Wieliszew. Wyburzenia konieczne. Niewykluczone, że każdy wariantów okaże się nieefektywny ekonomicznie

konsultacje-CPK-Wieliszew-27--20-2020_07_wynik

Konsultacje w sprawie CPK ściągnęły setki mieszkańców gminy Wieliszew (fot. GP/kg)

Dyskusja nad sposobem wyboru ostatecznego wariantu, wątpliwości co do opłacalności projektu a także rozmowa o koniecznych wysiedleniach i przebudowie dróg zdominowały drugi dzień konsultacji społecznych prowadzonych przez spółkę Databaut w sprawie rozbudowy linii kolejowej Warszawa Wschodnia – Nasielsk.

Wczoraj (9 grudnia) odbyły się konsultacje społeczne online dla mieszkańców gmin Wieliszew, Nasielsk, Legionowo. Dyskusja toczyła wokół kilku tematów, które, jak widać, interesują największą grupę mieszkańców.

Jak zostanie wybrany ostateczny wariant

Pierwszym pytaniem, na które wielokrotnie domagali się odpowiedzi mieszkańcy, było to dotyczące sposobów, w jaki wybrany zostanie ostateczny wariant. Joanna Sarbiewska, kierownik projektu z ramienia firmy Databout, informowała, że zaproponowane w listopadzie trasy zostały wybrane na podstawie wstępnej analizy, której dokonała spółka. Założeniem były jak najmniejsze koszty społeczne i przyrodnicze przy spełnieniu założeń narzuconych przez PKP PLK, czyli linii kolejowej, na której pociągi dalekobieżne będą mogły rozpędzić się do 250 kh/h. Następnie na podstawie preferencji społeczeństwa – czyli ankiet i spotkań online wybrany zostanie najbardziej „społecznie akceptowany” korytarz przebiegu linii kolejowej, w którym specjaliści wytyczą kolejne 3 bardziej szczegółowe warianty trasy. Dopiero te warianty poddane zostaną bardziej szczegółowiej analizie kosztowej i środowiskowej. Mieszkańcy dopytywali, czy to dobra droga, bo może się okazać, że najbardziej akceptowany, czy będący najmniejszym złem, projekt, okaże się kompletnie niemożliwy do wykonania lub całkowicie nieopłacalny. Przedstawiciel spółki Databout nie wykluczyli takiej możliwości i wtedy w zależności od decyzji PKP PLK zależałoby ponowienie konsultacji w innych wariantach lub porzucenie projektu w takich założeniach.

 

 

 

Założenia są największym problemem?

W toku dyskusji nad przedstawionymi koncepcjami wielokrotnie, niemal przy wypowiedzi każdego mieszkańca, powracała opcja rozbudowy linii kolejowej w istniejącym już śladzie. Wszyscy mówcy, podobnie jak podczas wczorajszych konsultacji, twierdzili, że jest to wariant najbardziej optymalny biorąc pod uwagę koszty społeczne i środowiskowe. W odpowiedzi słyszeli, że założenia projektu są takie, aby pociągi na linii dalekobieżnej jeździły 250 km/h i nie ma możliwości, aby udało się takie prędkości osiągnąć rozbudowując istniejące torowisko. Mieszkańcy oczekiwali zatem, aby pociągi po prostu jeździły przez nasz teren wolniej, bo ewentualny uzysk czasu będzie niewspółmierny do wszystkich kosztów, jakie trzeba będzie ponieść do budowy linii w nowym śladzie. Podkreślali, że pociągi na odcinku warszawskim na pewno będą jeździły wolniej, więc nie powinno być problemu, aby podobne prędkości zachować na terenie powiatu legionowskiego. Joanna Sarbiewska poinformowała, że taka sugestia zostanie przekazana do PKP PLK. Wtórowała jej w niektórych wypowiedziach towarzysząca jej w konsultacjach jej zastępczyni Monika Olejnik podkreślając, że taka propozycja może być opisywana w przygotowanych do konsultacji ankietach.

