W grudniu pojedziemy nowym tunelem

520450f7bd767.jpg

Rusza jedna z najwaźniejszych inwestycji komunikacyjnych w Legionowie, czyli budowa tunelu pod torami łączącymi centrum Legionowa z III Parcelą. W związku z przyspieszeniem prac budowlanych i uźyciem nowych technologii wykonawca, firma „Budus” S. A., zawiadamia mieszkańców o zakłóceniach ciszy nocnej w rejonie budowy tunelu tj. Alei Róź i ulicy Krakowskiej. Zakłócenia będą miały charakter stały prawdopodobnie do lipca br. Ich powodem będą roboty przy zabijaniu grodzic stalowych dla przebudowy kanalizacji grawitacyjnej i przy montaźu poziomej przesłony przeciwfiltracyjnej, która zabezpieczy budowę przed napływem wód gruntowych

Prawdopodobnie jeszcze w tym roku moźna będzie przejechać tunelem z ulicy Krakowskiej do Alei Róź. Inwestor planuje zakończenie inwestycji około 30 listopada. 16 lutego na budowę przy ulicy Kolejowej przyjechał specjalistyczny sprzęt, a od 20 lutego wykonawca prac, firma „Budus” S. A., rozpoczęła próbne odwierty. Do prac związanych z zabezpieczeniem inwestycji przed wodami gruntowymi został wybrany Zakład Robót Inźynieryjnych Henryk Chrobok i Hubert Chrobok Sp. J. Firma specjalizuje się w dziedzinie geotechniki oraz technologii bezwykopowych. Roboty zostaną wykonane przy uźyciu techniki iniekcji wysokociśnieniowej – jet-grouting. Przesłona przewciwfiltracyjna zostanie wybudowana przez wtłoczenie za pomocą specjalistycznych urządzeń, takich jak wiertnice, pompy wysokociśnieniowe, mieszalniki, na głębokość do 16 metrów w głąb ziemi specjalnej mieszanki, która pod ciśnieniem uformuje się w grunto-cementową kolumnę. Zaletami tej technologii jest moźliwość osiągania duźych głębokości przesłon, tworzenie wodoszczelnej osłony oraz dogęszczenie gruntu.

Nowa technologia
Na całej długości tunelu, na 396,9 metrach zostanie wykonane kilka tysięcy kolumn jet-grouting o średnicy wynoszącej średnio 1,5 metra. Kolumny te będą się na siebie nakładać i tworzyć pod ziemią grunto-cementową płytę. – Będziemy pracowali na dwóch wydłuźonych zmianach – mówi kierownik budowy Jerzy Krakowski. – Druga zmiana będzie kończyła pracę w nocy, przez co będziemy zakłócać ciszę nocną. W pierwszej kolejności prace zostaną wykonane pod torami. Wykonawca zaplanował intensywny harmonogram robót aź do lipca. Konieczne będą teź 30-dniowe przerwy technologiczne, wymagane przy dojrzewaniu mieszanki grunto-cementu. Roboty odbędą się dwuetapowo, najpierw zostaną wykonane przy tunelu po stronie ulicy Krakowskiej, a dopiero potem po drugiej stronie torów. Dopiero po tym nastąpią roboty podstawowe przy konstrukcji tunelu. Obecnie „Budus” S. A. zajmuje się pogrąźaniem grodzic stalowych wzdłuź linii tunelu i ul. Targowej, które zabezpieczą głęboki wykop dla przełoźenia kanalizacji grawitacyjnej w rejonie ul. Targowej i Alei Róź.

Zmiany w projekcie
Uźycie opisanej technologii umoźliwi realizację budowy tunelu, którą do tej pory uniemoźliwiał wysoki stan wód gruntowych. – Naszym zadaniem jest wybudowanie tunelu, który będzie społecznie uźyteczny, niezaleźnie od warunków pogodowych – mówi kierownik Jerzy Krakowski. O ewentualnych sporadycznych trudnościach np. z zasilaniem, stosowne słuźby będą na bieźąco informować mieszkańców z wyprzedzeniem. Legionowian czekają równieź czasowe zmiany organizacji ruchu drogowego w rejonie ulic: Targowej i Alei Róź. Mieszkańcy będą musieli korzystać z objazdu Aleją Legionów i Wyszyńskiego. Po przeciwnej stronie torów, na rondzie Piłsudskiego zostanie wprowadzony ruch połówkowy. Kierowcy będą mogli się poruszać tylko w jednej części ronda w zaleźności od etapu prac. Zostanie wyburzony pawilon handlowy Społem, nastąpi przebudowa infrastruktury technicznej (wodociąg, gazociąg, kanalizacja, ciągi napowietrznych linii przesyłowych) w rejonie prowadzonych robót, co umoźliwi kolejne prace przy budowie skrzyźowania i wyprowadzenia tunelu na ulicę Krakowską.
W związku z intensyfikacją prac przy tunelu firma „Budus” S. A. przeprasza mieszkańców za uciąźliwości wynikające z procesu budowy.

/ad/