Od 2021 roku podczas kontroli drogowej trzeba będzie podać numer VIN? Szykowane są kolejne zmiany w przepisach

policja-drogi

Legionowska drogówka, fot. KPP w Legionowie (archiwum GP)

Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzić od początku 2021 roku nowe przepisy w prawie o ruchu drogowym. Kierowcy pojazdów użytkowych będą musieli podczas kontroli technicznej podawać dodatkowo numer VIN.

 

 

Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji dowiadujemy się, że projekt zmian w przepisach o transporcie drogowym, którego wnioskodawcą jest Ministerstwo Infrastruktury, został przesłany w poniedziałek (10 sierpnia) do konsultacji publicznych. Zmiany w przepisach mają ułatwić wymianę informacji między krajami Unii Europejskiej o wykrywanych niebezpiecznych usterkach w pojazdach użytkowych.

 

 

Ministerstwo Infrastruktury stara się w ten sposób dostosować do zmian w Unii Europejskiej. Takie dane pojazdów użytkowych jak kategoria pojazdu i numer VIN byłyby gromadzone w celu wymiany między państwami UE i byłyby wykorzystywane w momencie wykrycia poważnych usterek w czasie kontroli technicznej na drodze na terenie, któregoś z państw UE.

Zmiany proponowane przez Ministerstwo Infrastruktury objęłyby właścicieli pojazdów użytkowych, które są wykorzystywane na drogach publicznych do zarobkowego przewozu osób i towarów. Według MI zmiany te mogą objąć swoim zasięgiem blisko 150 tys. właścicieli takich pojazdów.

Nowelizacja przepisów objęłaby niektóre pojazdy użytkowe służące do przewozu osób (kategoria M) i część pojazdów do przewozu towarów (kategoria N).

Lista pojazdów, które zostałyby objęte dodatkową kontrolą:

  • M2- pojazdy o masie maksymalnej nieprzekraczające 5 ton, mające więcej niż 8 miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy,
  • M3 – pojazdy o masie maksymalnej przekraczającej 5 ton, mające więcej niż 8 miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy,
  • N2 – pojazdy o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 tony, ale nie przekraczającej 12 ton,
  • N3 – pojazdy o masie maksymalnej przekraczającej 12 ton,
  • przyczepy kategorii O3 i O4, o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony,
  • ciągniki kołowe kategorii T5.

Co w przypadku znalezienia niebezpiecznej usterki w pojeździe?

Jeżeli służby dokonujące kontroli technicznej stwierdzą wystąpienie w pojeździe niebezpiecznej usterki, która będzie zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego, a pojazd ten nie będzie zarejestrowany na terenie Rzeczypospolitej Polski, Główny Inspektor Transportu Drogowego (GITD) poinformuje o wynikach kontroli państwo członkowskie UE, gdzie samochód jest zarejestrowany. GITD będzie mógł się zwrócić do odpowiednich służb w danym kraju o przeprowadzenie dodatkowych badań technicznych tego auta. Wymiana takich informacji między Polską a innymi krajami UE będzie odbywać się dzięki systemowi wymiany komunikatów (system RSI).