Wieliszew. Piesi muszą chodzić ruchliwą drogą wojewódzką. Budowa brakującej części ścieżki rowerowej i chodnika przy rondzie w Zegrzu dopiero po ZRID dla DK61

Brakująca część ciągu pieszo-rowerowego przy stacji kolejowej Wieliszew Centrum

Brakująca część ciągu pieszo-rowerowego przy stacji kolejowej Wieliszew Centrum fot. GP/kg

Brakuje odcinka ok. 100 metrów ciągu pieszo-rowerowego, który połączyłby stację kolejową Wieliszew Centrum z rondem na skrzyżowaniu DK 61 i DW 631 w Zegrzu Południowym. Piesi i rowerzyści, żeby dojść do ronda muszą iść ruchliwą DW631. GDDKiA informuje, że chodnik zostanie dokończony po uzyskaniu decyzji ZRID dla rozbudowy DK 61 na odcinku od Legionowa do Zegrza.

 

 

Przypomnijmy, że 11 czerwca br. ze stacji w Zegrzu Południowym ruszył pierwszy pociąg linii SKM S4 w kierunku Piaseczna po zrewitalizowanej linii kolejowej nr 28. Pociągi zatrzymują się również na nowej stacji kolejowej pn. Wieliszew Centrum. Po blisko półtora roku (od stycznia 2022 r.) inwestycję polegającą m.in. na naprawie i odtworzeniu torów kolejowych wraz z siecią trakcyjną na odcinku między Wieliszewem, a Zegrzem Południowym na zlecenie PKP PLK S. A. zrealizowało konsorcjum firm, którego liderem jest spółka Gór-Tor ze Słupska. Koszt całego zadania to blisko 42 mln zł.

 

 

Brakuje 100 metrów, aby połączyć ciągiem pieszo-rowerowym stację Wieliszew Centrum z rondem w Zegrzu Południowym

Do Gazety Powiatowej w ostatnim czasie zaczęli zgłaszać się mieszkańcy powiatu legionowskiego, którzy korzystają ze stacji kolejowej Wieliszew Centrum.  Problemem jest niedokończony na odcinku ok. 100 metrów ciąg pieszo-rowerowy między stacją kolejową a rondem w Zegrzu Południowym na skrzyżowaniu DK 61 i DW 631. Kawałek drogi za stacją nowy ciąg pieszo-rowerowy jest zagrodzony betonowymi barierami. Piesi i rowerzyści, żeby dotrzeć ze stacji Wieliszew Centrum do ronda w Zegrzu Południowym muszą pokonać ten fragment ruchliwą DW 631. Taka sytuacja sprowadza zagrożenie zarówno dla pieszych, rowerzystów jak i kierowców.

– Przystanek Wieliszew Centrum został oddany do użytku w dniu 11.06.2023 r. Jego realizacja była częścią inwestycji obejmującej „odbudowę” linii kolejowej nr 28 na odcinku Wieliszew – Zegrze Południowe. Ww. inwestycja została zrealizowana staraniem PKP PLK S.A. W ramach ww. inwestycji przebudowany został również odcinek drogi wojewódzkiej nr 631 na odcinku w obrębie skrzyżowania z ww. linią kolejową i przystankiem Wieliszew Centrum. Natomiast rondo w Zegrzu Południowym, tj. skrzyżowanie drogi wojewódzkiej nr 631 z drogą krajową nr 61 w najbliższym czasie będzie rozbudowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad do formy skrzyżowania dwupoziomowego, na którym ruch w ciągu drogi krajowej nr 61 będzie odbywał się bezkolizyjnie z wykorzystaniem wiaduktów. Relacje skrętne będą realizowane za pomocą przebudowanego ronda na obecnym poziomie. Tym samym koordynacja obu ww. inwestycji odbywała się bezpośrednio pomiędzy Wykonawcami PKP PLK S.A. i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w 2024 r. zamierza rozpocząć inwestycje obejmującą rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 631 na odcinku od skrzyżowania z drogą krajową nr 61 do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 634. Na całym odcinku objętym procesem projektowym zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy, którego styk w obrębie skrzyżowania z drogą krajową nr 61 został skoordynowany z zamierzeniem inwestycyjnym generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – poinformowała naszą redakcję Monika Burdon, rzecznik prasowa MZDW.

Rozwiązanie tymczasowe?

– 25 lipca w Urzędzie Gminy Wieliszew ma się odbyć spotkanie między GDDKiA, MZDW i władzami gminy Wieliszew. Podczas tego spotkania będziemy chcieli nakłonić GDDKiA, żeby uwzględniła tymczasowe rozwiązanie dla pieszych i rowerzystów na brakującym odcinku. Występuje tam pas, na którym można by wydzielić tymczasową drogę dla pieszych i rowerzystów. Jako MZDW będziemy o to wnioskować, żeby zadbać o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. – dodała w rozmowie telefonicznej z reporterem Gazety Powiatowej Monika Burdon.

GDDKiA czeka z wybudowaniem brakującego odcinka chodnika na decyzję ZRID

Zwróciliśmy się również z pytaniami w tej sprawie do GDDKiA. – Obecnie nie możemy wykonać wskazanego odcinka chodnika, ponieważ zarządcą terenu jest MZDW. Niemniej jednak mamy zaplanowane roboty w realizowanym kontrakcie DK61 Legionowo – Zegrze, które rozpoczniemy po pozyskaniu decyzji ZRID. – poinformowała Gazetę Powiatową Małgorzata Tarnowska, rzecznik prasowa GDDKiA.

 

Brakująca część ciągu pieszo-rowerowego przy stacji kolejowej Wieliszew Centrum fot. GP/kg