Legionowo. Zbudują tunel za prawie 32 mln zł. Mieszkańcy Bukowca nie chcą, aby jeździły nim ciężarówki

Przejazd-Polna-bukowiec

Przejazd kolejowy w ul. Polnej i Kwiatowej, fot. GP/kg (archiwum)

Firma Intop z Warszawy za prawie 32 mln zł zaprojektuje, a następnie zbuduje tunel w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej na legionowskim Bukowcu. Urząd Miasta Legionowo rozstrzygnął właśnie przetarg w tej sprawie. Mieszkańcy sąsiadujący z tą inwestycją zapowiadają walkę na ścieżce administracyjnej. Nie chcą, aby z tunelu mogły korzystać ciężarówki.

Najpierw projekt, potem budowa

Ratusz rozstrzygnął przetarg na projekt i budowę tunelu w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej na legionowskim Bukowcu. Inwestycję za 31,8 mln zł brutto wykona firma Intop z Warszawy. To była najniższa cena, jaka padła we właśnie (5 października) rozstrzygniętym konkursie. Mimo że znacznie przewyższała ona możliwości finansowe ratusza, które ujawniono wraz z otwarciem ofert, to i tak w porozumieniu z kolejarzami zdecydowano o pomyślnym rozstrzygnięciu tego konkursu. Takie sygnały już podczas zeszłotygodniowej sesji (30 września) wysyłał prezydent Roman Smogorzewski. – Najtańszą ofertę złożyła firma z dużym doświadczeniem w inwestycjach kolejowych i współpracy z koleją. Mam nadzieję, że ten przetarg rozstrzygniemy w okolicach połowy października – mówił.

Do końca 2022r.

Tunel na Bukowcu będzie budowany we współpracy ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Część kosztów tej inwestycji zostanie sfinansowana z pieniędzy unijnych w ramach realizowanego jedynie do końca 2022r. programu. Wobec powyższego ograniczenia czasowego, firma Intop będzie miała tylko nieco ponad 2 lata, aby najpierw zaprojektować tunel, potem go wybudować.

Tunel miał być niższy!

Tunel w ujęciu wytycznych przetargowych nie podoba się legionowianom zwłaszcza z ulicy Kwiatowej. Wskazówki te mówią bowiem, że tunel może być wysoki na 4 metry. Mieszkańcy boją się, że tunelem będą jeździć ciężarówki. Podnoszą, że podczas konsultacji społecznych była mowa o małej przeprawie kolejowej jedynie dla osobówek i karetek. – Mimo że tunel będzie mógł być wyższy, to i tak nie będą mogły nim jeździć ciężarówki – takie zapewnienia padły z ust prezydenta Romana Smogorzewskiego podczas ostatniej sesji. W słowa te nie wierzą wspomniani mieszkańcy i zapowiadają walkę na ścieżce administracyjnej, której celem będzie zablokowanie realizacji tej inwestycji. Poprosiliśmy lidera tej grupy, społecznika Artura Pieńkowskiego o komentarz. – Nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że parametry tunelu, które zawarto w dokumentacji przetargowej, uniemożliwią przejazd pojazdów ciężarowych. W trakcie konsultacji społecznych w ratuszu była mowa o tunelu o wysokości jedynie 3,2 metra, która rzeczywiście uniemożliwiłaby przejazd pojazdów ciężarowych, ponieważ możliwy byłby przejazd pojazdów o wysokości do 2,7 metra. Obecnie w ciągu ulic Polna – Kwiatowa przewiduje się tunel do 4 metrów, a więc możliwy będzie przejazd pojazdów o wysokości do 3,5 metra, co oznacza, że zmieszczą się w nim np. potężne wywrotki, tzw. „patelnie”, którym wystarczy światło tunelu 3 metrów. Ponadto, w żadnym wypadku nie było mowy, że tunel Polna – Kwiatowa ma być głębszy, niż ten na ulicy Roi. Zgodnie z informacjami prasy, władze miasta w ostatnich latach propagowały budowę małego tunelu, wskazując za przykład ten w Grodzisku Mazowieckim, który jest wystarczający dla karetek, a który dopuszcza przejazd pojazdów o wysokości do 2,5 metra. Obecny projekt zakłada jednak, że tunel może pozwalać na przejazd pojazdów aż o metr wyższych. Jak to zostało zaprotokołowane w raporcie z konsultacji w ratuszu, omawiany tunel miał być niedostępny również dla służb typu straż pożarna, gdyż dopuszczenie tego rodzaju pojazdów oznaczałoby przy okazji wpuszczenie ruchu pojazdów ciężarowych. W obecnej sytuacji mieszkańcy powinni mieć możliwość wypowiedzenia się, czy akceptują taką zmianę, a więc czy akceptują otwarcie dzielnicy domów jednorodzinnych na przejazd pojazdów ciężarowych, ponieważ stosowanie ograniczeń w rodzaju bram uniemożliwiających przejazd pojazdów ciężarowych jest nieskuteczne, a także w każdej chwili może zostać zdemontowane – zauważa nasz rozmówca.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 21

