Trwają konsultacje w sprawie zaproponowanych wariantów przebiegu linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Pod koniec czerwca zaprezentowane zostały trzy warianty przebiegu planowanej linii kolejowej. Natomiast z końcem lipca przedstawiono czwarty wariant, który przebiega przez Jadwisin. Kilka dni później odbyły się konsultacje z mieszkańcami Jadwisina w tej sprawie. Rada Sołecka Jadwisina z końcem sierpnia złożyła pisemny protest do Urzędu Miasta i Gminy Serock w tej sprawie.
W projekt budowy linii kolejowej z Zegrza do Przasnysza zaangażowanych jest 18 samorządów. Zakłada on budowę 70 km torów, kilku stacji kolejowych oraz powstanie mostu na Narwi w Zegrzu. Na trasie nowej linii kolejowej mają się znaleźć takie miasta jak: Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz. Koszt całej inwestycji planowany jest na 1,5 mld złotych. Projekt budowy połączenia kolejowego Zegrze-Przasnysz zakwalifikował się do drugiego etapu Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028. Obecnie samorządy, których projekty przeszły do drugiego etapu mają czas do końca października na opracowanie ważnego dokumentu jakim jest Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne (WSPP). Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne (WSPP) dla linii kolejowej Zegrze-Przasnysz powinno powstać do 29 października 2021 roku. Opracowanie dokumentu jest kluczowe do prowadzenia dalszego procesu inwestycyjnego. W ramach WSPP powstaną m. in. analizy geologiczne, przestrzenne i środowiskowe oraz opracowane zostaną warianty przebiegu tej nowej trasy kolejowej, oczywiście z udziałem mieszkańców.
4 warianty przebiegu linii kolejowej Zegrze-Przasnysz
21 czerwca Urząd Miasta i Gminy Serock opublikował 3 warianty przebiegu projektowanej linii kolejowej Zegrze-Przasnysz (dokładny przebieg zaproponowanych wariantów dostępny jest TUTAJ). Następnie 28 czerwca w formie online odbyły się konsultacje społeczne w sprawie proponowanych wariantów tras projektowanej kolei Zegrze-Przasnysz. Konsultacje przewidziane były dla mieszkańców gmin Nieporęt, Serock, Pokrzywnica i Pułtusk. Spotkanie prowadził przedstawiciel biura projektowego zajmującego się opracowaniem Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Oprócz przedstawicieli biura projektowego w spotkaniu wziął udział Burmistrz Miasta i Gminy Serock Artur Borkowski i ponad 250 mieszkańców.
Po konsultacjach, które odbyły się 28 czerwca powstało bardzo wiele pytań i kontrowersji wśród mieszkańców gminy Serock przez których sołectwa miałaby w przyszłości przechodzić trasa kolejowa Zegrze-Przasnysz. Z tego powodu serocki ratusz zdecydował się zorganizować dodatkowe konsultacje społeczne z mieszkańcami poszczególnych miejscowości. I tak 13 lipca odbyło się spotkanie z mieszkańcami Borowej Góry, Dosina i Skubianki. Następnie 14 lipca identyczne spotkanie zorganizowano dla mieszkańców Stasiego Lasu i Karolina.
Również te spotkania nie przyniosły wszystkich odpowiedzi mieszkańcom, na których terenie może w przyszłości powstać nowa linia kolejowa Zegrze-Przasnysz. Wszystkie trzy zaproponowane wcześniej warianty trasy spotkały się z silnym sprzeciwem mieszkańców. W związku z tym ratusz i projektanci PKP opracowali czwarty wariant, który ma przebiegać po zachodniej stronie obwodnicy, przez Jadwisin (więcej o czwartym wariancie poprowadzenia linii kolejowej Zegrze-Przasnysz przez Jadwisin pisaliśmy TUTAJ). Również dla tych mieszkańców zorganizowane zostały konsultacje, które odbyły się 27 lipca.
Jak można było się spodziewać także w tym przypadku mieszkańcy są zdecydowanie przeciwko poprowadzeniu nowej linii kolejowej przez ich miejscowość.
Sprzeciw mieszkańców Jadwisina
Po konsultacjach społecznych, które odbyły się 27 lipca dla mieszkańców Jadwisina Rada Sołecka tej miejscowości 30 sierpnia złożyła do Urzędu Miasta i Gminy Serock oficjalne pismo, w którym sprzeciwia się wprowadzeniu w życie 4 wariantu planowanej linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. – Na podstawie wniosków mieszkańców, Rada Sołecka wyraża stanowczy sprzeciw wobec wszystkich zaproponowanych wariantów tras linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Każdy z prezentowanych wariantów, a w szczególności wariant 4 (przez Jadwisin) powoduje rażące szkody dla mieszkańców, nie przynosząc w zamian żadnych korzyści. – czytamy na wstępie pisma złożonego do Artura Borkowskiego Burmistrza Miasta i Gminy Serock.
Rada Sołecka miejscowości Jadwisin w dziesięciu punktach szczegółowo uzasadnia obawy mieszkańców przed zrealizowaniem 4 wariantu planowanej kolei Zegrze-Przasnysz:
- W pierwszym punkcie możemy przeczytać, że każdy z czterech zaproponowanych wariantów niesie ze sobą wywłaszczenie części mieszkańców okolicznych miejscowości, w tym również w Jadwisinie.
- Rada Sołecka zwróciła również uwagę, że każdy z przedstawionych wariantów spowoduje uciążliwe sąsiedztwo dla właścicieli nieruchomości położonych najbliżej projektowanej linii kolejowej. Dodatkowo zwrócone uwagę, że domy stojące w sąsiedztwie planowanej linii kolejowej nie były projektowane budowane z uwzględnieniem hałasu i drgań spowodowanych przejeżdżającymi pociągami.
