Legionowo. Tunel w Roi lub w Polnej i Kwiatowej? Rozpoczęły się konsultacje z mieszkańcami

konsultacje-tunel-Legionowo_wynik

O tym, jak wiele emocji budzą proponowane przez władze miejsca nowych przepraw kolejowych w Legionowie, mogliśmy przekonać się podczas konsultacji rozpoczętych w czwartek (12 września). Mimo sprzeciwu części mieszkańców, najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem zdaje się być budowa tunelu kolejowego w ciągu ulicy generała Bolesława Roi. Przeprawa po północnej części miasta ma być połączona z ul. Plantową rondem. Kwestią otwartą pozostaje zaś rodzaj infrastruktury pieszo-rowerowej towarzyszącej tej inwestycji.

 

W lipcu legionowski magistrat formalnie porozumiał się ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK S.A.) w kwestiach budowy bezkolizyjnej przeprawy przez tory kolejowe na Bukowcu oraz zasad finansowania tej inwestycji. Strony oszacowały, że przedsięwzięcie będzie kosztować przeszło 30 mln zł. Kolejarze zobowiązali się wyłożyć na ten cel 15 mln zł, zaś Legionowo przeszło 16 mln zł. Decyzję, co do rodzaju przeprawy kolejowej, spółka kolejowa pozostawiła legionowskim samorządowcom i określiła jedynie, że ostatecznie ma ona zostać podjęta na etapie przygotowywania projektu tego przedsięwzięcia. Władze miasta przy pomocy fachowców z firmy zewnętrznej opracowały koncepcję rozwiązań komunikacyjnych w trzech wariantach. Te wszystkie pomysły przedstawiono legionowianom podczas rozpoczętych 12 września 2-tygodniowych konsultacji społecznych.

 

 

Tunel w Roi wraz z infrastrukturą towarzyszącą

Zarówno pierwszy, jak i drugi wariant inwestycyjny zakłada budowę małego tunelu wyłącznie dla osobówek w ciągu ulicy generała Bolesława Roi. Wdrożenie tych rozwiązań wymaga budowy nowej prowadzącej do tego tunelu drogi. Ma ona biec od ulicy Kwiatowej wzdłuż torów kolejowych. Na wyjeździe z tunelu, a dokładnie na znajdującym się na osiedlu Nowy Bukowiec skrzyżowaniu ulic generała Bolesława Roi i Plantowej ma powstać nowe miejskie jednopasmowe rondo. W pierwszym wariancie, zaprojektowano chodnik dla pieszych i ścieżkę rowerową w tunelu. Uzupełnieniem miałaby być kładka dla pieszych ze schodami i z windami zbudowana na przedłużeniu ulic Polnej i Kwiatowej. Tymczasem w drugim wariancie, tunel i prowadzące do niego drogi pozbawione są infrastruktury pieszo-rowerowej, zaś ta umiejscowiona zostaje jedynie w kładce pieszo-rowerowej zbudowanej w miejscu obecnego przejazdu kolejowego, zaś jej podstawowymi elementami gwarantującymi swobodny ruch pieszych i rowerzystów są potężnie rozbudowane konstrukcyjnie pochylnie.

Tunel w Polnej i w Kwiatowej możliwy, ale okupiony dodatkowymi inwestycjami

W trzecim wariancie inwestycyjnym projektanci założyli budowę małego tunelu wyłącznie dla osobówek w miejscu obecnego przejazdu kolejowego tj. w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej. Jednak ich zdaniem pomysł ten ma nikłe szanse na realizację, głównie z uwagi na konieczność poczynienia przez koleje dodatkowych inwestycji polegających na przebudowie torów kolejowych i systemu sterowania ruchem pociągów. – Tu największym problemem jest znajdująca się w tym miejscu strefa rozjazdu kolejowego. Przepisy kolejowe utrudniają budowę obiektów inżynierskich pod rozjazdami, ponieważ na rozjazdach powstają duże obciążenia dynamiczne, co w konsekwencji grozi zawaleniem się takich obiektów – tłumaczył legionowianom Mikołaj Dryzner, jeden z twórców tej 3-wariantowej koncepcji przepraw, dodając zarazem, że budowa tunelu na rozjeździe kolejowym łączy się z koniecznością wykonania tych wskazanych powyżej drogich i bardzo czasochłonnych dodatkowych inwestycji. – Tych rozjazdów na tej trasie jest więcej. Pierwszym wolnym od tych rozjazdów miejscem jest to, w którym na wysokości ulicy generała Bolesława Roi zaplanowaliśmy tunel – przekonywał licznie zebranych w sali widowiskowej ratusza mieszkańców. Inną związaną z realizacją tego konkretnego pomysłu niedogodnością jest konieczność dokonania większej liczby wywłaszczeń, aniżeli będzie to miało miejsce w przypadku wykonania tej inwestycji w dwóch pierwszych wariantach. Wywłaszczenia będące naturalną konsekwencją budowy tunelu w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej miałby zaś głównie dotknąć legionowian z ulicy Polnej.

