Kolej była pierwszym efektywnym środkiem masowego transportu lądowego. W czasach nasycenia ruchem samochodowym, a tym samym wszechobecnych korków, powraca się do niej. Nie jest rzeczą nadzwyczajną, że jest tak również w powiecie legionowskim. Plan reaktywacji połączenia Legionowo – Zegrze oznacza, że podążamy z duchem przyszłości.
Przewaga pociągów nad samochodami polega nie tylko na większym bezpieczeństwie, ale również na możliwości szybszego transportu, nie utrudnianego korkami i innymi problemami na drogach. Podróż pociągiem oznacza bardzo często większy komfort podróżowania. Stąd tak wiele samochodów pozostawionych na parkingach w pobliżu stacji. Stąd również „Analiza rozwoju połączeń kolejowych w powiecie legionowskim” wykonana w 2011 r. na zlecenie Starostwa Powiatowego, pod redakcją Marka Chmurskiego. Celem jej sporządzenia było przede wszystkim dostarczenie odpowiedzi, o zasadność podejmowanych działań w zakresie wykorzystania elementów infrastruktury kolejowej w 390 kilometrowym powiecie legionowskim.
Transport trzeba rozwijać
W powiecie legionowskim od jakiegoś czasu wzmacnia się trend polegający na tym, że tereny pozbawione dotychczas zabudowy, są teraz zamieszkane. Liczba mieszkańców wzrosła we wszystkich gminach powiatu legionowskiego. W ślad za tym pojawił się również wzrost zatrudnienia. Jednak dla 2/3 zawodowo czynnych mieszkańców powiatu legionowskiego, miejscem pracy jest Warszawa, co wiąże się z koniecznością dojazdów. W chwili gdy stopa bezrobocia jest u nas jedną z najwyższych wokół Warszawy, trudności z transportem, nie powinny dodatkowo, komplikować i tak trudnej sytuacji pod tym względem. Ponadto powiat legionowski, dzięki pięknym zasobom naturalnym, takim jak obecność wielkich rzek oraz Jeziora Zegrzyńskiego, jest zapleczem turystycznym dla Warszawy. To powoduje wzmożony ruchu, zwłaszcza w weekendy. Trudności z transportem nie mogą być przyczyną osłabienia tego potencjału. W tej chwili bardzo często zdarza się, że czas dojazdu z Warszawy do Serocka czy Nieporętu jest porównywalny z czasem, jaki trzeba poświęcić, aby dojechać na Mazury. Dzieje się tak na skutek wzmożonego ruchu i korków.
Trzy warianty do zrealizowania
W analizie wykonanej dla starostwa wzięto pod uwagę trzy warianty tras: Wieliszew Os. 600 – lecia – Legionowo, Nieporęt – Legionowo oraz Zegrze Południowe – Legionowo. Okazało się, że wdrożenie każdego z tych wariantów jest zasadne, natomiast polecanym do „wcielenia w życie” w pierwszej kolejności jest ostatni z wymienionych. Przejechanie trasy Legionowo – Zegrze powinno zajmować 12 – 13 minut i miałoby przebiegać następująco: Legionowo – Legionowo Piaski – Michałów Reginów – Wieliszew – Zegrze.
Za Zegrzem
Uznano, że Zegrze Południowe znajduje się w strefie największej atrakcyjności stacji kolejowej z powodu około 1000 mieszkańców w jego okolicy. Podkreśla się również, że ta lokalizacja ma strategiczne znaczenie z punktu widzenia obsługi komunikacyjnej Gminy Serock i terenów położonych dalej na północ, poza powiatem legionowskim. Według Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Serock, największy rozwój zabudowy mieszkaniowej w powiecie przewidziany jest właśnie pomiędzy Serockiem a Zegrzem Południowym. Niebagatelne jest tutaj znaczenie funkcji turystyczno – rekreacyjnych tego terenu.
Bariery do pokonania
Jako bariery, jakie będzie trzeba pokonać na drodze do zrealizowania tej inwestycji, w analizie wymienia się: brak infrastruktury w postaci peronów i relatywnie duży koszt elektryfikacji odcinka od Wieliszewa do Zegrza. Oprócz tego należy pamiętać o corocznych kosztach utrzymania funkcjonowania połączenia, które według rzecznika ZTM Igora Krajnowa, wynosić będą rokrocznie 2 mln zł. Przy tych założeniach konieczne jest zaangażowanie zainteresowanych samorządów wraz z samorządem wojewódzkim, które jest na razie hipotetyczne.
Już rok temu Polska przekroczyła średni wskaźnik pojazdów na tysiąc mieszkańców. Według specjalistów tendencja ta będzie się wzmacniać. Kolej to w ostatnim czasie najmodniejszy sposób na usprawnienie układu komunikacyjnego na świecie. Takie rozwiązanie ma spowodować zrównoważenie poszczególnych gałęzi transportu i zmniejszenie szkód środowiskowych związanych z gwałtownym rozwojem transportu drogowego.