Auto z UK z kierownicą po prawej stronie – czy można je zarejestrować w Legionowie?

20230302105557_pexels-photo-1563678.jpeg

Źródło: pexels.com Licencja: https://www.pexels.com/photo-license/

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej spowodowało małe trzęsienie ziemi w relacjach pomiędzy UK a innymi państwami wspólnoty, w tym Polską. Na dodatkowe formalności i koszty muszą się przygotować m.in. importerzy samochodów z Wysp Brytyjskich. Jak obecnie wyglądają procedury?

 

Kiedy trzeba przełożyć kierownicę?

Mimo że w UK obowiązuje ruch prawostronny, w związku z czym kierownica w samochodach umieszczona jest po lewej stronie, do 2021 r. wielu mieszkańców Legionowa decydowało się na import samochodu z Wielkiej Brytanii. Wynikało to przede wszystkim z atrakcyjnych cen i faktu, że na Wyspach żyją setki tysięcy Polaków, którzy nad Wisłą mają swoje rodziny i mogą pośredniczyć w imporcie. Ułatwieniem było również to, że procedury związane ze sprowadzeniem samochodu z UK, o których więcej przeczytasz na stronie https://kalkulator-oc-ac.auto.pl/samochod-z-wielkiej-brytanii/, były identyczne jak w przypadku przywiezienia pojazdu z innych krajów Unii Europejskiej. W wyniku Brexitu zaszły jednak poważne zmiany w tym zakresie. Jakie?

Zacznijmy od pytania w tytule: czy można zarejestrować w Legionowie i każdej innej miejscowości w Polsce sprowadzony z UK samochód z kierownicą po prawej stronie? Odpowiedź brzmi: to zależy. Od czego? Kluczowe znaczenie ma data rejestracji pojazdu w Wielkiej Brytanii, ponieważ jeżeli auto zostało zarejestrowane na Wyspach przed 2021 r., można je zaimportować bez konieczności przekładania kierownicy. „Przekładka” jest natomiast wymagana w przypadku samochodów zarejestrowanych w UK po Brexicie – one muszą mieć kierownicę po lewej stronie, aby można było poddać je badaniu technicznemu.

 

Co z podatkiem VAT i cłem?

To nie jedyna zmiana, która weszła w życie po 2021 r., a jest ważna dla osób i firm planujących sprowadzenie pojazdu z Wielkiej Brytanii. Pojawiła się bowiem kolejna niedogodność – wymóg opłacenia podatku VAT, którego wysokość w Polsce wynosi aż 23%. To prawie ¼ wartości samochodu – całkiem sporo – jednak poza tym istnieje też ryzyko konieczności opłacenia cła. Nie zawsze jest ono pobierane, w związku warto dokładnie dowiedzieć się w urzędzie celnym, jakie jest podejście funkcjonariuszy do tej kwestii.

Wymóg przełożenia kierownicy w aucie zarejestrowanym w UK po 1 stycznia 2021 r., podatek VAT i cło to dodatkowe formalności i koszty, które pojawiły się po Brexicie, a wcześniej ich nie było. Poza tym wszystkie inne procedury pozostają identyczne – do kluczowych należy polisa od odpowiedzialności cywilnej. Jej brak może wiązać się nawet z liczonym w dziesiątkach tysięcy złotych regresem ubezpieczeniowym, o którym więcej przeczytasz na stronie https://kalkulator-oc-ac.auto.pl/regres-ubezpieczeniowy-jak-dziala/, dlatego warto o nim pamiętać.

Aby móc się poruszać po Wielkiej Brytanii samochodem, konieczne jest wykupienie tamtejszego OC, które obejmuje nie konkretne auto – tak jest w Polsce – lecz kierowcę. Istnieje możliwość wyboru ubezpieczenia kilkudniowego i w związku z tym najtańszego, jednak trzeba mieć na uwadze, że gdy przestanie ono obowiązywać, najpóźniej tego samego dnia należy zaopatrzyć się w polską polisę 30-dniową przeznaczoną dla aut zagranicznych. Gdzie szukać najlepszej oferty? Znajdź najkorzystniejsze dla siebie ubezpieczenie samochodu w kalkulator-oc-ac.auto.pl. Poza tym pamiętaj, że sprowadzenie samochodu z UK wiąże się z innymi formalnościami i kosztami, które obowiązują także w przypadku importu z pozostałych krajów, a więc z koniecznością uregulowania akcyzy i zarejestrowania pojazdu w urzędzie.