Kraj. Od 1 stycznia 2023 roku ZUS wprowadza nowy obowiązek dla wszystkich przedsiębiorców

przeliczanie pieniędzy

Pieniądze. fot. GP (archiwum)

Płatnicy składek muszą spełnić nowy obowiązek. Od początku 2023 roku każdy przedsiębiorca będzie musiał posiadać konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Obowiązek taki dotyczy wszystkich – bez względu na to, czy płacą składki za pracowników, czy tylko za siebie.

 

 

W obecnie jeszcze obowiązujących przepisach konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS musieli posiadać płatnicy, który rozliczają składki za więcej niż pięć osób. Zmiany w tej kwestii wejdą w życie już od 1 stycznia 2023 r. i obowiązek ten zostanie rozszerzony o kolejnych obywateli.

 

Jak przekazał Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) w opublikowanym komunikacie, po zmianach od 1 stycznia 2023 roku wymóg będzie dotyczył wszystkich przedsiębiorców. Konto na PUE ZUS będą musieli założyć właściciele małych firm (zatrudniających do pięciu pracowników) oraz osoby, które odprowadzają składki wyłącznie za siebie.

Powyższa zmiana oznacza, że wszyscy płatnicy składek, czyli osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, muszą mieć konto na PUE ZUS lub muszą upoważnić kogoś do roli płatnika.

Jeśli płatnik udzielił pełnomocnictwa i reprezentuje go inna osoba, przykładowo księgowy lub pracownik biura rachunkowego, to oznacza, że już posiada konto na PUE ZUS. Wszystkie pozostałe osoby muszą wywiązać się z nowego obowiązku. Czas na dopełnienie formalności upływa 30 grudnia 2022 r. Dzięki PUE ZUS płatnicy mogą załatwiać swoje sprawy online, z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie.

 

 

 

Jak założyć konto na PUE ZUS?

Profil na PUE ZUS jest zakładany na osobę fizyczną. System automatycznie przypisze do konta rolę płatnika tym przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność jako osoba fizyczna. Trzeba jednak pamiętać o tym, że dane w zakładanym profilu muszą być identyczne, jak te, które zostały podane przy zgłaszaniu płatnika składek (np. PESEL lub NIP).

W przypadku zakładania nowego profilu na PUE ZUS należy wejść na stronę zus.pl i kliknąć przycisk „Zarejestruj w PUE”. Następnie płatnik decyduje, na kogo rejestruje profil – do wyboru są trzy opcje: „Dla Ciebie”, „Dla przedsiębiorców” i „Dla firm”. Formularz rejestracji różni się w zależności od wybranej kategorii. Jeśli wybierzemy opcję „Dla przedsiębiorców”, to poza danymi osobowymi, musimy wpisać również NIP.

Następnie osoba zakładająca profil na PUE ZUS wybiera sposób rejestracji. Można to zrobić za pomocą profilu zaufanego, e–dowodu i bankowości elektronicznej. Inna opcja to kwalifikowany podpis elektroniczny. Poza tym można zarejestrować konto przy użyciu bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę we współpracy z ZUS. Ostatnią opcją jest formularz rejestracji.

Jeśli przedsiębiorca dokonuje rejestracji się przy pomocy login.gov.pl, to niektóre pola wypełnią się automatycznie. Zostały wprowadzone dodatkowe metody potwierdzania tożsamości, więc wizyta w oddziale ZUS nie jest konieczna. W przepadku rejestracji za pomocą formularza (przycisk „Do rejestracji”) płatnik samodzielnie wypełnia wszystkie pola. W ciągu 7 dni należy potwierdzić swoją tożsamość podczas wizyty w dowolnej placówce ZUS – trzeba posiadać przy sobie dowód osobisty lub paszport.