Powiat. Szkoły i przedszkola borykają się z brakami kadrowymi. Na liście najbardziej poszukiwanych nauczyciele wspomagający

szkola-podstawowa-7-773x515

Szkoła Podstawowa nr 7 (fot. arch GP)

W szkołach i przedszkolach prowadzonych przez miasto Legionowo najbardziej brakuje nauczycieli wspomagających, nauczycieli wychowania przedszkolnego i języka polskiego oraz pedagogów specjalnych. Najwięcej wakatów pedagogicznych do obsadzenia jest obecnie w Szkole Podstawowej nr 1 (SP nr 1) przy ulicy Zakopiańskiej, Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 (ZSP nr 3) przy ulicy Królowej Jadwigi i w SP nr 3 przy ulicy Władysława Broniewskiego. Sprawdziliśmy też, jak przedstawia się sytuacja z brakami w kadrze nauczycielskiej w szkołach prowadzonych przez inne gminy w powiecie legionowskim.

Sprawdziliśmy ilu nauczycieli i w których szkołach istniejących na terenie powiatu legionowskiego obecnie brakuje. Do zadanych w tej materii pytań odniosły się miasta Legionowo i Serock oraz gminy Wieliszew i Nieporęt, które są zarazem organami prowadzącymi dla placówek oświatowych działających na ich terenie. Na ten moment nie znamy tych danych dla szkół prowadzonych przez powiat legionowski i gminę Jabłonna.

 

Legionowo

W szkołach i przedszkolach prowadzonych przez miasto Legionowo najbardziej brakuje nauczycieli wspomagających, nauczycieli wychowania przedszkolnego i języka polskiego oraz pedagogów specjalnych. Na 24 października 2022 r. najwięcej wakatów pedagogicznych do obsadzenia było w SP nr 1, ZSP nr 3 i w SP nr 3. W SP nr 1 przy ulicy Zakopiańskiej wolnych jest aż 9,57 wakatów pedagogicznych. We wskazanej podstawówce brakuje nauczycieli wspomagających, języka polskiego, wychowania przedszkolnego, wychowania do życia w rodzinie, wychowawcy świetlicy szkolnej, logopedy, psychologa i bibliotekarza. W ZSP nr 3 przy ulicy Królowej Jadwigi do obsadzenia jest natomiast 6,25 wakatu. Praca w tej placówce oświatowej czeka na nauczycieli wspomagających, języka polskiego i pedagogów specjalnych. Z kolei w SP nr 3 przy ulicy Władysława Broniewskiego wolnych jest 3,67 wakatu, w tej podstawówce brakuje nauczycieli wspomagających, języka polskiego i wychowania do życia w rodzinie, psychologa, pedagoga specjalnego, wychowawcy świetlicy i terapeuty integracji sensorycznej. W pozostałych podstawówkach i przedszkolach prowadzonych przez miasto Legionowo braki w kadrze nauczycielskiej są dużo mniejsze. Tak jak wspomniano na wstępie, najwięcej miejsc pracy jest w nich obecnie dla nauczycieli wspomagających. Oprócz nauczycieli języka polskiego, Legionowo obecnie nie boryka się z brakami nauczycieli innych przedmiotów merytorycznych. Również w jedynym prowadzonym przez miasto liceum tj. w II Liceum Ogólnokształcącym im. Króla Jana III Sobieskiego przy ulicy Królowej Jadwigi nie ma tego typu problemów. Wszystkie wakaty nauczycielskie i pedagogiczne na 24 października 2022 r. były bowiem w tej szkole obsadzone. – Zjawisko problemów z brakiem nauczycieli jest ogólnopolskie i trwa już kilka lat. Dotyka ono w szczególności dużych miast i aglomeracji. Niestety bez zmian systemowych dotyczących m. in. wysokości wynagrodzeń nie będzie szans na poprawę tej sytuacji – zauważa Kamil Stępkowski z zespołu prasowego Urzędu Miasta (UM) w Legionowie.

Gmina Wieliszew

W placówkach oświatowych prowadzonych przez wieliszewski samorząd sytuacja z brakami w kadrze nauczycielskiej i pedagogicznej przedstawia się podobnie jak w Legionowie. We wskazanej gminie najbardziej brakuje bowiem nauczycieli wspomagających. – Największe braki kadrowe w szkołach gminy Wieliszew mamy wśród kadry wspomagającej tj. pedagogów, psychologów, socjoterapeutów. W przypadku przedmiotów kierunkowych mamy obsadzone niemal 100 procent etatów – informuje redakcję Gazety Powiatowej Małgorzata Jendryczka, kierowniczka referatu organizacji i informacji w Urzędzie Gminy (UG) w Wieliszewie.

Serock

W placówkach oświatowych prowadzonych przez miasto Serock do obsadzenia są obecnie tylko 2 wakaty nauczycielskie. Praca w tych placówkach czeka na nauczycieli informatyki i doradztwa zawodowego. – Na chwilę obecną jest to wakat z informatyki w Szkole Podstawowej w Zegrzu w ilości 7/18 godzin tygodniowo oraz wakat z doradztwa zawodowego w Szkole Podstawowej w Jadwisinie w ilości 30 godzin rocznie (0,05 etatu) – poinformowała 24 października 2022 r. redakcję Gazety Powiatowej Alicja Melion, dyrektorka Zespołu Obsługi Szkół i Przedszkoli w Serocku.

Gmina Nieporęt

W szkołach i przedszkolach prowadzonych przez gminę Nieporęt na 21 października 2022 r. brakowało łącznie 25 nauczycieli. Najwięcej ofert pracy było dla kadry pedagogicznej wspomagającej, w tym m. in. dla nauczycieli wspomagających, wychowawców świetlicowych, socjoterapeutów, bibliotekarzy i specjalistów integracji sensorycznej. W kilku szkołach poszukiwano też nauczycieli języka polskiego dla obcokrajowców, doradców zawodowych oraz nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Oprócz tego, do obsadzenia były wakaty matematyka w SP w Nieporęcie, nauczyciela języka angielskiego w SP w Izabelinie i w SP w Stanisławowie Pierwszym, nauczyciela języka niemieckiego w SP w Białobrzegach, nauczyciela informatyki i etyki w ZSP w Wólce Radzymińskiej oraz nauczyciela religii w Gminnym Przedszkolu w Białobrzegach.

Dlaczego nauczyciele odchodzą z placówek oświatowych istniejących w powiecie legionowskim?

Samorządy będące organami prowadzącymi dla ww. szkół i przedszkoli wskazały też najważniejsze powody, dla których nauczyciele zatrudnieni w tych placówkach z nich odchodzą. – Niesatysfakcjonujące zarobki, uzyskanie atrakcyjniejszych warunków zatrudnienia w placówce niepublicznej, przejście na emeryturę, rezygnacja z zawodu nauczyciela na rzecz pracy w innym zawodzie lub prowadzenia własnej działalności gospodarczej, wypalenie zawodowe oraz powody osobiste takie jak m. in. zmiana miejsca zamieszkania, czy uciążliwe dojazdy do pracy – to najważniejsze z nich. Należy jednak podkreślić, że żaden z ww. samorządów nie prowadzi żadnych statystyk dotyczących powodów odejść z pracy wśród nauczycieli, a wskazane powyżej pobudki są tylko tymi domniemywanymi przez urzędników.