O tym, jak wiele emocji budzą proponowane przez władze miejsca nowych przepraw kolejowych w Legionowie, mogliśmy przekonać się podczas konsultacji rozpoczętych w czwartek (12 września). Mimo sprzeciwu części mieszkańców, najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem zdaje się być budowa tunelu kolejowego w ciągu ulicy generała Bolesława Roi. Przeprawa po północnej części miasta ma być połączona z ul. Plantową rondem. Kwestią otwartą pozostaje zaś rodzaj infrastruktury pieszo-rowerowej towarzyszącej tej inwestycji.
W lipcu legionowski magistrat formalnie porozumiał się ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK S.A.) w kwestiach budowy bezkolizyjnej przeprawy przez tory kolejowe na Bukowcu oraz zasad finansowania tej inwestycji. Strony oszacowały, że przedsięwzięcie będzie kosztować przeszło 30 mln zł. Kolejarze zobowiązali się wyłożyć na ten cel 15 mln zł, zaś Legionowo przeszło 16 mln zł. Decyzję, co do rodzaju przeprawy kolejowej, spółka kolejowa pozostawiła legionowskim samorządowcom i określiła jedynie, że ostatecznie ma ona zostać podjęta na etapie przygotowywania projektu tego przedsięwzięcia. Władze miasta przy pomocy fachowców z firmy zewnętrznej opracowały koncepcję rozwiązań komunikacyjnych w trzech wariantach. Te wszystkie pomysły przedstawiono legionowianom podczas rozpoczętych 12 września 2-tygodniowych konsultacji społecznych.
Tunel w Roi wraz z infrastrukturą towarzyszącą
Zarówno pierwszy, jak i drugi wariant inwestycyjny zakłada budowę małego tunelu wyłącznie dla osobówek w ciągu ulicy generała Bolesława Roi. Wdrożenie tych rozwiązań wymaga budowy nowej prowadzącej do tego tunelu drogi. Ma ona biec od ulicy Kwiatowej wzdłuż torów kolejowych. Na wyjeździe z tunelu, a dokładnie na znajdującym się na osiedlu Nowy Bukowiec skrzyżowaniu ulic generała Bolesława Roi i Plantowej ma powstać nowe miejskie jednopasmowe rondo. W pierwszym wariancie, zaprojektowano chodnik dla pieszych i ścieżkę rowerową w tunelu. Uzupełnieniem miałaby być kładka dla pieszych ze schodami i z windami zbudowana na przedłużeniu ulic Polnej i Kwiatowej. Tymczasem w drugim wariancie, tunel i prowadzące do niego drogi pozbawione są infrastruktury pieszo-rowerowej, zaś ta umiejscowiona zostaje jedynie w kładce pieszo-rowerowej zbudowanej w miejscu obecnego przejazdu kolejowego, zaś jej podstawowymi elementami gwarantującymi swobodny ruch pieszych i rowerzystów są potężnie rozbudowane konstrukcyjnie pochylnie.
Tunel w Polnej i w Kwiatowej możliwy, ale okupiony dodatkowymi inwestycjami
W trzecim wariancie inwestycyjnym projektanci założyli budowę małego tunelu wyłącznie dla osobówek w miejscu obecnego przejazdu kolejowego tj. w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej. Jednak ich zdaniem pomysł ten ma nikłe szanse na realizację, głównie z uwagi na konieczność poczynienia przez koleje dodatkowych inwestycji polegających na przebudowie torów kolejowych i systemu sterowania ruchem pociągów. – Tu największym problemem jest znajdująca się w tym miejscu strefa rozjazdu kolejowego. Przepisy kolejowe utrudniają budowę obiektów inżynierskich pod rozjazdami, ponieważ na rozjazdach powstają duże obciążenia dynamiczne, co w konsekwencji grozi zawaleniem się takich obiektów – tłumaczył legionowianom Mikołaj Dryzner, jeden z twórców tej 3-wariantowej koncepcji przepraw, dodając zarazem, że budowa tunelu na rozjeździe kolejowym łączy się z koniecznością wykonania tych wskazanych powyżej drogich i bardzo czasochłonnych dodatkowych inwestycji. – Tych rozjazdów na tej trasie jest więcej. Pierwszym wolnym od tych rozjazdów miejscem jest to, w którym na wysokości ulicy generała Bolesława Roi zaplanowaliśmy tunel – przekonywał licznie zebranych w sali widowiskowej ratusza mieszkańców. Inną związaną z realizacją tego konkretnego pomysłu niedogodnością jest konieczność dokonania większej liczby wywłaszczeń, aniżeli będzie to miało miejsce w przypadku wykonania tej inwestycji w dwóch pierwszych wariantach. Wywłaszczenia będące naturalną konsekwencją budowy tunelu w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej miałby zaś głównie dotknąć legionowian z ulicy Polnej.
Protesty mieszkańców
Tunele tak w Roi, jak i w Polnej i w Kwiatowej miały tak wielu zwolenników, jak i przeciwników. Legionowianie z Nowego Bukowca woleliby tunel w miejscu obecnego przejazdu kolejowego, zaś tym z Bukowca bardziej odpowiadała przeprawa na Roi. Pojawiały się również głosy, że na Bukowcu, w przeciwieństwie do centrum Legionowa, w ogóle nie są potrzebne żadne przeprawy kolejowe. Problemy komunikacyjne tych dzielnic ma według nich rozwiązać poszerzona krajówka. Sprzeciw mieszkańców przeciwko budowie tuneli na Bukowcu, który donośnie wybrzmiał podczas pierwszego dnia konsultacji, wprawił lokalną władzę w dość poważne zakłopotanie. Prezydent Roman Smogorzewski osobiście przyznał, że mimo wielu przedsięwzięć zrealizowanych w Legionowie, żadnego tak się nie bał, jak obecnie boi się budowy przeprawy kolejowej na Bukowcu. Zapewnił też mieszkańców, że o ile miasto znajdzie partnerów np. pod postacią powiatu legionowskiego, w centrum Legionowa powstanie kolejna przeprawa kolejowa, zaś na tę okoliczność zwołane zostaną odrębne konsultacje społeczne, poświęcone wyłącznie tej tematyce.
Decydujące dwa tygodnie
Konsultacje w sprawie przepraw kolejowych mają potrwać przez dwa tygodnie. Legionowianie, którzy mają jakiekolwiek uwagi do zaprezentowanych przez ratusz rozwiązań komunikacyjnych, w terminie do 27 września br. mogą się nimi dzielić drogą mailową pod adresem: konsultacje@um.legionowo.pl. Wyniki konsultacji społecznych mają zostać upublicznione w ciągu miesiąca od ich zakończenia, czyli pod koniec października br.