Został ogłoszony przetarg na budowę pierwszego etapu ścieżki rowerowej, która docelowo ma przebiegać wzdłuż Kanału Żerańskiego aż do granic Warszawy. Wiemy już, jak będzie wyglądała.
Którędy pojedziemy?
Inwestycja obejmuje budowę ścieżki od stacji kolejowej w Nieporęcie do wysokości szkoły podstawowej w Stanisławowie Pierwszym. Całość położona jest na zachodnim nabrzeżu Kanału Żerańskiego, a więc w miejscu, które już teraz chętnie wykorzystują rowerzyści i spacerowicze. Od ulicy Dworcowej wzdłuż torów będzie to asfaltowa, szeroka na 4 metry ścieżka pieszo-rowerowa. Następnie wzdłuż nabrzeża kanału wjedziemy na asfaltowy, szeroki na 3 metry ciąg pieszo-rowerowy, który poprowadzi do szkoły podstawowej w Nieporęcie i słynnej już kładki. Kolejny odcinek, kończący się na wysokości szkoły podstawowej w Stanisławowie Pierwszym będzie wprowadzał podział na asfaltową ścieżkę rowerową oraz oddzielony zielenią chodnik z kolorowych płyt betonowych. Szerokość ścieżki to 3 metry, chodnik będzie o pół metra węższy i zlokalizowany bliżej wody. Całkowita długość trasy wyniesie 4,4 km.
Mała infrastruktura
To, co z pewnością ucieszy użytkowników tej urokliwej trasy, to zaplanowane tam oświetlenie. Wieczorne korzystanie ze ścieżki umożliwią aż 163 lampy z energooszczędnymi oprawami. Dodatkowo dla rowerzystów zaplanowano dwie stacje naprawcze oraz dwa stojaki na rowery. Odpoczynek umożliwi 10 ławek, pojawią się również kosze na śmieci oraz kosze na psie odchody.
Wycinka drzew
Inwestycja wiąże się z wycinką drzew, które stwarzają zagrożenie lub kolidują z projektowaną ścieżką. Jeszcze w tym miesiącu zostaną wycięte 363 drzewa, z czego przeważająca większość to topole. Firma z Beniaminowa, która wygrała przetarg, zobowiązała się do wykonania wycinki w ciągu zaledwie dwóch dni. Następny wyrąb jest planowany na etapie realizacji inwestycji – aktualnie urząd oczekuje na zgodę wycięcia kolejnych 351 drzew. Nie wszystkim mieszkańcom się to podoba, dla wielu przyroda i pewna dzikość tego miejsca były głównym walorem istniejącej ścieżki. Wykonawca po zakończeniu inwestycji będzie zobowiązany wyłącznie do obsiania terenu trawą.
Kiedy budowa?
Ścieżka realizowana jest w ramach projektu zintegrowanych inwestycji terytorialnych metropolii warszawskiej „Rozwój zintegrowanej sieci dróg rowerowych na terenie gmin Marki, Ząbki, Zielonka, Kobyłka, Wołomin, Radzymin, Nieporęt”. Całkowita kwota zaplanowana na inwestycję to ponad 6,5 miliona złotych, z czego 80% stanowią środki unijne. Zgodnie z dokumentacją przetargową inwestycja powinna zakończyć się do 15 listopada tego roku.