Dodatek do emerytury dla ochotniczych służb ratowniczych. Komu przysługuje i jak go uzyskać?

OSP JAbłonna strażak

Część seniorów może ubiegać się o dodatek do emerytury w wysokości 200 złotych miesięcznie. Pieniądze te nie przysługują jednak każdemu. Dokładnie chodzi o osoby, które przez określony okres aktywie uczestniczyły w akcjach ratowniczych w szeregach m.in. OSP, GOPR lub TOPR. Jednak, żeby otrzymywać powyższy dodatek do emerytury trzeba spełnić kilka warunków.

 

 

Osoby, które osiągnęły wiek emerytalny (65 rok życia dla mężczyzn, 60 rok życia dla kobiet) i czynnie uczestniczyły w działaniach ratowniczych Ochotniczej Straży Pożarnej, Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego mogą się ubiegać o dodatkowe 200 złotych miesięcznie do swoich świadczeń emerytalnych. Przez czynne uczestnictwo w działaniach ratowniczych należy rozumieć branie bezpośredniego udziału w minimum jednej akcji w ciągu roku. Mężczyzna musi udowodnić branie udziału w akcjach ratowniczych przez minimum 25 lat a kobieta przez minimum 20 lat. Przy naliczaniu tego okresu nie jest wymagane zachowanie ciągłości wysługi lat.

 

 

Dodatek nie jest wypłacany przez ZUS. Za jego realizację odpowiada Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. W przypadku byłych strażaków OSP wniosek o wypłatę dodatkowego świadczenia należy złożyć (wraz z oświadczeniami świadków) do komendanta powiatowego lub miejskiego Państwowej Straży Pożarnej właściwego dla siedziby odpowiedniej jednostki OSP.

Jakie dokumenty oprócz wniosku należy złożyć?

Jak emerytowany ratownik ochotnik może udowodnić, że brał czynny udział w działaniach ratowniczych OSP, GOPR lub TOPR.  Od 1 stycznia 2022 roku dowodem takim jest dokumentacja prowadzona przez Państwową Straż Pożarną. W przypadku służby odbywającej się pomiędzy 1 stycznia 2012 roku a 31 grudnia 2021 roku dowód stanowić może dokumentacja prowadzona przez PSP lub pisemne oświadczenie trojga świadków.

W przypadku ratowników ochotników, którzy pełnili służbę przed 2012 rokiem, koniecznie będzie zdobycie pisemnych oświadczeń trojga świadków. Co najmniej jedna z tych osób w danym okresie powinna była pełnić funkcję publiczną lub była zatrudniona w urzędzie obsługującym organ administracji samorządowej. Po sporządzeniu oświadczeń na piśmie należy się udać do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, który dokumenty zweryfikuje i potwierdzi.

Dodatek do emerytury wypłacany jest do 15. dnia każdego miesiąca. Osoby, które złożą wniosek do końca września br., otrzymają pieniądze z wyrównaniem od miesiąca, w którym przyznano im prawo do świadczenia – czyli nawet od stycznia 2022 roku.