Legionowo. Po konsultacjach w ministerstwie. Szanse na przebudowę Zegrzyńskiej wzrosły?

dk61-ministerstwo2

fot. GP/kc

W piątek (30 stycznia) w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju odbyły się konsultacje dotyczące projektu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Podczas konferencji dyskutowano o przebudowie DK 61 w Legionowie. Czy są szanse, że inwestycja zostanie włączona do projektu?

W ubiegły piątek w sali kinowej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zorganizowane zostały konsultacje dotyczące projektu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. W projekcie, nawet na liście rezerwowej, nie znalazł się III etap przebudowy DK 61 w Legionowie polegający na jej poszerzeniu od wiaduktu do granicy miasta. Swoje poparcie dla tej inwestycji wyrazili m.in. europoseł Michał Boni, minister gospodarki Janusz Piechociński oraz radna sejmiku województwa Kinga Gajewska. Podczas konferencji obecny był również prezydent Legionowa Roman Smogorzewski. 

Wpłynęło ponad 10 tys. komentarzy

– Chcemy wykorzystać te konsultacje zarówno dla weryfikacji i modyfikacji kryteriów jak i jeszcze raz upewnić się, że to, co proponujemy, spełnia cele strategiczne. Do tej pory, a jeszcze dzisiaj napływają, zgłoszono ponad 10 tysięcy komentarzy i uwag od ponad 8 tysięcy podmiotów. Gdyby te wszystkie wnioski uwzględnić w całości, musielibyśmy zebrać 60 mld złotych. – komentowała minister Maria Wasiak. Przypomnijmy, delegacja z Legionowa złożyła w Ministerstwie w ubiegły czwartek prawie 7 tysięcy wniosków na piśmie, pozostają jeszcze te wysłane drogą mailową. Taki wynik daje nadzieję na pozytywne rozpatrzenie zgłoszonych uwag przez minister.

Przebudowa DK 61 jest konieczna

Z kolei wicepremier Janusz Piechociński mocno popierał projekt przebudowy DK 61.

Bardzo istotne jest, abyśmy mieli odwagę powiedzieć, że jednym z kryteriów, które musimy uwzględnić, jest eliminowanie najsłabszych ogniw, które stosunkowo niedużo kosztują, a upłynniają ruch.(…) Za niewielką stosunkowo kwotę rozprowadza się do kilkunastu tysięcy pojazdów na dobę do obwodnicy wybudowanej „o kilkadziesiąt” metrów dalej. Chcę, aby państwo rozumieli, że to będzie wielki kompromis także i takiego rozwiązywania lokalnych spraw.

Kocha Legionowo i chce przebudowy

Podczas konferencji swojego poparcie dla przebudowy „wąskiego gardła” Legionowa wyraził też poseł Michał Boni, który nie omieszkał podkreślić także, że Legionowo jest miastem, które kocha.

Bardzo mocno chciałbym optować na rzecz drogi legionowskiej DK 61. Zebraliśmy prawie 7 tysięcy podpisów w tej sprawie. Jeśli spojrzeć na dane dotyczące gęstości ruchu, to przy średniej krajowej 9 888 pojazdów na dobę, tak jak państwo podawaliście, tutaj na wjeździe jest 22 tysiące  pojazdów a na wyjeździe prawie 14 tysięcy, co pokazuje, że potrzeba przebudowy tego odcinka. Drugi element, który nie ma może takiego stricte ekonomicznego znaczenia, ale wiąże się z jakością życia. Proszę sobie wyobrazić wszystkich tych, którzy jadą dwupasmówką, nagle wpadają w jakieś korkowe zawirowania i później w bardzo złym nastroju wyjeżdżają znowu na dwupasmówkę. Dlatego mówimy tutaj o III etapie. Mnie się wydaje, że jeśli coś się zaczyna to należy kończyć dlatego uważam, że trzeba szukać sposobów aby ten etap drogi legionowskiej mógł zostać umieszczony w projekcie. Kiedyś przecież znalazł się na liście rezerwowej, teraz nawet tam go nie ma. Brak przebudowy DK 61 na liście rezerwowej jest dla mnie wyrazem braku logiki.

