Powiat. Kolejarze wybrali najlepszy dla nich wariant. Przetnie Łajski, Skrzeszew i Kałuszyn. O realizacji zadecydują pieniądze

Bez nazwy-1

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. (PKP PLK S. A.) wybrała wariant przebiegu korytarza nowoprojektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze). 

 

Na przełomie 2020 i 2021 roku kolejarze przedstawili 7 wariantów przebiegu torów linii szybkobieżnej przez powiat legionowski. W listopadzie 2022 roku w grze zostały dwa. Tzw. wariant czwarty i szósty.

 

Wariant czwarta propozycja to linia kolejowa przebiegająca od stacji Warszawa Praga wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9, następnie przy wejściu do Legionowa odgałęziająca się w kierunku wschodnim i przechodząca tunelem pod CSP. Potem szlak trasowany jest w poziomie terenu w kierunku północnym przez Kikoły oraz Psucin i przechodzi po zachodniej stronie stacji Nasielsk. Szlak ten łączy się z linią kolejową nr 9 w okolicy przystanku Kątne. Wariant ten omija przede wszystkim tereny cenne przyrodniczo w Topolinie, jak również tereny zurbanizowane w Skrzeszewie.

Wariant szósty był to szlak kolejowy przebiegający od stacji Warszawa Praga wzdłuż śladu linii kolejowej nr 9, biegnący następnie przez Legionowo w kierunku Chotomowa, gdzie wyłącza się tworząc nową linię kolejową o przebiegu zbliżonym do korytarza 3, tj. po zachodniej stronie Krubina, Miękoszynka, włączając się w Studziankach Nowych w stary ślad. Wariant ten omija tereny jednostki wojskowej w Krubinie oraz cmentarz parafialny.

 

 

Dzisiaj udało nam się potwierdzić, że PKP PLK wybrała wariant czwarty, jako najbardziej dla nich korzystny. Dla inwestycji nie ma jednak finansowani, środki zarezerwowane są jedynie na opracowanie studium wykonalności. Na stronie firmy przygotowującej opracowanie brak jakichkolwiek nowych informacji w sprawie.

– Do dalszej analizy wybrano korytarz nr 4 w dwóch wariantach realizacyjnych. Trasa zaczyna się od stacji Warszawa Praga, biegnie równolegle do istniejących torów linii kolejowej nr 9 i 456, a potem wchodzi w tunel pod Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. Następnie przechodzi przez miejscowości takie jak Kałuszyn, Sikory, Kikoły, Wólka Kikolską, Psucin, Cegielnia Psucka, Studzianki, Mogowo, Stare Pieścirogi, Zapole, Kosewo Włościańskie aż do Kątne. Teraz zostanie przeprowadzona analiza środowiskowa oraz kosztów i korzyści dla tej trasy. Na początku 2026 roku planowane jest podjęcie decyzji o wyborze wariantu do realizacji lub zaniechaniu dalszej realizacji projektu. Obecnie projekt ma finansowanie tylko na opracowanie studium wykonalności. – poinformowała 15 kwietnia redakcję Gazety Powiatowej Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Link do mapy google:

www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1-CWWwVjoquUO2fOshcM0eUWxvFqkKPw&ll=52.437370522367814%2C20.89950305286335&z=14&fbclid=IwY2xjawJsOfVleHRuA2FlbQIxMAABHgqtn76O2MQdMIQeK4H32g9ohrYWTSmIiq_g9w61kfWSaeGnFueBICjOphTm_aem_5t9dX2axdZCWNNXNuv–1A

O sprawie pisaliśmy już wielokrotnie:

Wieliszew. Wyburzenia konieczne. Niewykluczone, że każdy wariantów okaże się nieefektywny ekonomicznie

Protest przeciwko torom, które poszatkują powiat legionowski. Kierowcy zablokowali drogi (wideo)

Powiat. Wieliszew i Nowy Dwór Mazowiecki stawiają na 4-torową linię kolejową (wariant 7) z Warszawy do Nasielska

Konsultacje w sprawie szybkiej kolei. Prezydent Smogorzewski: Chcecie uszczęśliwić nas na siłę (wideo)

Wieliszew. Łańcuch 2,5 tys. osób na proteście przeciwko podziałowi gminy przez kolej do CPK (galeria, wideo)

Powiat. Poszerzą korytarz kolejowy, nie poprowadzą torów w starym śladzie. CPK publikuje raport z konsultacji

