Legionowskie centrum na rozdrożu. Deptak, ruch dwukierunkowy, czy jednokierunkowy na Piłsudskiego? Pomogą eksperci

Ul. Piłsudskiego w Legionowie (fot. Tomasz Sobczyński)

Ul. Piłsudskiego w Legionowie (fot. Tomasz Sobczyński)

Deptak wyłącznie dla pieszych, ruch jednokierunkowy lub ruch dwukierunkowy z ograniczeniami parkowania po jednej stronie – niewykluczone, że któreś z tych rozwiązań komunikacyjnych zostanie w przyszłości wdrożone na głównej legionowskiej arterii, czyli na ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego na odcinku pomiędzy ulicami Jagiellońską i Tadeusza Kościuszki. Ratusz w przetargu szuka obecnie ekspertów, którzy w centrum Legionowa przeprowadzą badania ruchu oraz kompleksowo przeanalizują przepustowość głównej miejskiej ulicy.

Przetarg

Urząd Miasta (UM) w Legionowie w przetargu szuka odpowiednio doświadczonych ekspertów gotowych do przeprowadzenia kompleksowej analizy komunikacyjnej w związku z planowanymi zmianami w organizacji ruchu na ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego na odcinkach pomiędzy ulicami Jagiellońską i Tadeusza Kościuszki oraz Jagiellońską i Jana III Sobieskiego, wraz z odchodzącymi od tej arterii przecznicami, drogami równoległymi oraz targowiskiem miejskim. Przedsiębiorcy gotowi wykonać takie opracowanie powinni złożyć swoje propozycje cenowe w ratuszu do piątku, 3 października 2025 r.

Zielono-niebieska transformacja centrum Legionowa coraz bliżej

Zmiany w organizacji ruchu na ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego mają towarzyszyć docelowej zielono-niebieskiej rewitalizacji ścisłego centrum Legionowa, na którą to gigantyczną inwestycję władze miasta chcą pozyskać unijne wsparcie finansowe. Chodzi o pieniądze wspierające m. in. adaptację miast do zmian klimatycznych.

Najważniejsze terminy

Jeśli w tym terminie urzędnikom uda się pomyślnie załatwić ten konkurs, to podpisania umowy w przedmiotowej sprawie powinniśmy się spodziewać po 1 listopada 2025 r. Usługa, będąca przedmiotem tego konkursu ma być natomiast sfinalizowana w ciągu kolejnych 100 dni, czyli nieco ponad 3 miesięcy. Jest zatem szansa, że kulisy przyszłej i rekomendowanej przez fachowców organizacji ruchu w ścisłym centrum Legionowa poznamy w pierwszej połowie lutego 2025 r.

 

Jak jest obecnie?

Centrum Legionowa, jako kluczowy obszar miasta, wymaga optymalizacji organizacji ruchu w celu poprawy komfortu mieszkańców oraz użytkowników infrastruktury transportowej. Dotąd przeprowadzona analiza wskazuje na kilka istotnych problemów w tej przestrzeni, w tym m. in. na trudności z parkowaniem dla osób spoza Legionowa oraz przyzwyczajenia kierowców do parkowania w uliczkach centrum, zamiast korzystania z nowoczesnych, ale odpłatnych rozwiązań typu parkuj i jedź istniejących przy miejskim dworcu. Jednym z kluczowych wyzwań jest natężenie ruchu w okolicach Centrum Komunikacyjnego w Legionowie. Wielu mieszkańców gmin ościennych korzysta z tej lokalizacji jako punktu przesiadkowego, co prowadzi do zwiększonego zapotrzebowania na miejsca parkingowe. Niestety, parking przy tej stacji kolejowej nie cieszy się popularnością z powodu awaryjnego systemu opłat oraz ograniczeń dotyczących darmowych miejsc, które są dostępne wyłącznie dla mieszkańców Legionowa. Osoby spoza miasta często wybierają parkowanie na pobliskich ulicach, co dodatkowo obciąża infrastrukturę drogową .Dodatkowym problemem jest przyzwyczajenie kierowców do parkowania w uliczkach centrum, mimo dostępności nowej infrastruktury parkingowej. Taka praktyka prowadzi do chaosu komunikacyjnego, szczególnie w godzinach szczytu.

