomir Traczyk z Prawa i Sprawiedliwości (PiS) proponuje referendum.

Ratusz podpisał już umowę ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) na budowę tunelu kolejowego na przedłużeniu ulicy gen. Bolesława Roi na Bukowcu. Inwestycja ta budzi jednak zastrzeżenia wśród wielu legionowian, zwłaszcza tych zamieszkałych w pobliżu planowanego przedsięwzięcia. Swoje uwagi co do takiego rozwiązania mają też mieszkańcy Przystanku i III Parceli, którzy woleliby przeprawę przez tory bliżej centrum Legionowa, tj. na przedłużeniu ul. Krasińskiego. Ta lokalizacja, z uwagi na bardzo wysoki koszt, została odrzucona przez władze miasta, ponadto koncepcję budowy w tym miejscu wiaduktu kolejowego oprotestowała Gminna Spółdzielnia Samopomoc Chłopska w Jabłonnie, która nie ukrywa swoich obecnych deweloperskich zamiarów względem terenów bezpośrednio sąsiadujących z planowanym wiaduktem.

Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia

Tunel w centrum Legionowa preferują mieszkańcy Bukowca, Przystanku i III Parceli. Legionowianie z Bukowca, zwłaszcza zaś ci zamieszkali przy ulicy Wrzosowej, zamiast tunelu na przedłużeniu ulicy gen. Bolesława Roi wolą identyczne rozwiązanie tyle że kilkaset metrów dalej, czyli na przedłużeniu ulic Polnej i Kwiatowej w miejscu obecnego przejazdu kolejowego. Z kolei legionowianom z okolic Polnej i Kwiatowej, ta ostatnia lokalizacja też nie odpowiada, gdyż przebiegałaby zbyt blisko ich domów. Tę wzajemnie sprzeczną różnorodność potrzeb legionowian co do przyszłej lokalizacji przepraw kolejowych w Legionowie dało się zauważyć już podczas konsultacji w sprawie ich lokalizacji w czerwcu 2018r. Choć już wtedy wiadomym było, że od wiaduktów zdecydowanie bardziej wolą oni tunele. Obiektywnie rzecz ujmując, podczas tej jedynej publicznej debaty o rodzaju i lokalizacji przepraw kolejowych w Legionowie, najmniej gromów posypało się na planowany wówczas wiadukt kolejowy na przedłużeniu ulicy Zygmunta Krasińskiego w centrum Legionowa.

Konsultacje czy referendum ?

Nowa przeprawa budzi opór mieszkańców, którzy mają z nową inwestycją sąsiadować. W kwietniu protestem grozili mieszkańcy z Przystanku i III Parceli, domagając się jednocześnie budowy wiaduktu w ciągu ul. Krasińskiego. W maju br. do rady miasta zwrócili się legionowianie z ulicy Wrzosowej na Bukowcu,  którzy zarzucili urzędowi podejmowanie strategicznych decyzji w sprawie lokalizacji przepraw kolejowych w zaciszach gabinetów bez udziału mieszkańców. Legionowianie z tej części Bukowca, w której ma powstać tunel kolejowy domagają się zorganizowania szerokiej debaty publicznej nad lokalizacją przepraw kolejowych. Wnioskują o zorganizowanie specjalnego posiedzenia komisji rozwoju miasta z udziałem mieszkańców, na którym to spotkaniu samorządowcy mogliby ich wysłuchać i poznać ich potrzeby.

Radny Sławomir Traczyk z PiS, który zaapelował do pozostałych radnych z komisji rozwoju miasta o poważne potraktowanie tej sprawy, sugeruje nawet przeprowadzenie referendum miejskiego w sprawie przyszłych adresów legionowskich przepraw kolejowych. – To są strategiczne inwestycje, które będą służyły mieszkańcom przez dekady – zauważył radny Traczyk. Pomysł referendum jego autorstwa został jednak przez pozostałych radnych z tej komisji przemilczany.

[poll id=”25″]