Stowarzyszenie „Przyjazny Nieporęt” sprzeciwia się zniesieniu ograniczenia tonażu na DW 633

uszkodzone-rondo-w-rembelszczyznie-1-773x515

Rondo w Rembelszczyźnie fot. Tomasz Serwański (archiwum GP)

Coraz więcej mieszkańców i samorządowców z gminy Nieporęt zgłasza swój sprzeciw wobec planów Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (MZDW) na zniesienie od 1 stycznia 2021 roku ograniczenia tonażu na DW 633 od Nieporętu do Rembelszczyzny. Stowarzyszenie „Przyjazny Nieporęt” wystosowało w tej sprawie pismo do Marszałka Mazowsza, Adama Struzika.

 

 

Już we wrześniu radni gminy Nieporęt podjęli uchwałę, która sprzeciwia się planom Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (MZDW), żeby od 1 stycznia 2021 roku znieść ograniczenie tonażu na ul. Jana Kazimierza (DW 633) od ronda im. Jana Pawła II w Nieporęcie do ronda im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Rembelszczyźnie (więcej pisaliśmy TUTAJ). Plany MZDW zakładają zniesienie tonażu do 3,5 tony i umożliwienie przejazdu tym odcinkiem wszystkim pojazdom ciężarowym bez konieczności posiadania specjalnego zezwolenie, jak ma to miejsce obecnie. Wprowadzenie obecnego ograniczenia do 3,5 tony udało się wywalczyć mieszkańcom kilkanaście lat temu.

 

 

Sprzeciw Stowarzyszenia „Przyjazny Nieporęt”

Członkowie Stowarzyszenia „Przyjazny Nieporęt” w środę (9 grudnia) wystosowali do Marszałka Województwa Mazowieckiego, Adama Struzika pismo, w którym obszernie argumentują, dlaczego obecne ograniczenie tonażu na DW 633 w gminie Nieporęt powinno zostać utrzymane i czemu sprzeciwiają się planom Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (MZDW).

Autorzy pisma przedstawiają dane, między innymi policji, z których wynika, że w latach 2014-2019 na odcinku DW 633, gdzie obowiązuje ograniczenie tonażowe, doszło do mniejszej liczby zdarzeń drogowych niż na sąsiednich jej odcinkach bez takiego ograniczenia. – Istotne jest również to, że na odcinku DW 633, na którym nie obowiązuje ograniczenie tonażu, doszło do prawie czterokrotnie większej liczby zdarzeń drogowych, przy czym w przypadku zdarzeń z udziałem pojazdów ciężarowych wzrost jest pięciokrotny. Przedstawione dane jasno pokazują zależność pomiędzy natężeniem ruchu pojazdów ciężarowych a ilością zdarzeń drogowych – czytamy w piśmie skierowanym do Marszałka, Adama Struzika.

Stan infrastruktury drogowej a ruch ciężarowy

Stowarzyszenie „Przyjazny Nieporęt” zwraca również uwagę na możliwe pogorszenie stanu jezdni w przypadku całkowitego przywrócenia ruchu ciężarowego i zniesienia obecnych obostrzeń – W swojej odpowiedzi określił Pan stan techniczny drogi DW 633, jako „poziom pożądany”. Należy zauważyć, że obowiązujące od około 20 lat ograniczenia tonażu ma na to istotny wpływ. W tym czasie droga oraz infrastruktura towarzysząca była utrzymywana i remontowana zarówno ze środków Województwa Mazowieckiego jak i Gminy Nieporęt. Oczywistym jest, że za degradację stanu nawierzchni oraz jej podbudowy odpowiedzialne są przede wszystkim samochody o tonażu powyżej 3,5 t. Zachodzi więc obawa, że po zniesieniu ograniczenia tonażu infrastruktura w krótkim okresie czasu ulegnie znacznej degradacji, co przyczyni się do pogorszenia warunków bezpieczeństwa na tej drodze – czytamy w piśmie.

Obawa o bezpieczeństwo mieszkańców

Autorzy pisma podkreślają, że okolice ulicy Jana Kazimierza (DW 633) prężnie i dynamicznie rozwijają się, jeżeli chodzi o zabudowę jednorodzinną. Powoduje to powstawanie wielu nowych zjazdów na posesje, gdzie często są to drogi nieutwardzone, co może prowadzić do zwiększania niebezpieczeństwa wypadków drogowych z pojazdami ciężarowymi. Zaznaczono, że w okolicach DW 633 w związku z dynamiczną rozbudową gminy powstają nowe placówki oświatowe i punkty usługowe. Natomiast zwiększanie się liczby takich miejsc powoduje natężenie ruchu pieszego. Obecny chodnik biegnący wzdłuż ul. Jana Kazimierza na odcinku ograniczenia tonażu posiada tylko dwa przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Autorzy pisma podkreślają, że z powodu niewystarczającej liczby przejść dla pieszych powoduje to sytuacje, że pokonanie jezdni przez rodzica z małym dzieckiem lub przez osobę starszą staje się bardzo niebezpiecznym manewrem.

W świetle powyższych informacji wyrażamy stanowczy sprzeciw co do planów zmiany obowiązującego ograniczenia tonażu na omawianym odcinku. Infrastruktura drogowa w tym miejscu, przy obecnym natężeniu, nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu, zwłaszcza tych niechronionych. Zwiększenie natężenia ruchu pojazdów ciężarowych doprowadzi jedynie do pogorszenia warunków bezpieczeństwa – czytamy na zakończenie pisma skierowanego do Marszałka, Adama Struzika.

Całą treść pisma wysłanego przez Stowarzyszenie „Przyjazny Nieporęt” można znaleźć na stronie Urzędu Gminy Nieporęt po TYM adresem.

Ponad 650 podpisów pod petycją

Mieszkańcy gminy Nieporęt wyrażają swój sprzeciw wobec całkowitego zniesienia ograniczenia tonażu na DW 633 między innymi poprzez podpisywanie internetowej petycji. Do poniedziałku (14 grudnia) do godz. 13. petycję  podpisało 651 osób.