Powiat. Legionowo to miasto z najlepszą ofertą komunikacyjną w aglomeracji ? Ranking dwutygodnika Wspólnota

dworzec3

Centrum Komunikacyjne w Legionowie, fot. UM Legionowo (archiwum GP)

Leżące pod Warszawą Legionowo to miasto z jedną z najlepszych ofert komunikacyjnych w aglomeracji stołecznej – taka ocena pojawia się na łamach dwutygodnika Wspólnota. Jest ona pokłosiem wysokiego drugiego miejsca zajętego przez Legionowo w rankingu tego periodyka dotyczącego dopłat samorządów do transportu zbiorowego. Jak w tym zestawieniu wypadły inne legionowskie gminy?

216 zł na transport zbiorowy jednego legionowianina

Dwutygodnik Wspólnota opublikował ranking dopłat do transportu zbiorowego w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Ranking został stworzony na podstawie twardych danych pochodzących z budżetów polskich samorządów za 2019r. Legionowo w kategorii miast powiatowych zajęło w nim bardzo wysoką drugą pozycję w skali całej Polski i pierwszą na Mazowszu z dopłatą do transportu zbiorowego na poziomie 216 zł na jednego mieszkańca. W tej kategorii wyżej od Legionowa uplasował się tylko Będzin w Śląskiem z dopłatą na poziomie przeszło 375 zł na mieszkańca. – Leżące pod Warszawą Legionowo to miasto chyba z najlepszą ofertą komunikacyjną w aglomeracji stołecznej. Dwie linie Szybkiej Kolei Miejskiej, cztery linie autobusowe do Warszawy – w tym jedna nocna! – oraz sieć lokalnych linii dowozowych sprawiają, że może dziś być wzorcem dla innych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie polityki transportowej – takim komentarzem opatrzony jest wspomniany ranking. – Legionowo naprawdę zbliżyło się do Warszawy, dojazd jest szybszy i łatwiejszy. Darmowa Komunikacja Miejska ułatwia dotarcie do każdej z trzech stacji kolejowych. Wybudowanie Centrum Komunikacyjnego wraz z parkingami P+R (o łącznej liczbie 1347 miejsc) sprawiło, że zrealizowaliśmy inwestycję, która pełni rolę centrum przesiadkowego nie tylko dla miasta, ale i powiatu. Dzięki rozwojowi ścieżek rowerowych i ułatwień dla rowerzystów coraz częściej mieszkańcy wybierają właśnie ten środek transportu przy poruszaniu się po mieście. To z kolei przekłada się na ekologię. Wszystkie te elementy potwierdzają, że dywersyfikacja usług związanych z transportem publicznym korzystnie wpływa nie tylko na czas dotarcia w konkretne miejsce, ale zachęca do korzystania z ekologicznych środków transportu – ocenia na łamach Wspólnoty Piotr Zadrożny, wiceprezydent Legionowa.

 

Nieporęt daje więcej! Ile płacą pozostałe legionowskie gminy?

Legionowo dopłacając w 2019r. 216 zł na obywatela do komunikacji zbiorowej zajęło wysoką lokatę w kategorii miast powiatowych. Okazuje się jednak, że w powiecie legionowskim jest gmina, która w tym czasie wydała na ten cel więcej. Jest nią gmina Nieporęt, która do transportu zbiorowego dopłaciła  przeszło 221 zł na mieszkańca. W rankingu Wspólnoty dotyczącym wysokości tych dotacji w kategorii gmin wiejskich zajęła 14 pozycję. Pozostałe wiejskie legionowskie gminy też na cel przeznaczyły całkiem pokaźne kwoty. Gmina Wieliszew uplasowała się na 21. miejscu z dopłatą rzędu przeszło 202 zł  na osobę , a gmina Jabłonna zajęła 39 miejsce z dopłatą na poziomie nieco ponad 149 zł na osobę. Polską gminą wiejską, która w przeliczeniu na jednego mieszkańca w 2019r. wydała najwięcej pieniędzy na komunikację zbiorową jest Suchy Las w Wielkopolskiem. Dopłaty na ten cel wyniosły tu, bowiem aż przeszło 444 zł per capita. Żadnych pieniędzy albo po kilka groszy wydano na ten cel w setkach innych polskich gmin wiejskich.

Dopłaty do transportu zbiorowego w Serocku

Dopłaty do transportu zbiorowego w Serocku sklasyfikowano w kategorii miast innych. I tak gmina Serock z dopłatą rzędu blisko 92 zł na osobę uplasowała się na 46 pozycji. Najwyżej w tej kategorii znalazł się Ożarów Mazowiecki na Mazowszu z dopłatą na poziomie przeszło 320 zł na mieszkańca. Wiele polskich tzw. miast innych albo nie wydało na ten cel ani złotówki, albo wydało po kilka groszy w przeliczeniu na jednego mieszkańca.

Mazowsze i powiat legionowski

Najwięcej do transportu zbiorowego w 2019r. dopłacały miasta wojewódzkie. Warszawa dopłaciła najwięcej, bo aż blisko 917 zł na mieszkańca a Zielona Góra najmniej, bo przeszło 95 zł na mieszkańca . Udział polskich województw i powiatów w finansowaniu transportu zbiorowego dla mieszkańców był znacznie niższy. W 2019r. najwięcej, bo po blisko 65 zł i przeszło 33 zł per capita do komunikacji zbiorowej dołożyły odpowiednio województwo pomorskie i powiat lipnowski w Kujawsko-Pomorskiem. W rankingu województw Mazowsze zajęło 2 pozycję z dopłatą rzędu nieco ponad 64 zł na jednego mieszkańca, a w rankingu powiatów powiat legionowski uplasował się na 26. pozycji z dopłatą na poziomie nieco ponad 1,80 zł na jednego mieszkańca.