Protesty mieszkańców

Tunele tak w Roi, jak i w Polnej i w Kwiatowej miały tak wielu zwolenników, jak i przeciwników. Legionowianie z Nowego Bukowca woleliby tunel w miejscu obecnego przejazdu kolejowego, zaś tym z Bukowca bardziej odpowiadała przeprawa na Roi. Pojawiały się również głosy, że na Bukowcu, w przeciwieństwie do centrum Legionowa, w ogóle nie są potrzebne żadne przeprawy kolejowe. Problemy komunikacyjne tych dzielnic ma według nich rozwiązać poszerzona krajówka. Sprzeciw mieszkańców przeciwko budowie tuneli na Bukowcu, który donośnie wybrzmiał podczas pierwszego dnia konsultacji, wprawił lokalną władzę w dość poważne zakłopotanie. Prezydent Roman Smogorzewski osobiście przyznał, że mimo wielu przedsięwzięć zrealizowanych w Legionowie, żadnego tak się nie bał, jak obecnie boi się budowy przeprawy kolejowej na Bukowcu. Zapewnił też mieszkańców, że o ile miasto znajdzie partnerów np. pod postacią powiatu legionowskiego, w centrum Legionowa powstanie kolejna przeprawa kolejowa, zaś na tę okoliczność zwołane zostaną odrębne konsultacje społeczne, poświęcone wyłącznie tej tematyce.

Decydujące dwa tygodnie

Konsultacje w sprawie przepraw kolejowych mają potrwać przez dwa tygodnie. Legionowianie, którzy mają jakiekolwiek uwagi do zaprezentowanych przez ratusz rozwiązań komunikacyjnych, w terminie do 27 września br. mogą się nimi dzielić drogą mailową pod adresem: konsultacje@um.legionowo.pl. Wyniki konsultacji społecznych mają zostać upublicznione w ciągu miesiąca od ich zakończenia, czyli pod koniec października br.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 22

  1. Dzięki władzy gminnej, Jabłonna nie ma takich problemów.

  2. Tunel o wysokości 4,5 m a taki jest prezentowany w jednym z wariantów na pewno nie jest tylko dla samochodów osobowych. Zmieści się w nim największa nawet ciężarówka, bo ma nie więcej niż 4 metry. Zakręty za jakiś czas zapewne po cichu da się dostosować.

  3. Ale my chcemy tunel najpierw w centrum, to Bukowiec budujcie jak się znajdą pieniądze.

  4. Oby powstała ta przeprawa jak najszybciej . Generalnie niech powstanie jakakolwiek byle szybko.
    Droga krajowa dla ruchu lokalnego to nieporozumienie .

    • Zgadzam się z Tobą w 100%, a czy to będzie trafiona inwestycja czy porażka to czas pokaże.

  5. Zawsze są jacyś przeciwnicy,i gdyby się tak każdego słuchać, to nic by nie było xD

  6. Należy się zastanowić czy budujemy przeprawę po to, żeby tylko wydać dofinansowanie czy po to aby służyła mieszkańcom miasta. Jeżeli po to aby wydać pieniądze, najłatwiej byłoby zbudować przeprawę wzdłuż torów i w środek lasu bo nie byłoby protestów. Jeżeli ma to być lokalizacja najpilniej potrzebna, to taką jest centrum miasta.

