Budowa tunelu to jedna z najdłuższych i najbardziej uciążliwych inwestycji jakie miały miejsce w powiecie legionowskim. Miała trwać nieco ponad rok i zakończyć się pod koniec 2011 roku. Trwała 4 lata i dopiero dziś tunelem przejechały pierwsze samochody. Prześledźmy burzliwą historię tej budowy.
Pierwsze zapowiedzi terminu ukończenia budowy tunelu pojawiły się już we wrześniu 2010 roku – Mniej więcej za rok zniknie przejazd na Parkowej, a ruch skierowany zostanie na Sobieskiego, dalej Krakowską, a następnie do tunelu – mówił Marek Prokurat kierownik referatu Inwestycji UM Legionowo. Uspokajał też, że właściciele okolicznych domów mogą spać spokojnie, bo nie będzie dodatkowego hałasu.
4 października 2010 w ratuszu odbyło się uroczyste podpisanie umowy pomiędzy PKP PLK i władzami miasta oraz powiatu w sprawie budowy tunelu.
26 października 2010 – miało miejsce symboliczne wbicie łopat na przyszłym placu budowy. Na miejscu spotkali się Wojewoda Mazowiecki Jacek Kozłowski, Starosta Legionowski Jan Grabiec, Prezydent Legionowa Roman Smogorzewski, a także przedstawiciele inwestora PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Dyrektor Projektu Krzysztof Pietras i przedstawiciele pierszego wykonawcy inwestycji – firmy BUDUS
31 stycznia 2011 roku zamknięto odcinek ulicy Kolejowej na wysokości Alei Róź, rozpoczęły się pierwsze prace związane z przygotowaniem do budowy.
Mieli zakończyć jesienią 2011
– początek stycznia 2011 – rozpoczęcie prac wstrzymuje brak projektu organizacji ruchu na czas budowy. Brakuje także wymaganego harmonogramu prac.
– pod koniec stycznia 2011 odkopano kable PKP, które nie były naniesione na planie. Konieczna była zmiana w dokumentacji technicznej budowy.
– lipiec 2011 – Wysoki poziom wód gruntowych uniemożliwił prowadzenie dalszych prac. Konieczna była zmiana technologii budowy przepustu pod torami oraz przeprowadzenie dodatkowej ekspertyzy. Ta nieprzewidziana sytuacja zwiększyła koszty inwestycji i doprowadziła do nieporozumień wykonawcy z inwestorem. Termin zakończenia budowy przesunięto na czerwiec 2012 r.
– 16 lutego 2012 na budowę przy ulicy Kolejowej przyjechał specjalistyczny sprzęt, a od 20 lutego wykonawca prac, firma „Budus” S. A., rozpoczęła próbne odwierty. Do prac związanych z zabezpieczeniem inwestycji przed wodami gruntowymi został wybrany Zakład Robót Inżynieryjnych Henryk Chrobok i Hubert Chrobok Sp. J. Firma zapowiedziała prace również w nocy – planowany termin zakończenia: 30 listopada 2012
– w czerwcu 2012 PKP już zapowiada, że termin oddania do użytku tunelu w listopadzie 2012 będzie niemożliwy. Prognozy na tamtą chwilę – czerwiec 2013. Po przeciwnej stronie torów, na rondzie wprowadzono ruch połówkowy. Wyburzono pawilon handlowy Społem
– październik 2012 – Firma BUDUS S.A., główny wykonawca inwestycji, ogłasza upadłość. Termin ukończenia budowy tunelu nadal utrzymywany jest na czerwiec 2013.
– 28 maja 2013 PKP podpisały umowę z kolejnym wykonawcą(konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR sp. z o.o. i Bilfinger Infrastructure S.A). Na wykonanie zadań wyznaczono 100 dni.
– 26 lipca 2013 Urząd Miasta Legionowo, Starostwo Powiatowe w Legionowie oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A podjęły decyzję, że konieczne jest włączenie tunelu do kanalizacji deszczowej
– marzec 2014 – technicznie tunel był gotowy do oddania, ale wykonawca musiał uzupełnić braki w dokumentacji. Przyczyną opóźnienia była negatywna weryfikacja map geodezyjnych –termin oddania: kwiecień 2014
– kwiecień 2014 –Wszyscy pytali – Czy do końca kwietnia uda się otworzyć tunel? – Szansa jest – informował dyrektor projektu Krzysztof Pietras. Już wtedy zapowiadał, że przecinania wstęg nie będzie.
– Pod koniec kwietnia władze starostwa coraz głośniej wyrażały swoje niezadowolenie przedłużającym się terminem oddania tunelu. Przedstawiciele PKP PLK zapowiadali, że tunel będzie czynny lada chwila, czyli w połowie maja.
Ostatecznie tunel został otwarty 6 czerwca 2014 roku.
Film z pierwszego przejazdu samochodów dostępny TUTAJ.
Kłopoty zaczęły się jeszcze przed wkopaniem łopat
Od początku tej inwestycji współpraca między samorządem a PKP nie układała się najlepiej. Starosta skarżył się, że PKP nie interesuje się rozprowadzeniem ruchu wokół tunelu, nie konsultuje inwestycji, ignoruje wnioski starostwa, nie daje dostępu do dokumentacji. Gdy zaczęła się budowa, niezadowolonych tylko przybyło.
Protesty
Pierwszymi, dla których budowa stała się przekleństwem, byli właściciele sklepów na Przystanku. Ruch zmalał i zamarł handel. Do grona niezadowolonych szybko dołączyli okoliczni mieszkańcy.Utrudnieniem dla nich było blokowanie parkingów przez koparki, hałas i czasowe wyłączanie prądu i wody. Do redakcji Gazety Powiatowej wielokrotnie zgłaszali problemy z nieszczelną kanalizacją sanitarną w tym rejonie i towarzyszący temu fetorem. Czarę goryczy przelały wstrząsy ziemi, które prawdopodobnie doprowadziły do popękania ścian pobliskich domów oraz zapadanie się kostki brukowej na posesjach.
Co przed nami?
Budowa tunelu została zakończona. Minie pewnie trochę czasu, aż ludzie przywykną do nowej organizacji ruchu. Już teraz władze Powiatu Legionowskiego i Miasta Legionowo planują budowę ronda na skrzyżowaniu Alei Róż i Alei Legionów. Jest szansa, że zostanie ono wybudowane już w 2015 roku.
Ponadto zarówno starosta Jan Grabiec jak i prezydent Legionowa Roman Smogorzewski zabiegają o to, by możliwie najbardziej wydłużyć czas do kiedy otwarty dla ruchu samochodów będzie przejazd Wyszyńskiego-Parkowa. Na tę chwilę mówi się, że szlabany na dobre zostaną opuszczone w ciągu kilkunastu dni. Samorządowcy starają się ten czas wydłużyć przynajmniej do końca roku.
Finalnie w miejscu przejazdu Parkowa – Wyszńskiego powstanie kładka dla pieszych, która na zlecenie legionowskiego magistratu jest właśnie projektowana.