Nowy wariant trasy szybkiej kolei przez powiat legionowski ma w zdecydowanej części przebiegać przez niezabudowane tereny gminy Jabłonna. Kolejarze przedstawiają trzy rozwiązania rozbudowy linii kolejowej Warszawa Wschodnia – Nasielsk. Konsultacje w sprawie jej przebiegu potrwają do 18 grudnia.
PKP PLK przejęła od spółki CPK projekt przebudowy linii kolejowych na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk. Na naszym odcinku projekt ten dotyczy przebudowy linii kolejowej nr 9 Warszawa Wschodnia – Kątne Świercze oraz linii kolejowej nr 10 Legionowo – Tłuszcz, która może stać się naturalnym uzupełnieniem linii szybkobieżnej.
Zarzucono dwie koncepcje
Z przedstawionych w piątek dokumentów wynika, że kolejarze porzucili już pomysł poprowadzenia linii szybkiej kolei w wariantach przecinających gminę Nieporęt i przebiegających w śladach położonych w północnych częściach gminy Wieliszew. Wydaje się, że mieszkańcy Michałowa-Reginowa, Wieliszewa, Nieporętu, Kątów Węgierskich czy Józefowa mogą już przestać obawiać się szybkiej kolei pod oknami.
Trzy rozwiązania
Do konsultacji z mieszkańcami przedstawiono trzy warianty. We wszystkich z nich mamy wyrysowane ślady szybkiej kolei i połączenia lokalnego, realizowanego na linii kolejowej nr 10 Legionowo/Wieliszew – Tłuszcz. Dwa pierwsze z tych wariantów wydaje się dość mało realne z uwagi na gigantyczne koszty przewiercenia liczących kilka kilometrów tuneli i to w miejscach dość silnie zurbanizowanych. Trzecie rozwiązanie to zupełna nowość, a tory zostały poprowadzone przez niezabudowane tereny, a jedynie w miejscowościach Krubin i Janówek ingerują (ale też w ograniczonym stopniu) w istniejący już układ urbanistyczny.
Pierwsze rozwiązanie
Pierwszy zaproponowany wariant przewiduje rozbudowanie do Legionowa istniejącej linii kolejowej. Następnie mniej więcej na osiedlu Kozłówka linia kolejowa odchodziła by nieco w kierunku północnym. Projektanci przewidzieli, że mniej więcej w tym miejscu będzie rozpoczynał się liczący około 2 kilometrów tunel, którego wylot znajdzie się w okolicach lasu przy Al. Róż. Dalej linia kolejowa miałaby przebiegać przez las aż do Skrzeszewa i tam przecinałaby miejscowość mniej więcej na pół. Nowy most na Narwi miałby powstać pomiędzy Sikorami a Topoliną. Wariant ten przewiduje, że linia kolejowa numer 10 przebiegałaby z kolei przez Skrzesze, Łajski – mniej więcej równolegle do ul. Kolejowej i łączyłaby się z istniejącym szlakiem w kierunku Tłuszcza na wysokości Michałowa – Reginowa.
Wariant drugi
Ten pomysł przewiduje, że dotychczasowa linia kolejowa rozbudowana zostanie na odcinku do gminy Jabłonna. Tam, tuż przed Legionowem, szybka kolej miałaby odbijać w kierunku północnym i dalej pomiędzy Legionowem a Józefowem i Stanisławowem Drugim dotrzeć do Centrum Szkolenia Policji. Tam, podobnie jak w pierwszym wariancie, konieczne byłoby wydrążenie tunelu, który zaczynałby się kilkaset metrów przed DK 61 a kończył tuż za ogrodzeniem CSP, za skrzyżowaniem z linią kolejową nr 10. Dalej Pendolino, bez przystanków, miałoby popędzić przez środek Łajsk, Skrzeszewa – śladem starej kolei przedwojennej, która obecnie służy jako droga dojazdowa dla właścicieli świeżo wybudowanych w tej okolicy domów. Most na Narwi w tym wariancie miałby znajdować się mniej więcej w tym samym miejscu co w pierwszym wariancie. Linia numer 10 w tym planie przewidziana została jedynie do rozbudowania o kolejny tor z uwagą o dobudowaniu łącznika z linią kolejową nr 9 w Łajskach (mniej więcej po śladzie ulicy Kolejowej w kierunku Michałowa – Reginowa).
Wariant trzeci
Ostatni zaproponowany w konsultacjach wariant wydaje się realny do realizacji z uwagi na teren, w którym poprowadzono linię szybkiej kolei. Wariant ten zakłada, że szybkie pociągi odbiją przez Płudami w kierunku do Wisły, potem będą biegły przez las pomiędzy DK61 a oczyszczalnią ścieków Czajka. Tuż przez obwodnicą Jabłonny, odbiją jeszcze bardziej w kierunku rzeki i tam ominą całą wieś Jabłonna. Dopiero w Lasach Chotomowskich tory skręcą na północ przecinając DW 630 i będą biegły dalej przez las. Na wysokości Krubina tory mają przeciąć istniejącą linię kolejową nr 9 i tam łąkami i niezabudowanymi terenami poprowadzić do mostu na Narwi o długości około 740 metrów.
W tej samej koncepcji rozbudowana ma być także istniejąca linia kolejowa nr 9 na odcinku od Legionowa do Nowego Dworu Mazowieckiego.
Powstać ma także zupełnie nowe połączenie kolejowe biegnące niezabudowanymi terenami gminy Wieliszew, na początku równolegle do rzeki mijałaby Krubin, wzdłuż Olszewnicę Nową, Olszewnicę Starą. Potem mniej więcej na wysokości skrzyżowania z ulicą Warszawską odbijałoby mocniej w kierunku wschodnim i przebiegało przez wschodnią część Skrzeszewa aż do lasu. Tam tory biegłyby lasem aż do Poniatowa, gdzie przecinałyby DW632. Dalej łąkami i lasami przez Łajski łączyłaby się z linią kolejową nr 10 na wysokości jeziora Kwietniówka.
Na rysunku linia w górnej części mapy:
To rozwiązanie mocno ingeruje w naturę, ale praktycznie całkowicie omija siedliska ludzkie.
Konsultacje w sprawie przebiegu nowych linii kolejowych prowadzone będą do 18 grudnia. Dokładny przebieg tras i link do ankiety znajdują się na stronie internetowej https://www.databout.pl/konsultacjespoleczne
Artykuł zaktualizowany 7 grudnia 2020 r.