Wyburzenia i przebudowy

Podczas konsultacji padały także szczegółowe pytania dotyczące ewentualnych wyburzeń czy konieczności budowy wiaduktów czy tuneli. Przedstawiciele spółki informowali, że żadna z planowanych linii kolejowych nie będzie miała na swojej trasie przejazdów drogowych w linii torów. W każdym przecięciu się szlaków budowane będą przejścia bezkolizyjne. Zatem w przypadku wszystkich wariantów na terenie powiatu legionowskiego wybudowanych może być kilka wiaduktów i tuneli. Co do tych drugich, to na razie nie wiadomo, na jakiej głębokości i w jakiej technologii mogły by być wykonane i czy w ogóle będzie to możliwe z uwagi na warunki geologiczne. Te mają być przeprowadzone dopiero po wyborze konkretnego korytarza, na etapie tworzenia do niego bardziej szczegółowych wariantów. Wczoraj na konsultacjach dotyczących głównie Jabłonny, Białołęki i Legionowa padła informacja, że badania geologiczne na III Parceli (wariant 1) przeprowadzone będą w grudniu tego roku. Czy to było tylko przejęzyczenie, czy coś więcej, czas pokaże.

W przypadku wyburzeń przedstawiciele spółki poinformowali, że nie da się ich uniknąć i w przypadku każdego z korytarzy będą one konieczne. Generalnie w ramach obowiązujących przepisów nie ma możliwości zabudowy w promieniu 20 metrów od skrajnego toru. Więcej szczegółów na ten temat zostanie podanych w momencie wyboru konkretnego korytarza i dokładnej inwentaryzacji w ternie.

 

Fioletowy – wariant 1 

Zielony – wariant 2 

Czerwony – wariant 3 

Co z linią nr 10

Podczas spotkania rozmawiano także na temat rozbudowy linii kolejowej nr 10 w kierunku Tłuszcza. W dwóch wariantach (1 i 3) projektanci założyli budowę długich łącznic kolejowych pomiędzy planowaną nową linią a linią kolejową nr 10, mniej więcej w rejonie Michałowa Reginowa. Jak zapewniali projektanci, te trasy są bardzo wstępne. Zaplanowane na prędkość pociągów do 160 km/h i dopuszczającej ruch pasażerski i towarowy. W zasadzie tyle usłyszeliśmy konkretów, więcej ma ich być znane po wyborze konkretnego wariantu i szczegółowych analizach.

O co chodzi w tym projekcie?

Spółka Databout prowadzi konsultacje w ramach rozbudowy linii kolejowej Warszawa Wschodnia – Nasielsk. Według założeń projektu zbudowana ma być nowa linia szybkich kolei, co pozwoli zmniejszyć ruch pociągów na dotychczasowej trasie. Dzięki temu w obrębie aglomeracji warszawskiej rozwiązany zostanie problem zbyt małej przepustowości linii kolejowych i możliwy będzie dalszy rozwój transportu kolejowego. Na odcinku legionowskim plany budowy linii szybkiej kolei pokrywają się z planami, jakie miało CPK. Po wiosennych konsultacjach na przełomie 2 i 3 kwartału tego roku CPK przekazało PKP PLK do realizacji projekt budowy linii kolejowych na terenie naszego powiatu. Problem w tym, że razem z zadaniem nie zostały przekazane dokumenty z pierwszych konsultacji, łącznie z wariantem proponowanym przez samorządowców z terenu naszego powiatu zakładającym rozbudowę torów do Janówka, a dopiero potem tam przejście w nowy ślad trasy kolejowej.

 

Kolorem czerwonym zaznaczone przebiegi torów proponowane przez samorządowców z  powiatu legionowskiego: 

 

 

Na spotkaniu padła deklaracja ze strony wójta Pawła Kownackiego, że do spółki Databout niebawem trafi opracowanie wariantu przygotowanego przez legionowskich samorządowców, a który nie został przekazany przez CPK do PKP PLK. Ponadto padła deklaracja o organizacji spotkania urzędników z terenu powiatu z kolejarzami jeszcze przed wyborem konkretnego wariantu. Aktualnie prowadzone konsultacje trwają do 18 grudnia. Do tego czasu należy przesyłać do spółki Databout wypełnione ankiety, lub inne ważne dla projektu informacje.