Serock. Fotoradar na skrzyżowaniu DK61 i Groszkowskiego? Główny Inspektorat Transportu Drogowego zajął stanowisko w tej sprawie

wypadek śmiertelny most zegrze

DK nr 61 w Zegrzu w gminie Serock, fot. KPP w Legionowie

Nie ma dnia, żeby na skrzyżowaniu ulicy Warszawskiej (DK 61) z ulicą Groszkowskiego w Zegrzu nie dochodziło do groźnych zdarzeń drogowych. Zaledwie kilka dni temu w wypadku zginęła tam 63-letnia kobieta. Za jakiś czas ma się tam pojawić sygnalizacja świetlna. Dodatkowo doświetlone zostaną przejścia dla pieszych. W ostatnim czasie pojawił się również temat możliwego zamontowania w tym miejscu fotoradaru lub odcinkowego pomiaru prędkości. Głos w tej sprawie zabrał przedstawiciel Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, które zarządza tego typu urządzeniami w Polsce.

 

 

Skrzyżowanie DK61 i ulicy Groszkowskiego z sygnalizacją

Co jakiś czas powraca sprawa poprawy bezpieczeństwa kierowców i pieszych na skrzyżowaniu ulicy Warszawskiej (DK 61) i ulicy Profesora Janusza Groszkowskiego w Zegrzu. Przypomnijmy, że kilka tygodni temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) po wniosku Urzędu Miasta i Gminy Serock przekazała, że planuje zamontować na powyższym niebezpiecznym skrzyżowaniu sygnalizację świetlną. Dodatkowo zostaną w tym rejonie doświetlone przejścia dla pieszych.

– W odpowiedzi na nasze pismo, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeanalizowała możliwość wybudowania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DK 61 z ulicą Groszkowskiego i doświetleniem przejść dla pieszych i uznała to rozwiązanie za zasadne. – poinformowali na początku marca br. pracownicy Urzędu Miasta i Gminy Serock.

 

 

GDDKiA przychyliła się wniosku serockiego ratusza i zgodziła się z potrzebą instalacji sygnalizacji świetlnej w tym miejscu

– Ze względu na dużą powierzchnię skrzyżowanie jest skanalizowane za pomocą wysp wyniesionych i powierzchni wyłączonych z ruchu, zapewniających wszystkie relacje skrętne (poza zawracaniem od strony Legionowa), przez co jest ono czytelne dla uczestników ruchu. Jednakże ze względu na duże prędkości uzyskiwane przez kierowców na moście od strony Legionowa i ze względu na biegnący środkowym pasem dzielącym od strony Serocka rurociąg, skrzyżowanie może sprawiać dyskomfort dla kierowców, w szczególności wyjeżdżających w lewo z wlotu podporządkowanego. Z tego powodu graniczny odstęp czasu relacji podporządkowanej, czyli wielkość odstępu czasu między pojazdami na drodze z pierwszeństwem, przy którym kierowcy na wlocie podporządkowanym decydują się na wjazd na skrzyżowanie, ulega zwiększeniu. To powoduje, że na ul. Groszkowskiego, szczególnie w godzinach szczytu, tworzy się długa kolejka pojazdów oczekujących na wjazd na skrzyżowanie z drogą krajową. – informuje w piśmie przesłanym do serockiego ratusza Leszek Sekulski, Zastępca Dyrektora Oddziału w Warszawie GDDKiA.

– Tutejszy Oddział uważa za zasadne wybudowanie sygnalizacji świetlnej na w/w skrzyżowaniu (ulicy Warszawskiej z ulicą Groszkowskiego – przyp. red.) wraz z doświetleniem przejść dla pieszych, celem podniesienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i pieszego w tej lokalizacji, poprawiając równocześnie przepustowość wlotu podporządkowanego. Planuje się wpisanie przedsięwzięcia na listę zadań w ramach programu PRLS (Program Redukcji Liczby i Skutków Zdarzeń Drogowych). – dodaje Leszek Sekulski z GDDKiA.

Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie sygnalizacja świetlna pojawi się na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 61 z ulicą Groszkowskiego.

Czy zostanie zamontowany fotoradar?

Niestety pomimo ciągłych apeli Policji do kierowców korzystających z mostu w Zegrzu o zachowanie bezpiecznej prędkości oraz uwagi cały czas dochodzi do groźnych i tragicznych w skutkach wydarzeń na skrzyżowaniu ulicy Warszawskiej (DK 61) i Groszkowskiego.

Do ostatniego takiego zdarzenia doszło 4 kwietnia br. Kilka minut przed godziną 11 na skrzyżowaniu ulicy Warszawskiej tj. drogi krajowej nr 61 (DK nr 61) i ulicy profesora Janusza Groszkowskiego zderzyły się ze sobą dwa auta osobowe marki hyundai i toyota. W wyniku tego zderzenia, pomimo reanimacji śmierć na miejscu poniosła 63-letnia kobieta podróżująca hyundaiem, a pozostali dwaj uczestnicy tego wypadku z obrażeniami ciała przetransportowani zostali do szpitali (więcej o tej sprawie pisaliśmy TUTAJ).

O dalszą poprawę bezpieczeństwa w powyższym miejscu zabiegają m.in. na Policji i w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego również mieszkańcy. Jedną z osób najbardziej zaangażowanych w tę sprawę jest Krzysztof Langer. Pan Krzysztof po tragicznym wypadku na początku kwietnia wysłał pytania do powyższych instytucji o możliwość zainstalowania fotoradaru lub odcinkowego pomiaru prędkości na skrzyżowaniu DK 61 z ulicą Groszkowskiego w Zegrzu.

15 kwietnia odpowiedź w tej sprawie Pan Krzysztof otrzymał z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), a dokładnie z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD).

Niestety odpowiedź urzędników w sprawie możliwego zainstalowania stacjonarnego urządzenia rejestrującego na skrzyżowaniu DK 61 i Groszkowskiego nie napawa optymizmem

– Główny Inspektorat Transportu Drogowego (dalej: GITD) zrealizował projekt pn. „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach którego zainstalował urządzenia rejestrujące w wyznaczonych lokalizacjach na sieci dróg publicznych całej Polski. Jednocześnie dodaję, że GITD obecnie nie dysponuje innymi tego typu urządzeniami ani środkami budżetowymi, które umożliwiłyby ich zakup i instalację w nowych lokalizacjach w tym we wskazanym miejscu (skrzyżowanie DK 61 z ulicą Groszkowskiego w Zegrzu – przyp. red.). Nadmieniam, że warunki wyboru miejsca umieszczenia urządzeń rejestrujących, zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2021 r. poz. 2066). Dodaję, że w przypadku uzyskania przez GITD w kolejnych latach środków na zakup i instalację nowych stacjonarnych urządzeń rejestrujących, omawiana lokalizacja zostanie poddana ponownej ocenie zgodnie z warunkami wyboru miejsca umieszczenia urządzeń rejestrujących. Jeśli uzyskane dane potwierdzą, że stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym będzie wymagał zastosowania odpowiedniego urządzenia rejestrującego, przedmiotowa lokalizacja zostanie włączona w plany rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. – poinformował Damian Wiktorzak Zastępca Dyrektora Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Jak można wywnioskować z powyższej odpowiedzi przedstawiciela Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym nie zanosi się na to, żeby w najbliższym czasie na skrzyżowaniu ulicy Warszawskiej i Groszkowskiego został zamontowane urządzenie mierzące prędkość jadących pojazdów. Jeżeli tylko stanowisko Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w tej sprawie się zmieni poinformujemy o tym Czytelników.