Warto wiedzieć, co nasze auto chce nam powiedzieć

gazetapowiatowa.pl

Samochody przekazują komunikaty o awariach i problemach zarówno poprzez kontrolki na desce rozdzielczej, jak i nieprawidłowe zachowanie podczas jazdy. Dlatego każdy kierowca powinien wiedzieć jak je rozpoznawać i które z nich komunikują nam możliwe nadchodzące problemy z naszym autem.

Na które kontrolki trzeba zwrócić uwagę?

Informacje przekazywane kierowcy na desce rozdzielczej wyświetlane są przez parę rodzajów kontrolek, które zależne są od ich kształtu i koloru. Najważniejsze ostrzegawcze komunikaty wyświetlane są w kolorze czerwonym, a mniej ważne, ale ciągle istotne w żółtym. Natomiast jeżeli chodzi o kształty, do najważniejszych należy ikona w kształcie silnika lub w niektórych modelach napis „Check Engine”. Sygnalizuje ona poważny problem z silnikiem i konieczność wizyty w warsztacie. Zwrócić szczególną uwagę trzeba także na kontrolki oliwiarki z kroplą, termometru zanurzonego w wodzie oraz hamulca ręcznego, jeśli nie jest on zaciągnięty. Oznaczają one kolejno: zbyt niski poziom lub ciśnienie oleju silnikowego, zbyt niski poziom lub wysoką temperaturę płynu chłodzącego oraz awarię układu hamulcowego.

Luzy na kierownicy

Trzeba jednak pamiętać o tym, że dashboard niekoniecznie pokaże nam wszystko. Podczas jazdy należy również zwracać uwagę na sygnały mechaniczne, jakie wysyła nam auto. Przykładem takiego sygnału są luzy na kierownicy. Zbyt duże należy uznać za usterkę, która może skończyć się utratą kontroli nad samochodem podczas jazdy. Dlatego w przypadku jej wykrycia należy niezwłocznie udać się do warsztatu. Jakie są jej objawy? Każda kierownica posiada pewien zakres ruchu jałowego, podczas którego jej skręt nie powoduje skrętu kół. Z reguły nie powinien przekraczać on 3-4 cm. Jeżeli jest on większy, powinno to wzbudzić nasze zainteresowanie. Innymi objawami, które mogą towarzyszyć luzom na kierownicy, są charakterystyczne metaliczne dźwięki podczas wykonywania manewrów i jazdy po nierównościach.

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach

Innym niepokojącym sygnałem może być niepewne prowadzanie objawiające się między innymi opóźnionymi reakcjami samochodu, a także wydłużoną drogą hamowania. Najprostszym wytłumaczeniem takiego zachowania jest nieprawidłowe ciśnienie w oponach. Najczęściej jest ono zbyt niskie, ponieważ kierowcy zapominają o jego regularnym sprawdzaniu. Jednak z najbardziej niebezpieczną sytuacją mamy do czynienia, kiedy w kołach na tej samej osi występuje różnica ciśnień. Nawet jeśli w jednym z nich jest ono prawidłowe, to może to spowodować ściąganie samochodu na jedną stronę drogi. Prawidłowe wartości ciśnienia dla danego modelu można znaleźć na tabliczce umieszczonej w jego wnętrzu, w instrukcji obsługi lub na stronie internetowej producenta.

Nierówna praca silnika

Sygnałem wskazującym na istotny problem jest również nierówna praca silnika. To szczególnie niepokojący objaw, jeżeli występuje on także, gdy samochód stoi na luzie bez naciskania pedału gazu. Wtedy jego praca powinna być bowiem najbardziej jednostajna. Naprawy silnika mogą być bardzo kosztowne, z tego powodu warto jak najszybciej zająć się tym problemem po jego zauważeniu. Może zapobiec to pogorszeniu sytuacji. Częstymi powodami takich objawów są kłopoty z dostarczaniem odpowiednich ilość powietrza i paliwa do silnika. Dlatego przyczynami mogą być między innymi: zapchane filtry, nieszczelny układ dolotowy, zabrudzony lub uszkodzony przepływomierz albo pompa paliwowa.