Kolejarze proponują nowe rozwiązanie dla szybkich pociągów przez powiat legionowski

KOLOBRZEG, WEST POMERANIAN / POLAND - 2018: Express train waiting for passengers at platform at the railway station

Wojciech Wrzesień - stock.adobe.com

Nowy wariant trasy szybkiej kolei przez powiat legionowski ma w zdecydowanej części przebiegać przez niezabudowane tereny gminy Jabłonna. Kolejarze przedstawiają trzy rozwiązania rozbudowy linii kolejowej Warszawa Wschodnia – Nasielsk. Konsultacje w sprawie jej przebiegu potrwają do 18 grudnia.

 

PKP PLK przejęła od spółki CPK projekt przebudowy linii kolejowych na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk. Na naszym odcinku projekt ten dotyczy przebudowy linii kolejowej nr 9 Warszawa Wschodnia – Kątne Świercze oraz linii kolejowej nr 10 Legionowo – Tłuszcz, która może stać się naturalnym uzupełnieniem linii szybkobieżnej.

Zarzucono dwie koncepcje

Z przedstawionych w piątek dokumentów wynika, że kolejarze porzucili już pomysł poprowadzenia linii szybkiej kolei w wariantach przecinających gminę Nieporęt i przebiegających w śladach położonych w północnych częściach gminy Wieliszew. Wydaje się, że mieszkańcy Michałowa-Reginowa, Wieliszewa, Nieporętu, Kątów Węgierskich czy Józefowa mogą już przestać obawiać się szybkiej kolei pod oknami.

 

 

 

Trzy rozwiązania

Do konsultacji z mieszkańcami przedstawiono trzy warianty. We wszystkich z nich mamy wyrysowane ślady szybkiej kolei i połączenia lokalnego, realizowanego na linii kolejowej nr 10 Legionowo/Wieliszew – Tłuszcz. Dwa pierwsze z tych wariantów wydaje się dość mało realne z uwagi na gigantyczne koszty przewiercenia liczących kilka kilometrów tuneli i to w miejscach dość silnie zurbanizowanych. Trzecie rozwiązanie to zupełna nowość, a tory zostały poprowadzone przez niezabudowane tereny, a jedynie w miejscowościach Krubin i Janówek ingerują (ale też w ograniczonym stopniu) w istniejący już układ urbanistyczny.

Pierwsze rozwiązanie

Pierwszy zaproponowany wariant przewiduje rozbudowanie do Legionowa istniejącej linii kolejowej. Następnie mniej więcej na osiedlu Kozłówka linia kolejowa odchodziła by nieco w kierunku północnym. Projektanci przewidzieli, że mniej więcej w tym miejscu będzie rozpoczynał się liczący około 2 kilometrów tunel, którego wylot znajdzie się w okolicach lasu przy Al. Róż. Dalej linia kolejowa miałaby przebiegać przez las aż do Skrzeszewa i tam przecinałaby miejscowość mniej więcej na pół. Nowy most na Narwi miałby powstać pomiędzy Sikorami a Topoliną. Wariant ten przewiduje, że linia kolejowa numer 10 przebiegałaby z kolei przez Skrzesze, Łajski – mniej więcej równolegle do ul. Kolejowej i łączyłaby się z istniejącym szlakiem w kierunku Tłuszcza na wysokości Michałowa – Reginowa.

Wariant drugi

Ten pomysł przewiduje, że dotychczasowa linia kolejowa rozbudowana zostanie na odcinku do gminy Jabłonna. Tam, tuż przed Legionowem, szybka kolej miałaby odbijać w kierunku północnym i dalej pomiędzy Legionowem a Józefowem i Stanisławowem Drugim dotrzeć do Centrum Szkolenia Policji. Tam, podobnie jak w pierwszym wariancie, konieczne byłoby wydrążenie tunelu, który zaczynałby się kilkaset metrów przed DK 61 a kończył tuż za ogrodzeniem CSP, za skrzyżowaniem z linią kolejową nr 10. Dalej Pendolino, bez przystanków, miałoby popędzić przez środek Łajsk, Skrzeszewa – śladem starej kolei przedwojennej, która obecnie służy jako droga dojazdowa dla właścicieli świeżo wybudowanych w tej okolicy domów. Most na Narwi w tym wariancie miałby znajdować się mniej więcej w tym samym miejscu co w pierwszym wariancie. Linia numer 10 w tym planie przewidziana została jedynie do rozbudowania o kolejny tor z uwagą o dobudowaniu łącznika z linią kolejową nr 9 w Łajskach (mniej więcej po śladzie ulicy Kolejowej w kierunku Michałowa – Reginowa).