- Zwrócono uwagę, że w Jadwisinie znajduje się szkoła podstawowa i przedszkole. Z tego powodu dużo dzieci dojeżdża do placówek oświatowych rowerami i pieszo co w przypadku poprowadzenia nowej linii kolejowej może powodować zagrożenie dla ich zdrowia i życia.
- Realizacja trasy linii kolejowej w Jadwisinie może spowodować przebudowę, zwężenie a może nawet likwidację drogi dojazdowej co może spowodować natężenie ruchu drogowego na ulicach do tego nie przystosowanych a co za tym idzie zwiększenie zagrożenia dla pieszych i zmotoryzowanych mieszkańców.
- Mieszkańcy obawiają się budowy dodatkowego torowiska dla pociągów towarowych, które jeżeli zaczną jeździć tak blisko zabudowań mogą wpłynąć znacząco na środowisko naturalne jak i bezpieczeństwo mieszkańców.
- Autorzy pisma zwracają uwagę, że cały teren Jadwisina znajduje się w obrębie Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Znajduje się tu również obszar rezerwatu. Mieszkańcy obawiają się, że powstanie na tym terenie linii kolejowej Zegrze-Przasnysz może spowodować degradację tutejszego środowiska naturalnego.
- Rada Sołecka Jadwisina przekonuje, że warunki terenowe do budowy nowego odcinka kolei są bardzo trudne. Między innymi zwrócono uwagę, że realizacja 4 wariantu będzie wiązała się z przebudową wiaduktów, ulic wewnętrznych i kładek dla pieszych oddanych kilka lat temu do użytku. Potrzeba będzie również przeniesienia kolektora ściekowego, który obsługuje miasto Serock.
- Autorzy pisma obawiają się również, że koszty które może ponieść gmina Serock przy realizacji tego zadania nawet w przypadku pozyskania dużych funduszy zewnętrznych spowoduje, że gmina zadłuży się na wiele lat i ucierpią na tym inne inwestycje. – Gminy nie stać obecnie na dofinansowanie biletów MPK lub sfinansowanie przedłużenia linii autobusowej do Serocka, na pewno więc, nie stać także na sfinansowanie nieporównywalnie większej inwestycji w kolej. – czytamy w piśmie.
- Autorzy przekonują, że w planie zagospodarowania przestrzennego dla Jadwisina nie była umieszczona linia kolejowa. Informują również, że Starostwo wydaje ok. 300-400 pozwoleń na budowę bez informowania inwestorów o planach budowy kolei. Rada Sołecka przekonuje, że chociaż nie jest łamane w ten sposób prawo jest to wg. mieszkańców oraz nowych inwestorów nieuczciwe. Jeżeli urzędnicy podejmą próbę zmiany planu zagospodarowania to mieszkańcy oprotestują takie zmiany, a jeżeli to nie pomoże to pójdą z tą sprawą do sądu.
- W ostatnim punkcie złożonego protestu możemy przeczytać. – Gmina nie przedstawiła żadnych argumentów potwierdzających zasadność inwestycji w linię kolejową. Nie przeprowadzono żadnych badań, ekspertyz, referendum itp. poświadczających zainteresowanie mieszkańców gminy realizacją tej inwestycji. Gmina nie poddała pod dyskusję opinii publicznej tak poważnego przedsięwzięcia o oddziaływaniu na infrastrukturę, środowisko i destrukcję życia społecznego. Wg. Naszej opinii oraz opinii naszych sąsiadów z innych miejscowości zainteresowanie linią kolejową przez naszą gminę jest znikome.
– Żaden z przedstawionych przez UMG Serock wariantów trasy kolejowej nie zdobył akceptacji mieszkańców a jedynie spowodował wzburzenie i protesty lokalnych społeczności. Zarówno podczas konsultacji z przedstawicielami Gminy, składanych wnioskach i petycjach, jak również podczas lokalnych spotkań mieszkańcy wyrażają olbrzymią obawę nie tylko o losy własne, swoich najbliższych oraz środowisko naturalne. Zaznaczyć należy, że inwestycja w trasę kolejową ma charakter regionalny i niedopuszczalne jest obciążenie lokalnych społeczności negatywnymi skutkami inwestycji, bez żadnych, wymienionych korzyści dla nich samych. Podkreślamy, że wszystkie miejscowości objęte przedstawionymi wariantami projektu linii kolejowych protestują tak jak mieszkańcy Jadwisina przeciw ich realizacji. – komentują przedstawicie mieszkańców Jadwisina.
Apel mieszkańców
– Mając powyższe na uwadze domagamy się rezygnacji z przedstawionych wariantów linii kolejowej. Jednocześnie apelujemy o przeprowadzenie rzeczywistych i profesjonalnych konsultacji społecznych, które pozwolą na realny wpływ mieszkańców na decyzje związane z ewentualnym prowadzeniem procesu inwestycyjnego. Żądamy wycofania się Gminy z obecnie proponowanych wariantów linii kolejowych do czasu wypracowania wariantu satysfakcjonującego mieszkańców naszej Gminy lub w przypadku braku zainteresowania mieszkańców inwestycją – wycofania się z projektu całkowicie. Do czasu wypracowania ostatecznych rozwiązań, proponujemy uruchomienie linii autobusowej (całkowicie lub częściowo dofinansowanej przez Gminę, autobusów z napędem elektrycznym) łączącej Serock i okoliczne miejscowości z stacją kolejową w Wieliszewie lub Legionowie a docelowo ze stacją kolejową w Zegrzu (o ile taka powstanie). – czytamy na zakończenie pisma wysłanego przez Radę Sołecką Jadwisina do Burmistrza Artura Borkowskiego.