Wyższe mandaty od początku 2022 roku to nie koniec? Szykowane są zmiany pozwalające konfiskować auta pijanych kierowców

Pijący kierowca (fot. https://stock.adobe.com/)

Kilka dni temu zaczął obowiązywać nowy taryfikator mandatów za przekroczenie dozwolonej prędkości jak również za złamanie innych przepisów Prawa o ruchu drogowym. Wprowadzone z początkiem 2022 roku nowe regulacje to jednak nie koniec poważnych zmian jakie mogą zostać zmienione w przepisach prawa drogowego. Okazuje się, że Ministerstwo Sprawiedliwości złożyło do Rządowego Centrum Legislacji projekt zmian w kodeksie karnym. Resort sprawiedliwości planuje, że pijani kierowcy będą mieli konfiskowane auta. Dodatkowo ma zostać podniesiona górna granica kary pozbawienia wolności w przypadku jazdy po pijaku.

 

 

Przypomnijmy, że z początkiem 2022 roku wszedł w życie nowy taryfikator za przekroczenia dozwolonej prędkości przez kierowców (więcej pisaliśmy TUTAJ). Maksymalny mandat za przekroczenie dozwolonej prędkości może wynieść obecnie nawet do 2500 zł. Jednak może to nie być koniec poważnych zmian dla kierowców w 2022 roku. Do Rządowego Centrum Legislacji wpłynął projekt zmian w kodeksie karnym autorstwa Ministerstwa Sprawiedliwości.

 

 

Jak informuje “Rzeczpospolita” Zaproponowane przez resort sprawiedliwości zmiany pozwalałaby na konfiskowanie samochodów pijanych kierowców. Jak zauważa dziennik. – Konfiskata samochodów pijanych kierowców zbierze żniwo: od tych najtańszych do mercedesów.

Liczba pijanych kierowców na polskich drogach jest niepokojąca. Eksperci i politycy przytaczają dane. – W 2021 r. było ich 99 tys., ale w tym wypadku niepokój budzi trzy razy mniejsza liczba policyjnych kontroli, co wynikało z sytuacji pandemicznej w kraju. W związku z powyższym można zaryzykować stwierdzenie, że kierowców pod wpływem było znacznie więcej, tylko nie zostali oni złapani. – komentuje dla “Rzeczpospolitej” Marcin Warchoł, wiceminister sprawiedliwości.

– Nie warto wymyślać całego systemu na nowo, możemy spojrzeć na inne kraje, które w rankingach bezpieczeństwa na drogach są znacznie wyżej od nas, i przenieść ich rozwiązania na nasz grunt. I to zarówno w kwestii zapobiegania, jak i karania. – dodaje wiceminister.

Jak radzą sobie inne kraje z problemem pijanych kierowców?

Dla przykładu kierowcy na Słowacji po pierwszym zatrzymaniu po alkoholu za kółkiem są zobligowani do rozmowy z psychiatrą w celu wykrycia, czy zaistniała sytuacja była jedynie incydentem, czy też efektem problemu alkoholowego. Innym przykładem jest Finlandia, gdzie pijanym kierowcom zabiera się samochody, które później trafiają na publiczną licytację.

Oprócz konfiskaty auta inne kary

Resort sprawiedliwości zaproponował dodatkowo oprócz konfiskaty auta pijanego kierowcy wprowadzenie dodatkowych kar. Dotyczą one między innymi podwyższenia do trzech lat pozbawienia wolności górnej granicy zagrożenia karnego przewidzianego za popełnienie takiego przestępstwa po raz pierwszy.

Dodatkowo przygotowany projekt zmian zakłada wyłączenie możliwości stosowania kary zamiennej, tj. orzekania grzywny lub kary ograniczenia wolności zamiast kary pozbawienia wolności za przestępstwo prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego po raz kolejny.