Wariant trzeci

Ostatni zaproponowany w konsultacjach wariant wydaje się realny do realizacji z uwagi na teren, w którym poprowadzono linię szybkiej kolei. Wariant ten zakłada, że szybkie pociągi odbiją przez Płudami w kierunku do Wisły, potem będą biegły przez las pomiędzy DK61 a oczyszczalnią ścieków Czajka. Tuż przez obwodnicą Jabłonny, odbiją jeszcze bardziej w kierunku rzeki i tam ominą całą wieś Jabłonna. Dopiero w Lasach Chotomowskich tory skręcą na północ przecinając DW 630 i będą biegły dalej przez las. Na wysokości Krubina tory mają przeciąć istniejącą linię kolejową nr 9 i tam łąkami i niezabudowanymi terenami poprowadzić do mostu na Narwi o długości około 740 metrów.

 

 

 

 

W tej samej koncepcji rozbudowana ma być także istniejąca linia kolejowa nr 9 na odcinku od Legionowa do Nowego Dworu Mazowieckiego.

Powstać ma także zupełnie nowe połączenie kolejowe biegnące niezabudowanymi terenami gminy Wieliszew, na początku równolegle do rzeki mijałaby Krubin, wzdłuż Olszewnicę Nową, Olszewnicę Starą. Potem mniej więcej na wysokości skrzyżowania z ulicą Warszawską odbijałoby mocniej w kierunku wschodnim i przebiegało przez wschodnią część Skrzeszewa aż do lasu. Tam tory biegłyby lasem aż do Poniatowa, gdzie przecinałyby DW632. Dalej łąkami i lasami przez Łajski łączyłaby się z linią kolejową nr 10 na wysokości jeziora Kwietniówka.

Na rysunku linia w górnej części mapy:

 

To rozwiązanie mocno ingeruje w naturę, ale praktycznie całkowicie omija siedliska ludzkie.

Konsultacje w sprawie przebiegu nowych linii kolejowych prowadzone będą do 18 grudnia. Dokładny przebieg tras i link do ankiety znajdują się na stronie internetowej https://www.databout.pl/konsultacjespoleczne

13 grudnia w całym powiecie legionowskim odbędzie się protest w sprawie planowanych przebiegów linii szybkiej kolei 

Artykuł zaktualizowany 7 grudnia 2020 r.

Etykiety
, ,

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 40

  1. Wariant 3 przez obszar chroniony natura 2000, euroentuzjastom zalecam zapoznanie się z tym zagadnieniem.
    A propaganda nakierowana na głoszenie tezy że trasa przejdzie przez tereny niezamieszkałe jest goebelsowska, tam są siedliska wielu gatunków zwierząt. A cały pomysł jest z cyklu rozpieprzenia przestrzeni ala legionowo. Każdy plac zieleni zabetonować.

    • No nie tylko – jeszcze przez park pałacowy w Jabłonnej i na tyłach tamtejszego kościoła. W Krubinie przez tereny dwóch czynnych jednostek wojskowych. W dodatku teren zalewowy więc prędzej drogę zakopią pod torami aniżeli jak na zachodzie schowają tory do wykopu a krzyżówka tam mało zręczna jest. Jeśli faktycznie miałoby to biec od Jabłonnej – kawał lasu do wycięcia szczególnie że krzyżowałaby się z linią Legionowo-NDM. Krubinianie będą przeszczęśliwi bo i Trasa Olszynki Grochowskiej gdzieś tam w pobliżu też jest planowana.
      Nie wiem czemu nie zostaną przy starym śladzie w Skrzeszewie – jako niemieszkaniec od lat wiem że stary ślad jest pozostawiony jako rezerwa PKP, to że ktoś „przywłaszczył” sobie teren jako drogę i kupił działki za połowy ceny – przynajmniej będzie wiedział na czym sobie zaoszczędził.

      • XYZ od lat ten ślad nie jest już terenem PKP, a należy do powiatu z przeznaczeniem na drogę lokomunikującą Legionowo z pobliskimi miejscowościami. Nikt nie kupił na tym terenie działek, a jedynie przy nim, bo przecież droga, a nie kolej.
        Inna rzecz, że już niejaki Piechociński chciał tamtędy zrobić skrót do Nasielska za grube miliardy, który po analizach miał oszczędzić 7min przy prędkościach 250km/h.

      • Proponujemy zapoznać się z faktami. W Skrzeszewie są osiedla wybudowane w czasie pozwolenia na budowę. Ludzie zainwestowali b.duże środki nie po to aby pod domem biegła szybka kolej.
        Uważamy że cała ta modernizacja jest bez sensu. Planują na siłę wydać ogromne środki aby skład dotarł do Olsztyna o 30 minut wcześniej. Takie pomysły przeorania całego życia wielu mieszkańcom może realizować ówcześni wnioskodawcy mający problemy z natury psychicznej.

    • to nie tylko Natura 2000 i wały. mieszkam w odległości ok kilometra od wałów, cała Jabłonna wzdłuż Modlińskiej ma 1-2 km do wałów wiec mówienie o niezamieszakłym terenie…. a Rajszew i Skierdy? teraz maja mieć tory przez środek? Oaza spokoju.podział Parku kuriozalny, a zaraz jest przychodnia, przedszkole (rozbudowane) i cała populacja Jabłonny okolic Parkowej, Piaskowej, etc…. jakie niezamieszkałe?

  2. spokojnie PIS w grudniu rozwalimy i bedzie po planach

  3. Jak najmniej wyrzynać lasów. 🙁

  4. Co oni ci zrobili

    • Co oni ci zrobili
      Oskarżyli o kradzież infrastruktury kolejowej

    • Nie którzy to patologia społeczna

  5. Dobrze im tak

  6. Calkowicie i prawie wyłącznie kosztem gminy Jabłonna. Rozcięcie lasów Chotomowskich byłoby bezsensowną zbrodnią ekologiczną i społeczną. To jakieś chore umysły wymyśliły, dla których to tylko rysowanie na kawału papieru. Oczekujemy zdecydowanych działań wójta, radnych, wszystkich organizacji i szkół itp. , żeby temu zapobiec. No i może miejscowy kler , któremu zabiorą ogródki i będą trąbić, też cos dobrego zrobi i uruchomi swoje kanały w tym kierunku. Miejmy nadzieje, że ta nieudolna władza tak czy inaczej jak zwykle nie poradzi sobie z takim przedsięwzięciem ale należy coś robić, żeby to im obrzydzić

  7. XYZ od lat ten ślad nie jest już terenem PKP, a należy do powiatu z przeznaczeniem na drogę lokomunikującą Legionowo z pobliskimi miejscowościami. Nikt nie kupił na tym terenie działek, a jedynie przy nim, bo przecież droga, a nie kolej.
    Inna rzecz, że już niejaki Piechociński chciał tamtędy zrobić skrót do Nasielska za grube miliardy, który po analizach miał oszczędzić 7min przy prędkościach 250km/h.

  8. autor zapomniał dodać, że wariant 3 zakłada przecięcie Parku przy Pałacu w Jabłonnej. Najlepiej i najłatwiej niszczyć zabytki, lasy …….a przynajmniej to co jeszcze zostało. Zabetonujmy wszystko, będzie nam się wspaniale żyć…

  9. a WSZYSTKO PO TO ,ABY WYPEŁNIĆ MEGALOMAŃSKIE POMYSŁY PISOWCÓW

  10. Pod te rozwiązanie będą musieli w Wieliszewie cmentarz przesunąć o 185 metrów.

  11. Wariant III nie można nazwać inaczej jak katastrofą. Powiedzieć, że jest optymalny, bo biegnie terenem niezabudowanym, to bardzo nieprzemyślana teza. Trasa rozcina lasy i łąki, siedliska czapli, oazy zieleni, obszary chronione – niszczy walory przyrodnicze takich gmin jak Wieliszew. To dramat, który porównać można do próby zniszczenia Doliny Rospudy. Trzeba protestować!

    • Nie czas żałować róż, gdy płoną lasy.

      • W wariancie 3cim całkiem konkretnie płoną lasy. Przy pałacu w Jabłonnie, zabytkowym terenie chronionym, przez którego środek będzie biegło torowisko, na odcinku 500m trzeba będzie wyciąć co najmniej 6 pomników przyrody (wg mapy z geoprtalu GDOŚ-u)

        • nie rozumiem czemu nie można rozbudować istniejącego przejazdu? tylko wyciać hektary? bo tam im się podoba??

  12. Zniszczyć lasy (dokładnie na terenie tej trasy widziałem wczoraj 2 łosie), siedliska zwierząt i zbudować kolej pod oknami ludzi, którzy wybudowali domy, sprawdzając wieloletnie plany. Będę jednym z pierwszych którzy pozwą Państwo Polskie w przypadku realizacji wariantu 3.

    • Bardzo proszę pozwać Państwo Polski przy każdym z tych wariantów – każdy niszczy przyrodę. Jako gminy powiatu powinniśmy się trzymać razem, a nie walczyć tylko o brak wariantu na terenie jednej z gmin.

  13. W wariancie nr3 są tereny zalewowe i co jak im zaleje tory. To wszystko jest dziwne. Konsultacji społecznych praktycznie brak, jedynie jakieś linki do stron. Ankiety trzeba wysyłać pocztą, brak solidnej weryfikacji danych.

  14. Wariant 3 to jakaś bzdura. Ze starej trasy ma biec przez Modlińską żeby pojechać chwilę po wale Wiślanym i przez zabytki, potem ma zniszczyć las i znów przecoąć Modlińską spowrotem…Jaki to ma mieć wpływ na rozwój….

    • A kto teraz lasmi jest zainteresowany, które w ostatnich latach zostały przetrzebione do cna, zejdź na ziemię. Watiant III przechodzi przez tereny które w większości są pod strefą państwa i sprawa wydaje się przesądzona.

  15. Ja chcę wariant 2. Przez środek chałupy mi będzie jechało. Dostanę odszkodowanie i spadam z Wieliszewa.

  16. Mam dla wszystkich dobrą wiadomość żaden z Wariantów Trzech Nie zostanie Zrealizowany, ponieważ na skutek ponowny protestów Społecznych koncepcja Prezesa PKP-PLK S.A. wylonduje w koszu na ŚMIECI.

  17. Wniosek – p.Chodorski zamiast zainteresować tym co się dzieje dookoła (ta sprawa funkcjonuje już od ponad pół roku), zajmował się własnym lansowaniem).
    \
    Już sam artykuł wskazuje na to jaki wariant może być wybrany. Warianty w Legionowie to istna demolka miasta i zbyt dużo prominentów, żeby ktoś mógł się na to zgodzić na to. Pozostaje wiec wariant przez Jabłonnę, która się nie interesowała tym co się dzieje dokopała. W takiej sytuacji z tych 3 opcji pozostaje Jabłonna.

    • Panie Wiesławie, pan chyba próbuje lobbować tu w tym wariancie. Większość jednak wątpi w ten wariant bo on jest kredką na kolanie pisany bez sensu i logiki.

  18. Co do wariantu 3 to słowo „mocno” to jest mało powiedziane. Tam gdzie potencjalnie przejdzie ta lini zostanie ona w praktyce zdewastowana. Dodatkowo nie zgodzę się co do tego „praktycznego” ominięcia siedlisk ludzkich, bo czym innym jest bieg obok zabudowań w Jabłonnej i odcięcie tej gminy od rzeki, jak i również dalej Rajszewa. Naprawdę koszty społeczne będą ogromne.

  19. Dlaczego ten artykuł jest taki stronniczy. Rozumiem, że Legionowo nie chce wariantu 1 i 2, ale może warto przyznać że rozwiązanie 3 jest złym rozwiązaniem. Też krzywdzi mieszkańców – może jest ich mniej w stosunku do Legionowa ale to nie powinno mieć znaczenia, krzywda to krzywda, nie ma lepszych czy gorszych ludzi. Przy proponowanej trasie są domy, czy ktoś to zauważył?? Ale przede wszystkim to rzeź przyrody, zwierząt, tego co powinno być najcenniejsze i jest najpiękniejsze. To pewnie też brzmi banalnie dla twórców i propagatorów tego pomysłu ale pamiętajcie że przyroda może istnieć bez człowieka ale człowiek bez przyrody już nie.

  20. Mnie to zastanawia tylko jedno – czemu tylko piszecie pierdoly albo latacie protestowac ,,bo my nie chcemy tu torów,,
    Nikt z tych co tak pisza czy krzycza czy polecieli do Wieliszewa na pierwsze spotkanie czy obecni tu piszacy mądrosci – nikt sie nie puknał w czolo i nie zapytał ani nie pomyslal ani nie zaprotestowal pod innym katem – a mianowicie – zeby zaplacili ludziom pokrzywdzonym wysiedlanym z tych terenow. No tak wszyscy kutwa mac mysla tylko o sobie samym czyli ,,ja tu nie chce torow bo beda mi przeszladzac,, ja pitole banda polaczkow wygodnickich…

  21. Szlabany nie wchodzą w grę. Napewno tylko wiadukty za setki milionów i albo ten wariant ma na celu zrobić jak najdrożej albo to jakaś bzdura.

  22. I tak Pan Marchel z PKP-Plk s.a. wykonaswój wymarzony projekt w węźle warszawskim. I pod samym nosem patologicznego osiedla 600 lecia zWieliszewa.

  23. My debatujemy nad przebiegiem linii nie zastanawiając się nad sensem tej inwestycji
    Otóż zostaną wydane miliardy i zdewastowane środowisko tylko po to aby przyspieszyć pendolino w drodze nad morze o całe 17 minut
    To nie jest żart

  24. Polakom wystarczy dać możliwość podejmowania decyzji. Wtedy każdy jest specjalistą od inwestycji koljowych oraz ekologii. Tyle wystarczy, żeby ludzie skoczylii sobie wzajem do gardeł. Kaczor zrozumiał to w lot i rzucając ochłapy bez decyzji, budżetu czy studium wykonalności nagle wszyscy dyskutują o inwestycji bez najmnejszych podstaw. Tak jesteście ogrywani od lat. Najbardziej rozśmieszył mnie epl „gdzie są ekolodzy?”. Jak to – teraz są wam potrzebni? 😀

  25. Kochani – emocje tu nic nie pomogą. Argumenty ekologiczne, społeczne czy finansowe przy wydawaniu cudzych pieniędzy na decydentów nie działają. Bo nie oszukujmy się, ale ci wizjonerzy chcą wydawać bez sensu nasze pieniądze.
    Bez zastanowienia narysowali sobie kreski na mapie i teraz próbują je uzasadnić karmiąc nas bzdurami.
    1, żaden wariant nie zmniejszy znacząco czasu podróży. bo w obszarach zurbanizowanych szybkim pociągom nie wolno rozwijać maksymalnej prędkości.
    2, w/g narysowanych kresek tory kręciłyby raz w lewo raz w prawo znowu w lewo itd. A dopuszczalny promień skrętu torów to minimum 7 km. Łuki muszą być oddalone od siebie odcinkami prostymi. Maksymalne bezpieczne spadki na torach to tylko 3 %. Zwiększone odstępy między torami i niestandartowo duże średnice tuneli powiększają tylko trudności techniczne i jednocześnie determinują zmniejszanie prędkości podróżnej .
    Czyli argumenty na rzecz budowy tej linii są nieprawdziwe. Zaplanuje się cudo , pięknie, równo a w rezultacie będzie drogie g…..

    • Ci rzekomi wizjonerzy doskonale zdają sobie sprawę że przy obecnej sytuacji w Polsce i całym świecie, kiedy branża lotnicza leży, przy obecnym zadłużeniu Polski budowa mega lotniska i związanej z nim rozbudowy infrastruktury nie ma najmniejszego sensu.
      Przecież nie zaczęto nawet wykupu gruntów pod lotnisko a kasa na projekty i konsultacje leci

  26. Jest jeszcze wariant zachodni tak jak to się dzieje w New York czy Manhattan gdzie szybka kolej jeździ w chmurach na wysokich wiaduktach miedzy biurowcami i blokami 🙃😊 Pozdrawiam

  27. Niezależnie od tych propozycji, coś w temacie zrobić trzeba. Niedługo dojdzie ruch lokalny z Zegrza, i dalszych miejscowości (którzy tam dojadą autami). To będzie jakieś 15 tys. kolejnych pasażerów dziennie. Kursowanie co 5 minut jest nieodzowne, a póki co tory dzielimy z IC i Cargo. Sprawę trzeba rozwiązać, ale z poszanowaniem lokalnej społeczności

Dodaj komentarz