  7. Przecież jak zlikwidują samowolę budowlaną jaką jest zjazd z dk61 w Bukowiec w Jabłonnie przy kebabie, to do tunelu na Bukowcu nie będzie nawet jak dojechać. No bo którędy -Polankową, która jest drogą lokalną wyłożoną kostką? Już to widzę, jak okoliczni mieszkańcy się na to by zgodzili, pewnie z resztą już na samą myśl takiej możliwości była by zadyma.

  8. Mieszkańcy Bukowca osiedlili się na Bukowcu, nie po to aby mieć koło okien tunel i chalas. Tunel reprezentowany w pierwszym wariancie to jest nieporozumienie. Nie rozumiem dlaczego nie możemy być drugiego wariantu, powód większych nakładów inwestycyjnych to nie jest powód. Przecież przebudowa torów była całkiem niedawno, można było zsynchronizować prace. Dodatkowo uważam, że ta informacja jest kłamstwem. Co w przypadku jeżeli wartość lokali w tym miejscu zmniejszy się. Czy Pan Prezydent wziął pod uwagę rekompensatę w ramach wdrożenia wariantu pierwszego. Dodam, że problemów komunikacyjnych na bukowcu nie ma.

    • Zgadzam się i dlatego przeprawa jako pierwsza powinna być budowana w centrum.

      • jasne , że w centrum , tyle że LMS ma to w nosie

    • Pytanie czy wszyscy ci mieszkańcy Bukowca, którzy się tu sprowadzili brali pod uwagę to, że poza nimi sprowadzili się też inni, a jak inni to i więcej samochodów, większy ruch na lokalnych drogach. Legionowo tonie w ludziach, a im więcej przepraw tym ruch bardziej się rozkłada. Czy wolelibyście stać w korkach, truć się dymem z tysięcy stojących w korku rur wydechowych. W momencie całkowitej likwidacji przeprawy na Bukowcu ulica Daliowa zamieni się jedną z bardziej ruchliwych ulic, bo z miasta na dk61 w stronę Zegrza najprościej bez korków do świateł bedzie można się dostać pod wiaduktem i właśnie Daliową teraz Martwi mnie tylko lokalizacja w lesie. Dużo lepiej byłoby, jakby powstał w miejscu aktualnej przeprawy. Może tak lepiej jakoś zapanować nad zapychaniem miasta kolejnymi budynkami tylko po to aby łatać dziury w budżecie sprzedażą działek i tworzeniem układów z deweloperami.

  9. Tunel powinien powstać na Roi albo wiadukt na Polnej i to jak najszybciej bez żadnych konsultacji i pytań jak się komuś nie podoba niech się wyprowadzi na wieś tam jest cicho są lasy i ładnie pachnie

  10. A oto mój subiektywny komentarz. Kilka lat temu zupełnie bez powodu zamknięto przeprawę Parkowa-Wyspiańskiego i zamiast tam budować tunel bo był to utarty szlak komunikacyjny, tunel wybudowano gdzie indziej. Nie wiem czy to prawda ale podobno tam mieszka znajomy królika. Potem zlikwidowano przejazd z Sielankowej w Jagiellońską (na wprost) choć to także był utarty szlak komunikacyjny. Nie wiem czy to prawda ale podobno również tam mieszka znajomy królika. Teraz przenosi się przeprawę Polna-Kwiatowa. Nie wiem czy to prawda ale podobno tam również mieszka znajomy królika, choć to także był utarty szlak komunikacyjny. Nie ma więc co się dziwić że mieszkańcy dzielnicy Bukowiec a także osiedla nowy bukowiec zmądrzeli i widząc co teraz się dzieje przy tunelu na przystanku, (śladem innych znajomych królika?), nie chcą tego u siebie.

  11. Polna nie chce, Roi nie chce, tylko Roman chce. Romanie rób to za co bierzesz pieniądze i słuchaj ludzi.

    • Zastanawiające jest to, kto i jaki interes mógłby mieć w tym aby upierać się przy budowie w lokalizacji na Bukowcu jako pierwszej i wpieranie mieszkańcom że jej potrzebują jak oni w większości twierdzą, że popatrzmy jak rozłoży się ruch na poszerzonej DK61. Budowa w lokalizacji w centrum odpowiedziałaby na potrzeby centrum miasta i byłaby zgodna z wolą Bukowca. Wszyscy chyba byli by wtedy zadowoleni a teraz forsuje się na siłę wariant, który nie zadowala praktycznie wszystkich. Jeden działa przeciwko większości.