450 mln na marne?

Głos w sprawie przebudowy DK 61 zabrał także starosta legionowski Jan Grabiec.

Mieliśmy to szczęście, że w ostatnich latach państwo polskie sporo zainwestowało w DK 61, pozostał jednak niewielki fragment 1500 m nieprzebudowanej „obwodnicy” Legionowa. Odcinek, który już przed 4 laty był nie tylko zakwalifikowany do finansowania, ale i został ogłoszony przetarg, z której najtańsza z ofert opiewała na 60 mln złotych. Jednakże ze względu na kłopoty z dokumentacją wojewoda musiał powtórzyć procedurę i przed 3 laty wydał zezwolenie na realizację inwestycji na tym odcinku. Decyzja jest prawomocna, wydawałoby się nic prostszego niż dokończenie tej inwestycji, niestety środków wówczas zabrakło. Te prawie 450 mln złotych zainwestowane w DK 61 nie przynoszą efektu, o który chyba chodziło. „Wąskie gardło” przesunęło się o 2 km. Kryteria, o których mówi program spełniamy, ta inwestycja wymaga dokończenia.

Starosta przedstawił także argumenty, które bez wątpienia przemawiają za przebudową krajówki.

Jest kwestia bezpieczeństwa, najgroźniejsze wypadki spowodowane są tym, że kierowcy próbują wyprzedzać i nadrabiać czas stracony w korkach. Pięć powiatów podwarszawskich codziennie dojeżdża tym odcinkiem do szkoły i pracy do Warszawy, dużo osób podróżuje tamtędy na Mazury. Przy tej drodze zlokalizowane są też 2 instytucje centralne – CSP oraz Narodowe Centrum Kryptologii, które powstaje. Dzisiaj dojazd do tych instytucji jest utrudniony, a w przypadku stłuczki będzie niemożliwy.

O propozycjach zmian w projekcie w imieniu samorządu województwa mazowieckiego wypowiedziała się także  Kinga Gajewska, radna sejmiku województwa mazowieckiego.

Zauważyliśmy w programie dwa kluczowe mankamenty. Kwestia rozbudowy sieci drogowej na wschód od Wisły. Bardzo małą wagę program przykłada do stworzenia możliwości rozwoju tej części kraju. Drugim problemem jest kwestia transportu samochodowego wschód – zachód i przeszkoda jaką jest Warszawa. Mamy obwodnice dla samochodów osobowych, samochody ciężarowe nie mają jak przejechać przez Warszawę. (…) Drogą istotną dla rozwoju Mazowsza jest S61 Ostrów Mazowiecka – obwodnica Augustowa. Jest to punkt dość rozbudowany ponieważ również w nim znajduje się odcinek DK 61 przebiegający przez Legionowo, który bez wątpienia powinien być przebudowany. (…)

Wyniki konsultacji

Projektami, które tak jak przebudowa DK 61 zostały zgłoszone podczas konsultacji w zakresie budowy obwodnic oraz przebudowy dróg, są: obwodnica Strzelec Krajeńskich (DK 22), obwodnica Oławy (DK 94), obwodnica Świdnicy (DK 35), obwodnica Radomska (DK 91/42), droga Brzesko – Nowy Sącz (DK 75) oraz budowa Północnej Obwodnicy Krakowa.

Jest szansa?

Wydawać by się mogło, że konsultacje zostały zorganizowane dlatego, że trzeba było to zrobić i projekt już nie ulegnie zmianie (m.in. dlatego że jak podkreślano podczas spotkania państwo nie posiada wystarczających funduszy, aby zrealizować inne projekty). Jednak mimo tego nieoficjalnie mówi się, że osiągnięto sukces i są duże szanse, że dzięki złożonym wnioskom oraz poparciu polityków uda się w ciągu najbliższych lat wykonać przebudowę DK 61 w Legionowie.