4 etapy

Firma, która wygra ten przetarg w ciągu 100 dni od podpisania umowy zobowiązana będzie do przeprowadzenia szeregu analiz diagnozujących problemy komunikacyjne w ścisłym centrum Legionowa oraz do wypracowania fachowych rekomendacji dla władz miasta, rozwiązujących te problemy. Prace ekspertów podzielone zostaną na 4 etapy. Zaczną się od inwentaryzacji oraz od badań ruchu drogowego, potem opracowane zostaną jego prognoza w latach kolejnych i analiza przepustowości głównej legionowskiej arterii, na końcu zaś z przeprowadzonych badań i analiz zostaną wyciągnięte wnioski w formie rekomendacji zmian w organizacji ruchu na wskazanej drodze. W pierwszej fazie prace skoncentrują się na pomiarach ruchu i inwentaryzacji, co pozwoli na zebranie danych niezbędnych do kalibracji modelu ruchu. Ich zakres obejmie m. in. pomiary natężenia ruchu, analizę parkowania oraz ocenę funkcjonowania komunikacji miejskiej. Potem opracowane zostaną prognozy ruchu oraz koncepcja wariantowych organizacji układu drogowego, przy uwzględnieniu priorytetów dla pieszych, rowerzystów i transportu zbiorowego. W trzecim etapie prac, eksperci przeprowadzą mikrosymulację ruchu w celu analizy przepustowości ulic i skrzyżowań, a ich wyniki przedstawią w formie map i danych porównawczych dla różnych wariantów. Finisz ich prac to ocena porównawcza wariantów, rekomendacje dotyczące wyboru optymalnego rozwiązania oraz wnioski dotyczące zapotrzebowania na miejsca postojowe. Ostateczne rezultaty ich prac zostaną przedstawione w formie raportów cząstkowych dla każdego etapu oraz raportu końcowego, który będzie zawierał zarówno część opisową, jak i graficzną.

Deptak, autostrada lub droga jednokierunkowa – ale, w którą stronę?

Wszystkie powyżej wskazane prace eksperci wykonają na 6 zaproponowanych przez władze Legionowa wariantach nowej organizacji ruchu na ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego i w ścisłym centrum miasta. Pierwsza wersja to zachowanie obecnej organizacji ruchu na tej arterii na całej jej długości. Druga zakłada stworzenie deptaka dla pieszych, umożliwiającego wyłącznie dojazd do posesji, zaopatrzenie firm, transport zbiorowy i wjazd służb porządkowych na jej odcinku pomiędzy ulicami Jagiellońską i Tadeusza Kościuszki oraz zachowanie ruchu 2-kierunkowego, uspokojenie go i budowę ścieżki rowerowej na jej odcinku pomiędzy ulicami Jagiellońską i Jana III Sobieskiego. Trzeci wariant to wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego od ulicy Jagiellońskiej do ulicy Tadeusza Kościuszki oraz identyczne rozwiązania, jak w wariancie 2. na ciągnącym się do targowiska miejskiego na osiedlu Sobieskiego fragmencie tej arterii. Ruch jednokierunkowy na ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego, ale od ulicy Tadeusza Kościuszki do ulicy Jagiellońskiej oraz zachowanie ruchu 2-kierunkowego, uspokojenie go i budowę ścieżki rowerowej na odcinku pomiędzy ulicami Jagiellońską i Jana III Sobieskiego – to z kolei założenia 4. wariantu. W 5. wersji ulica Marszałka Józefa Piłsudskiego na całej swojej długości ma być drogą 2-kierunkową, ale po jej jednej stronie mają zostać wprowadzone ograniczenia parkowania, zaś wzdłuż niej zbudowane ścieżka rowerowa i ciąg dla pieszych. Natomiast 6. propozycja odnosi się do wprowadzenia ścieżki rowerowej, drogi dla pieszych oraz dodatkowych nasadzeń zieleni na rozciągającym się pomiędzy ulicami generała Józefa Sowińskiego, a Jagiellońską fragmencie ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego. W tej wersji, główna legionowska arteria ma pozostać drogą 2-kierunkową.

Do sprawy będziemy wracać.