  12. Nie wiem czemu tak bardzo ciśnie się na inwestycję, która wymaga wycinki wielu drzew. Od strony centrum, droga wżarła by się 500 m w głąb lasu (swoją drogą, czy Jabłonna zgodziła się oddać ten teren?). W tym mieście, które co roku dusi się od smogu, władze jakby celowo robiły wszystko by pogłębić problem i radośnie pozwalają na wycinki gdzie tylko się da. Legionowo jest totalnie nieekologiczne i nic się w tej kwestii nie zmienia. Raczej tylko pogarsza. Jedną z przyczyn, dla których wybrałam to miasto był właśnie las. Beton mogę mieć wszędzie. Tymczasem mam poczucie w Legionowie za jakiś zostanie tylko beton i liche drzewka zostawione „na odwal” przez deweloperów. Czuję, jakby tu był rok 1999 a nie 2019.

  13. Dosyć blokowania miasta przez bukowiaków ! Tunel jest dla całego miasta a nie dla rozwiązania problemów bukowiaków. Bukowiaki walczą o to aby nie mieć ruchliwych ulic w dzielnicy. Miasto się rozwija i nie ma już takiej opcji. Ugięcie się przed bukowiakami oznaczałoby paraliż miasta. Bukowiaki wykazują się dodatkowo wyjątkową bezczelnością żądając aby tunel powstał w centrum, prawdopodobnie na gruntach spółdzielni z jabłonny. Jedynym sposobem na rozwiązanie zatoru komunikacyjnego legionowa jest większa liczba przepraw. Nie tuneli, tylko zwykłych szlabanów. Rozmontować kładkę w ciągu parkowej i otworzyć przejazd, który tam istniał. Przejazdu na kwiatowej nie zamykać tylko zostawić, zrobić przejazd na kościuszki tam gdzie teraz jest przejście piesze no i oczywiście na roi zrobić przejazd. Tylko większa liczba przepraw jest w stanie rozładować tłok. W ten sposób także ruch na bukowcu by nie zwiększył się dramatycznie tylko w granicach rozsądku. Bo to, że trzeba bukowcem puścić ruch to niech się bukowiaki z tym pogodzą.

    • To, że powinno być wiele przepraw to prawda Jednak kolej zwiększa częstotliwość kursów pociągów więc przejazdy na zapory nie będą spełniały swoich funkcji, dodatkowo kolej ma prawo zlikwidować przejazd.Tu problem jest czemu zamykać przejazd Polna/Kwiatowa i robić gorsze rozwiązanie na Bukowcu

  14. Jak zwykle się kłócimy, przeprawa jest potrzebna i co do tego chyba nie ma wątpliwości. Ja jako mieszkaniec Bukowca stoję w korkach żeby przedostać się na druga stronę miasta, a ten czas z roku na rok tylko się wydłuża, przeprawa musi być i co do tego chyba nikt nie mówi …….NIE.
    Jestem zdania żeby rozmawiać i dojść do jakiegoś porozumienia.

  15. Komu niby tunel na Roi ma rozładować ruch? Jedynymi którzy skorzystają to właśnie „Bukowiaki” i może paru z Józefowa. Ale ja jako Bukowiak wiem z czym to się je bo to zbędna wielo milionowa inwestycja jeśli przy Strużańska/Zegrzyńska będzie rondo i po dwa pasy. Chcecie Legionowiaki tu budujcie sobie tą autostradę w lesie i tunele do podrzędnej drogi za miliony. Sami będziecie spłacać te kredyty zamiast sensownych inwestycji. Ja się wynoszę bo tu więcej betonu niż na Ursynowie i za tłoczno.

  16. Jako firma Galileusz, pragniemy serdecznie zaprosić na korepetycje oraz kursy maturalne i do egzaminu ósmoklasisty!
    Przedmioty:
    matematyka, fizyka, j. angielski, chemia, biologia, geografia, informatyka.

    ZAJĘCIA JUŻ OD 25ZŁ/H ZA OSOBĘ!

    Gdzie odbywają się zajęcia?
    ul. Reymonta 11, II piętro. Legionowo.

    —> galileusz.com.pl/legionowo <—
    Zapraszamy do kontaktu
    792 888 029

Dodaj komentarz