  1. Czy przejazd dla strazy pozarnej bedzie mozliwy?

  2. Ostatnio byłem świadkiem jak wóz Straży Pożarnej próbował pokonać zakorkowany wiadukt na drodze krajowej. Bardzo dobrze, że tunel będzie wyższy i umożliwi sprawne akcje ratunkowe. Ratusz może wywiązać się z obietnic wobec mieszkańców stawiając w tunelu i ulicach dojazdowych znak zakazu wjazdu dla samochodów ciężarowych. W przeciwieństwie do mieszkańców ulicy Kwiatowej, ja jako mieszkaniec ul. Handlowej mam dosyć samochodów stojących w korku, hałasujących silnikami, chłodnicami i smrodządzych spalinami. Sprawnie poruszające się pojazdy przejadą cicho na 4-5 biegu i nawet nie zwrócę na nie uwagi, podobnie jak to jest w przypadku pociągów: „Tak dla tunelu Polna-Kwiatowa!!!”

    • Wywiązując się z obietnic danych mieszkańcom, ratusz powinien zbudować tunel o głębokości 3.20m Ale widać szanowni państwo, że chyba Roman we współpracy z jego radnymi nieźle Was zrobił 🙂

  3. A co z leworęcznymi kierowcami?

    • Zalącz myślenie o ile masz zwoje mózgowe

  4. Spoko, będzie dobry dojazd do nowych bloków na Piaskach

  5. Czyli Roman zrobił mieszkańców w kakao?

  6. Karetka ma wysokość 2,8-2,9 metra, a przecież w pobliżu będzie szpital. 3,5m jest niezbędne

    • Bzdura. Tunel w Grodzisku Mazowieckim, który jest wystarczający dla karetek ma 2,5 metra. Prezydent zapewniał o tunelu 3.2 czyli 2,7 dla pojazdów. To i tak o 20 cm więcej niż w Grodzisku. Chyba wiedział co mówił.

      • Buahahaha 😂 Hahaha posikam się ze śmiechu.. PREZ. Roman wiedział co mówił… Hahaha 😂 śmiechu warte

  7. Garstka krzykaczy nie może blokować tak potrzebnej inwestycji

  8. Uważam że mieszkańcy mają rację i to nie jest garstka krzykaczy ale ludzie, którzy udczuwają na własnej skórze działania (a w zasadzie ich brak) ludzi Romana. Od wielu lat Roman nic nie robił w odpowiedzi na zgłaszane postulaty że Kwiatowej ludziom trzęsą się domy bo TIRy zrobiły sobie objazd, natomiast osobówki robią sobie rajdy choć tam jest ograniczenie do 30/40 km/h. Roman w trakcie konsultacji zaproponował tunel tylko dla osobowych co miało ich problemy rozwiązać ale jak się okazało to kakao. Wszelkie reklamacje to tylko do Romana

  9. W Siedlcach dali ciała, bo tunel ma 3,5m wysokość, a karetka z antena tez ma 3,5 i sie nie mieści…poczytajcie na stronie TS. Bez anteny 2,85 m.

    • Na Roi prezydent obiecywał tunel 3.2 m i nie było mowy że na Kwiatowej ma być głębszy. Niech buduje te 3.2 czyli niech dotrzymuje swojego słowa.

