ZTM zaproponowała gminom w Legionowie i Jabłonnie zmiany układu linii autobusowych, które miałyby zostać dostosowane do kursowania linii SKM S-9. Propozycja – choć interesująca – wydaje się być zbyt kosztowna dla gmin. Czy 80% i 100% udziału w pokrywaniu kosztów utrzymania linii lokalnej przez gminy zostanie zaakceptowane?
Nowa propozycja złoźona została przez Zarząd Transportu Miejskiego do urzędów w Jabłonnie oraz do Legionowa. Główną propozycją tej oferty było stworzenie nowej bezpłatnej linii lokalnej L-8, która łączyłaby Chotomów i Osiedle Młodych z przystankami kolejowymi linii SKM. ZTM motywuje swoje posunięcie badaniami, wg których spada zainteresowanie podróźnych liniami 723, 731, 801 i 736. Trasy zostałyby więc skrócone, a cześć funkcji przejęłaby nowa linia L-8. Jednak koszty dofinansowania zaproponowane przez ZTM dla Jabłonny to 80%, a dla Legionowa 100%. – Zapewnienie komunikacji lokalnej dla swoich mieszkańców to obowiązek gmin – mówi rzecznik prasowy ZTM Igor Krajnow – Celem proponowanej nowej linii L-8 jest zastąpienie obecnych linii i obsługa lokalnej komunikacji i dojazdu do SKM. Przyniesie to równieź skrócenie dojazdu do Warszawy. To normalna taktyka w aglomeracjach, źe do pociągu dowozimy pasaźerów liniami typu L. Złoźyliśmy propozycję dla gmin i czekamy na odpowiedż.
Jabłonna rozwaźa
Jak zapewnia rzecznik prasowy Gminy Jabłonna Michał Smoliński, mieszkańcy Chotomowa zwracali się z prośbą do Urzędu Gminy o uruchomienie nowej linii autobusowej, dzięki której w łatwiejszy sposób będą mogli korzystać z pociągów SKM w Legionowie. Stąd teź w trakcie negocjacji z Zarządem Transportu Miejskiego przedstawiciele Urzędu Gminy Jabłonna zwrócili się z prośbą o uruchomienie linii lokalnej, która dowoziłaby mieszkańców Chotomowa do stacji kolejowej w Legionowie. ZTM zaproponował następujący przebieg trasy autobusu: Os. Młodych – Suwalna – Cynkowa – al. Legionów (PKP Legionowo Piaski) – Piaskowa – Zegrzyńska – Warszawska – Jagiellońska – Słowackiego – Kościuszki – Chotomów: Piusa XI – Partyzantów: Chotomów. Planowana częstotliwość kursowania: co 10 minut w szczycie, 15 minut poza szczytem i w soboty, w niedzielę i święta co 30 minut. Zgodnie z propozycją ZTM udział w kosztach funkcjonowania linii lokalnej miałby wynieść 80%. Obecnie Jabłonna analizuje przedstawiony przez ZTM projekt zmian pod względem kosztów oraz moźliwości finansowych gminy.
Legionowo protestuje
Gmina Legionowo nie jest skłonna pokrywać 100% wydatków na utworzenie linii uzupełniającej L-8. Twierdzi, źe ograniczenia wydatków bieźących nałoźone na samorządy nie pozwalają na tak wysoki koszt dofinansowywania komunikacji. Ulokowanie duźych sum w transport lokalny spowoduje, źe konieczne będzie przesunięcie finansów ze strefy potrzeb lokalnej społeczności, stąd gmina nie moźe pozwolić sobie na taki luksus. Przykrótka kołderka budźetowa dla Legionowa musi starczyć równieź i na inne potrzeby mieszkańców. Zmiany proponowane przez ZTM niekoniecznie są zadowalające dla mieszkańców Legionowa. O ile nowa linia L-8 pozwoliłaby na poprawę komfortu dojazdu mieszkańców do przystanków kolejowych, to zmiana trasy linii 731 niepokoi Prezydenta Smogorzewskiego, gdyź wydłuźy to dojazd do Warszawy tych, którzy korzystają z autobusów. Zwiększenie liczby przesiadek spowoduje niepotrzebną stratę czasu. Dlatego teź Legionowo czekać będzie na korzystniejszą ofertę od ZTM, by dało się zaspokoić pasaźera, przewożnika i starczyło pieniędzy z budźetu miasta.
Iwona Wymazał