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 16

  1. I to jest bardzo dobra wiadomość.

    • Nawet wręcz wspaniała, tak wspaniała że budowa tunelu pod CSP na długie lata sparaliżuje i tak zakorkowane Legionowo, kolejna zaś przebudowa linii kolejowej na długie lata odetnie mieszkańców od sensownego rozkładu pociągów lokalnych którymi codziennie dojeżdżają do pracy czy szkoły
      Ale w lato nad morze, raz w roku dojadą całe 7 minut wcześniej

  2. Dobrą wiadomością byłoby poprowadzenie linii po starym przedwojennym szlaku przez Orzechowo wraz z odtworzeniem istniejących kiedyś przystanków. Bardzo dużo mieszkańców gminy Wieliszew i Serock zyskałoby dobry dostęp do kolei. A ten wybrany wariant lokalnej społeczności niczego nie daje.

  3. Heh byłem na konsultacjach dotyczących tego projektu. Wariant 4 został wytyczony po linii gazociągu. Na pytanie do PKP czy o tym wiedza zrobili kwaśne mini i stwierdzili, ze trzeba będzie linie przesunąć.

  4. Po co o tym pisać jak nie ma kasy? Tunel pod CSP? Chyba żart.

  5. Ponoć już to przyklepane, a miało nie być CPK a tu masz znowu się zaczyna. Już lepiej jak by mu się zaczeli bryczkami po gminie poruszać.

  6. badania archeologiczne i budowa samego tunelu za kolosalne pieniadze, budowa infrastruktury, przystanków, analiza przesunięcia wariantu bo przecież ktoś nie zastanowił się dlaczego dziwnym trafem nic nie stoi na gazociągu. Aspekt społeczny- podział gminy, jakby petycje około 2,5 tysiąca osób w 2020 nie były istotne. Jestem ciekawa jakie korzyści znajdzie PKP przez roczną analizę oprócz wzbogacenia się ludzi zajmująca się tą analizą.

    • Koszt budowy kilometra tunelu dla metra to około 530 mln. Więc sam tunel to już spokojnie 2 miliardy, gdzie jednak cała reszta ???

    • Około 1000 podpisów przeciw tunelowi na Bukowcu nie wystarczyło. Więc spokojnie, pomalutku i yen wybidują.

  7. Budujemy TUNELE bo to NAJDROŻSZE rozwiązanie (czytaj: NAJwiększe łapówy oraz największy zarobek dla budowlańców)

  8. Kolej dostaje w tym rozdaniu unijnym bardzo dużo kasy i będa ja wydawać nawet tak głupio jak w tym projekcie. Najgorszy i najdroższy z mozliwych wariantów, tunel mega drogi, rozkopanie całego powiatu-zysk kilka minut. Te kilka miliardów na pewno mozna lepiej zainwestowac np. w nowa linię. Najmniej inwazyjny wariant powinno się wybrac, po starej linii prze Legionowo z odbiciem za Chotomowem.

  9. Rezerwa terenu była latami. A teraz chyc i wybieramy inny wariant. Mieszkańcy którzy się w tu posprowadzali wybierając miejsce do życia sugerowali się istniejącymi planami, nie tylko kolei ale i inwestycji drogowych. Po czym wszystko przewraca się do góry nogami. Zresztą nie ma się przejmować. I tak nic z tego nie będzie. W tym kraju o wszystkim mówi się w czasie przyszłym a potem zwala się winę na poprzedników.

    • tu dodam że ze względu na ‚rezerwę’ terenu wiele dzieci nie moglo sie budować na działkach po rodzicach bo ‚wicie rozumicie tory bedom’…. a tu psikus. tory walna pod nosem nowych co sobie chatki postawili w ciszy wsrod łąk i pol…

  10. Jak jest tyle miliardów na kolej to może SKM pociągnąć do szkoły w Komornicy po torach wod. północnego. Skorzysta na tym więcej ludzi.

  11. A widzieliście ludziska jak pięknie korytarz nr 4 przechodzi przez betoniarnię Pana Zbrocha.

    Jest prawomocna decyzja na rozbiórkę tego obiektu.

    Mistrzostwo świata – zjeść ciastko i mieć ciastko jak mawiał klasyk….

  12. Deficyt 300mld, plus miliardy eur z kpo do spłaty a będą budować???

Dodaj komentarz