Powiat. Jest ZRID dla rozbudowy DK 61 pomiędzy Legionowem a rondem w Zegrzu Południowym. Prace budowlane mają ruszyć niebawem

Rondo w Zegrzu Południowym fot. GDDKiA

Rondo w Zegrzu Południowym fot. GDDKiA

Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla rozbudowy ok. 4,5 km drogi krajowej nr 61 pomiędzy Legionowem a rondem w Zegrzu Południowym. Powyższa decyzja umożliwia wznowienie robót, a także wdrożenie procedur odszkodowawczych dla właścicieli nieruchomości przejętych pod tę inwestycję. W piątek (13 października) uroczyście podpisano w Legionowie przy DK 61 na wysokości Centrum Szkolenia Policji (CSP) zezwolenie na realizację powyższej inwestycji drogowej.

 

 

W końcu pojawiło się na horyzoncie zielone światło dla kontynuacji jednej z największych i najważniejszych inwestycji drogowych ostatnich lat w powiecie legionowskim. Mowa o przebudowie i poszerzeniu Drogi Krajowej numer 61 na odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego.

 

 

Zadanie dotyczy rozbudowy DK 61 na 4,5 kilometrowym odcinku. Inwestycję na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) za blisko 195 mln zł wykonuje konsorcjum firm Torpol i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. Planowane jest wykonanie dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, drogi dojazdowe, skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, a w miejscu obecnego ronda w Zegrzu Południowym bezkolizyjny węzeł z estakadami.

Na początku 2023 roku zakończyły się prace związane z budową nowego wiaduktu kolejowego nad drogą krajową nr 61 (DK 61), położonego na odcinku pomiędzy Legionowem, a rondem w Zegrzu Południowym. Dotychczas na placu budowy modernizowanego odcinka DK 61 nic się działo od czasu zamontowania nowego wiaduktu kolejowego, ponieważ jej wykonawca czekał na pozwolenie na budowę dla dalszej rozbudowy tej trasy na wskazanym odcinku.

Przebudowa DK 61 na odcinku z Legionowa do Zegrza Południowego została podzielona na dwa etapy, gdzie dla każdego z nich inwestor musiał otrzymać odrębne pozwolenie na budowę. W pierwszym etapie, taką decyzję wydano na rzecz rozbiórki starego i budowy nowego obiektu kolejowego – wiaduktu nad DK 61. Druga taka decyzja miała dotyczyć poszerzenia tej trasy na pozostałym odcinku.

Co zostanie wykonane w pierwszej kolejności przez wykonawcę po wejściu na plac budowy?

Jak informuje GDDKiA po przekazaniu placu budowy wykonawca inwestycji rozpocznie prace budowlane. W pierwszej kolejności przeprowadzone będzie rozpoznanie saperskie terenu, niezbędna inwentaryzacja i wytyczenie geodezyjne. Następnie wybudowane zostaną drogi technologiczne i zaplecza wykonawcy oraz składy materiałów. Rozpocznie się również wycinka na terenach zadrzewionych i zakrzaczonych, usuwanie korzeni i karpin. Ruszą też pierwsze roboty ziemne (odhumusowanie terenu).

Odszkodowania dla właścicieli przejętych gruntów

Dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości wydanie decyzji ZRID oznacza rozpoczęcie procedur związanych z wypłatą odszkodowań, które prowadzi Wojewoda Mazowiecki. O szczegółach tych procedur można przeczytać TUTAJ.

Będą opóźnienia w realizacji rozbudowy DK 61?

Umowa zawarta w grudniu 2020 r., jest realizowana w formule projektuj i buduj. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w II kwartale 2024 r. Do czasu realizacji nie wlicza się przerw zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Początkowo planowano, że decyzja ZRID na dalszą rozbudowę DK 61 pomiędzy Legionowem a rondem w Zegrzu Południowym miała zostać wydana na początku 2023 roku, a zaraz potem miały ruszyć prace w terenie. Niestety tak się jednak nie stało, a decyzja ZRID dla kontynuowania rozbudowy DK 61 na powyższym odcinku została wydana dopiero w ostatnich dniach. Zasadnym wydaje się więc pytanie czy uda się wykonawcy dotrzymać pierwotnego terminu.

Jak informuje GDDKiA w procedowaniu są roszczenia wykonawcy. Oczekuje on wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych (m.in. z powodu długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID). Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót.