Niewykluczone, że na blisko 11 hektarach położonych za Starostwem Powiatowym, pomiędzy ulicami generała Władysława Sikorskiego, Kolejową, Kościelną i Fabryczną w Łajskach powstaną hale magazynowe i zespół parkingowy, a zatrudnienie tam znajdzie aż 720 osób. W wieliszewskim urzędzie toczy się postępowanie środowiskowe w tej sprawie.
O wszczętym przez wieliszewskich urzędników postępowaniu środowiskowym dla inwestycji polegającej na „budowie zespołu przemysłowo-magazynowo-usługowego wraz z segmentami socjalno-biurowymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną i komunikacyjną” na 9 działkach łącznie mierzących blisko 11 hektarów, położonych pomiędzy ulicami generała Władysława Sikorskiego, Kolejową, Kościelną i Fabryczną w miejscowości Łajski w gminie Wieliszew informowaliśmy na początku lipca 2022r., w tej wiadomości. To postępowanie wciąż trwa. W międzyczasie uzyskaliśmy dostęp do dokumentów, przedstawiających szczegóły tego przedsięwzięcia.
Przeładowywanie paczek i produkcja ozdób świątecznych?
Plan przestrzenny dla tego terenu przewiduje możliwość zabudowy jednokondygnacyjnej do obsługi terenu. Klient firmy Project Management Predevelopment z Warszawy chce na wskazanym terenie zbudować zespół takich hal magazynowych o konstrukcji stalowej lub żelbetowej, przykrytych dachem płaskim lub z niewielkim spadkiem, ale o wysokości do 14,4 metra! Tu pojawia się pierwszy dysonans, ponieważ trudno wyobrazić sobie jedną kondygnację o wysokości aż przeszło 14 metrów, to wysokość około 5 pięter przy założeniu, że jedno z nich będzie mierzyć standardowe 2,7 metra. Przed urzędnikami zatem dość trudne zadanie wskazania jakiej wysokości obiekty mogą powstać na tym terenie. Nieoficjalnie ustaliliśmy, że wcześniej do gminy zgłaszali się inni inwestorzy zainteresowaniu tymi terenami i otrzymywali informacje, że na terenach przemysłowych pomiędzy Sikorskiego a Kościelną nie mogą powstawać obiekty kubaturowe wyższe niż 3 metry.
– W planowanych obiektach przewidziana jest możliwość prowadzenia działalności z zakresu sortowania i magazynowania paczek, usług oraz lekkiej produkcji, która nie będzie oddziaływać na środowisko – dowiadujemy się z dołączonej do tego postępowania karty informacyjnej przedsięwzięcia. W dalszej części tego dokumentu mowa jest o tym, że praca tych hal ma być oparta o rozładunek i przeładunek produktów, ich magazynowanie, sortowanie i przekazywanie do dalszej dystrybucji i sprzedaży. Zatowarowania i wytowarowania mają się odbywać przy użyciu samochodów ciężarowych na zbudowanych na tych działkach rampach. We wspomnianych halach magazynowych przewiduje się również uruchomienie chłodni i mroźni na potrzeby magazynowania artykułów spożywczych, farmaceutyków i kosmetyków. – W związku z tym planuje się montaż agregatów chłodniczych wokół hali, wykorzystujących np. glikol jako czynnik chłodzący – piszą wnioskodawcy. Kolejnym profilem prowadzonej na tyłach legionowskiego starostwa działalności ma być też produkcja. Proces ten ma się odbywać w zbudowanych tam halach magazynowych i dotyczyć montażu gotowych komponentów w całe układy pod postacią np. składania liczników samochodowych i podzespołów elektronicznych oraz produkcji ozdób choinkowych i oświetlenia świątecznego.
Co jeszcze?
Oprócz hal magazynowych, ramp dla tirów i pomieszczeń biurowo- socjalnych dla zatrudnionych w tym obiekcie pracowników, inwestorzy nie wykluczają budowy na tym terenie stacji gazowej podwyższonego średniego ciśnienia oraz usytuowania tam zbiorników na olej opałowy, z gazem i ewentualnie z glikolem.
Przez całą dobę i przez siedem dni w tygodniu
Wnioskodawcy informują, że konkretne rodzaje działalności prowadzone w tym miejscu będą znane dopiero w przyszłości i będą zależały od profilów działalności przyszłych najemców tych hal. Praca w halach położonych bliżej ulicy Kolejowej będzie odbywała się całodobowo i przez siedem dni w tygodniu. Również budowa tych obiektów ma być realizowana codziennie w godzinach pomiędzy 6, a 22. Proces inwestycyjny ma zaś potrwać około 5 miesięcy.
Wielkość planowanej inwestycji
Inwestorzy szacują, że zabudowa przemysłowa zajmie około 7,5 hektara, a powierzchnia użytkowa planowanych tam zespołów parkingowych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą wyniesie nieco ponad 2,8 hektara. Z uwagi na wzmożony ruch samochodów ciężarowych, przedsiębiorcy na terenie tej inwestycji planują też budowę blisko 1,4 kilometra dróg. Z ich wyliczeń wynika, że w ciągu doby przejedzie tędy 140 samochodów osobowych i 70 ciężarówek. – To jakaś katastrofa dla mieszkańców, biorąc pod uwagę hałas i duży ruch samochodów. Czy gmina jest na to naprawdę gotowa? W pobliżu jest szkoła podstawowa oraz coraz gęstsza zabudowa jednorodzinna. Taki ruch jest nie do przyjęcia, biorąc pod uwagę powyższe oraz degradację dróg publicznych – podnoszą mieszkańcy ul. Kolejowej.
Zaopatrzenie w wodę
Cały obiekt inwestycyjny ma być podłączony do gminnej sieci wodociągowej. Na potrzeby wyliczeń ilości pobranej stąd w przyszłości wody, inwestor podał liczbę osób zatrudnionych w tych halach. W karcie informacyjnej tego przedsięwzięcia mowa jest o łącznie aż 720 pracownikach. Do celów inne, niż zaspokojenie potrzeb socjalno-bytowych pracowników tego przedsięwzięcia, woda ma być czerpana z własnego ujęcia wód podziemnych, oddalonego według inwestora od terenu inwestycyjnego na tyle daleko, że nie będzie to miało negatywnych konsekwencji dla środowiska. – Taki wniosek powinien być potwierdzony niezależnymi badaniami. Przecież w okolicach wielu mieszkańców ma swoje ujęcia wody. Co w sytuacji, biorąc pod uwagę występujące susze i zmianę klimatu, gdy przez planowaną działalność inwestora stan wód ulegnie obniżeniu, tak że pompy zainstalowane przez mieszkańców domów jednorodzinnych nie będą w stanie pobrać wody? Czy będziemy sobie wiercić głębinowe studnie? – dopytują mieszkańcy pobliskich działek. W tej kwestii wypowiedzieć się mają pracownicy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z siedzibą w Dębem, o opinię których wystąpiły ostatnio władze gminy Wieliszew. Urzędnicy określą m. in., czy powyższe przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia szczegółowszej procedury środowiskowej tj. opracowania raportu środowiskowego, czyli dokumentu, w którym kompleksowo oceniany jest wpływ danej inwestycji na środowisko, w tym na zdrowie ludzi.
Planowane zagospodarowanie blisko 11 hektarów, położonych pomiędzy ulicami generała Władysława Sikorskiego, Kolejową, Kościelną i Fabryczną w miejscowości Łajski w gminie Wieliszew, fot. UG Wieliszew (materiały inwestora)