  10. Jakie tiry kwiatową przejeżdżają??? mieszkam na slonecznej od 30 lat i jadącego tira polna lub kwiatowa to raz na chiński rok widzę chyba że dla niektórych tir to samochód dostawczy np kurierki dpd albo dhlu…4 m robić tunel jak najszybciej a bez mózgów typu pana pienkowskiego je…c

    • I to napisał mózg, yntelygent, który nie jest w stanie wysłowić się w dwóch zdaniach bez błędu ortograficznego😀

    • Ten PIOTR to nie dość że z ortografią na bakier to chyba ślepy. To ja stwierdzę, że bez przesady z tymi korkami przed przejazdem, jak dla mnie nie trzeba długo czekać na przejazd. Ponadto jak ktoś tędy jedzie to jego własna decyzja. Ostatnio przejazd wiaduktem jest już płynny. Więc pakowanie się w Polna – Kwiatowa to taki sadomasochizm na własne życzenie.

  11. Jeżeli prezydent zobowiązał się budować mały tunel 3.2 a teraz wystawił mieszkańców, to zablokowanie tej inwestycji jak najbardziej uzasadnione, nawet kosztem opóźnienia, tyle lat się męczyliśmy to i rok dłużej nic się nie stanie ale prezydentowi należy pokazać, że nie robi się mieszkańców w balona. Taki przypadek będzie dla niego nauczką na przyszłość w kontekście następnych inwestycji typu spalarnia śmieci na os. Młodych dla całej Polski.

  12. Czemu tak tanio?
    Za 32mln to odwalą fuszerkę
    Miasto nie stać na zaciągniecie porządnego kredytu na 30 lat?
    Barany

  13. Max, nie wiem dlaczego uważasz, że korek do Sielankowej lub nawet Zakopiańskiej oraz sięgający za wiadukt aż do ulicy Słowackiego na Handlowej / Kościuszki jest mały. Owszem na Zakopiance bywają korki po 20 kilometrów, ale tutaj są ulice dojazdowe do domów i wypadałoby nie stać 15 minut w bramie z nadzieją, że będzie można kiedyś wyjechać z własnej posesji, albo stać w korku 5 samochodów od własnej bramy chcąc wrócić do domu. Na Roi jest wielkie osiedle, tam ludzie chcą dojechać z centrum Legionowa i już tak będzie. Tunel jest potrzebny i koniec. Karetki i wozy Straży Pożarnej powinny móc przejechać. Trzeba otoczyć okoliczne ulice zakazami wjazdu dla pojazdów > 3500 tony z wyjątkiem służb i tyle. Ostatnio jechałem za TIRem Kościuszki i Piłsudskiego, więc mogą się zdarzyć wszędzie. Dziwne, że jak 30 lat mieszkam w Legionowie i słyszę jakieś protesty to zawsze Kwiatowa. Ludzie obudźcie się, po pierwsze to już dawno nie jest spokojna ulica i nigdy nie będzie, chociażby nie wiadomo ile szykan i sztucznych wysp tam nastawiać. Każda ulica która jest równoległa do Warszawskiej taka być nie może. Przy Kwiatowej jest też kilka zakładów przemysłowych, więc nie można oczekiwać, że tamtędy nie przejedzie czasami ciężarówka. Już lepiej wymusić na Urzędzie Miasta, aby na skrzyżowaniach z Kwiatową postawili bramy ograniczające wielkość wjeżdżających pojazdów, to będziecie mieli spokój na całej ulicy, ale wtedy nie zdziwcie się, że Straż Pożarna do was nie dojedzie. Trzęsły się domy to jak 801 zajeżdżało na plac Kościuszki, albo trzęsą jak pociąg jedzie na wolnych obrotach. Wszędzie banery „Nie dla autostrady na Kwiatowej”. Kwiatowa i Kwiatowa i Kwiatowa zawsze. Pomyślcie, że na Handlowej i Daliowej też jest ruch, na Zakopiańskiej też jest ruch, nawet na Bałtyckiej jest ruch, więc na Kwiatowej też będzie, chyba że postawicie barykady na skrzyżowaniu z Wiejską, Zakopiańską i Sielankową.

    • Zobacz co dzieje się na Aleii Legionów i Aleii róż. Jakie tam są protesty.

      Wtedy zrozumiesz sprzeciw mieszkańców Kwiatowej.

      Bzdurne teorie o równoległych ulicach do warszawskiej.

      Jak najbardzie może być spokojna tak jak kiedyś. Wystarczy zlikwidować przejazd, nie budowac przeprawy i po sprawie.

      Mieszkańcy Legionowa chcą tunelu w centrum, więc po co go wciskać na siłę na Bukowcu ?

Dodaj komentarz