Legionowo. Pacjenci godzinami tłoczyli się pod kliniką. Radny: „W mojej ocenie przychodnia narusza obowiązujące w tym zakresie przepisy ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej”

308805970_3182203032002785_6123459221690557237_n

fot. Sylwia Piotrowska

Przeszło tysiąc osób tłoczyło się w minioną sobotę tj. 24 września 2022 r. pod kliniką Mediq w centrum Legionowa. Długa kolejka pacjentów ustawiła się, aby zapisać się na wizyty do lekarzy specjalistów w 2023 r. Zapisy dotyczyły jedynie kolejnych wizyt u medyków danej specjalności, a nie wizyt pierwszorazowych. Zapisać się można było albo osobiście, albo telefonicznie.

W sobotę, 24 września 2022 r. pod mieszczącą się w centrum Legionowa kliniką Mediq ustawiła się gigantyczna kolejka pacjentów. Na filmikach i zdjęciach, które przesłali do naszej redakcji czytelnicy widać było, że w tej kolejce stoi kilkaset osób. Sznur pacjentów ciągnął się na długości 200 metrów, od kliniki Mediq, wzdłuż ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego, aż do bloku nr 24. Pacjenci spędzili w tej kolejce po kilka godzin.

 

Tylko dla chcących umówić kolejne wizyty

Ustaliliśmy, że pacjenci stojący w tej kolejce chcieli zapisać się na wizyty do lekarzy specjalistów przyjmujących w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) w klinice Mediq. Chodziło o porady lekarzy takich specjalności jak m. in. okulista, endokrynolog, kardiolog, dermatolog czy gastrolog. Co ważne, uruchomione w sobotę, 24 września 2022 r. zapisy dotyczyły kolejnych wizyt u tych medyków i dotyczyły tylko pacjentów już wcześniej korzystających z ich pomocy. Pacjenci, którzy po raz pierwszy w ramach kontraktu kliniki Mediq z NFZ wybierają się do lekarza danej specjalności mogą zapisać się na wizytę w dowolnym czasie – w przypadku braku wolnych terminów, rejestratorki medyczne wpisują ich na listę oczekujących.

Łatwiej przyjść niż się dodzwonić

Zapisy na kolejne wizyty do lekarzy specjalistów w klinice Mediq w 2023 r. są realizowane od soboty, 24 września 2022 r. do wyczerpania limitów. Realizowane są one albo osobiście, albo telefonicznie. W związku z dużym ryzykiem niedodzwonienia się do rejestracji tej przychodni, pacjenci wolą tu przyjść i zapisać się do lekarza osobiście. Stąd sobotnie tłumy pod tym ośrodkiem zdrowia.

To nie jest zgodne z przepisami! – ocenia radny Grabowski

Mimo wielu prób z szefostwem kliniki Mediq nie udało nam się skontaktować. Chcieliśmy poprosić je o komentarz do tej sytuacji i zapytać o alternatywne rozwiązania dotyczące zapisów pacjentów na kolejne wizyty do lekarzy specjalistów. Do kolejki pacjentów, która długimi godzinami w ostatnią sobotę tj. 24 września 2022 r. tłoczyła się pod kliniką Mediq w centrum Legionowa odniósł się natomiast jeden z legionowskich radnych. Mirosław Grabowski ze stowarzyszenia Nasze Miasto Nasze Sprawy (NM NS), który zawodowo związany jest z branżą medyczną ocenił tę sytuację jednoznacznie negatywnie.

Do takiej sytuacji, iż pacjenci, aby zapisać się na wizytę do lekarza specjalisty muszą czekać w kilkukilometrowych kolejkach doprowadziły nas wszystkie rządy. Opieka medyczna to porażka, a zwiększenie finansowania oraz podniesienie składek zdrowotnych nic w tym zakresie nie zmienia już od wielu lat. Oczywiście największym problemem dostępu do specjalisty jest brak tych specjalistów. Z drugiej strony to również wina takich przychodni, jak Mediq, które nie potrafią lub nie chcą zorganizować zapisów, tak jak mówią obowiązujące w tym zakresie przepisy. Nie ma takiej potrzeby, aby ludzie stali w takich kolejkach. Wystarczy przestrzegać obowiązujących przepisów i tak zorganizować zapisy, aby pacjenci mogli tego dokonać każdego dnia funkcjonowania przychodni. Dotyczy to zarówno pacjentów pierwszorazowych, czyli takich którzy po raz pierwszy chcą skorzystać z porady lekarza specjalisty, ale również pacjentów, którzy kontynuują leczenie w danej placówce. Jeżeli świadczenie medyczne nie może być udzielone od razu w przychodni czy szpitalu, świadczeniodawca ma obowiązek wpisać pacjenta na listę oczekujących (pacjenci pierwszorazowi) i wyznaczyć termin wizyty. Pacjenci, którzy wymagają okresowego w ściśle ustalonych terminach, wykonywania świadczenia, przyjmuje się w celu udzielenia tego świadczenia zgodnie z planem leczenia. W takim przypadku pacjentowi powinien zostać wyznaczony kolejny termin udzielenia świadczenia zgodnie z przyjętym planem leczenia i powinien być umieszczony w harmonogramie przyjęć jako pacjent „kontynuujący leczenie”. Takiego wyznaczenia kolejnego terminu wizyty powinien dokonać lekarz na ostatniej wizycie oceniając stan zdrowia pacjenta i potrzeby dalszego leczenia. W mojej ocenie przychodnia narusza obowiązujące w tym zakresie przepisy ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej oraz wytyczne NFZ i rozporządzenia Ministra Zdrowia. Każdy kto narusza w tym zakresie obowiązujące przepisy, a posiada kontrakt z NFZ naraża się na kary finansowe. Merytoryczna ocena tej sytuacji powinna jednak należeć do Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Mam nadzieję, że tak się stanie również w tym przypadku – powiedział wskazany radny w rozmowie z Gazetą Powiatową.