Pomimo spadku liczby wystawionych mandatów kierowcy i tak zapłacili rekordowo dużo. Statystyki mandatów za 2022 rok

Policyjna kontrola drogowa fot. KMP w Gliwicach

Policyjna kontrola drogowa fot. KMP w Gliwicach (zdjęcie podglądowe)

Jak podaje “Rzeczpospolita” z danych przedstawionych przez Izbę Administracji Skarbowej w Opolu wynika, że w 2022 roku policjanci wystawili mandaty na rekordową kwotę 1,36 mld zł, pomimo tego, że mundurowi wypisali o wiele mniej kar niż w 2021 roku. Okazuje się, że za taki stan rzeczy odpowiedzialne jest znaczne podniesienie taryfikatora wykroczeń drogowych od początku 2022 roku, a większości mandatami byli karani właśnie kierowcy.

 

 

Z danych przedstawionych przez Izbę Administracji Skarbowej w Opolu, do której spływają dane dotyczące wystawianych mandatów w całym kraju wynika, że w 2022 roku polscy policjanci wystawili mandaty na kwotę 1 mld 359 mln zł. Jest to kwota blisko dwukrotnie wyższa niż w 2021 roku – 692 mln zł, pomimo tego, że w 2022 roku mundurowi wystawili mniej mandantów niż w roku poprzednim.

 

 

Tak duży wzrost kwoty na jaką w roku ubiegłym zostali ukarani Polacy, mieli przeważnie wpływ kierowcy (ok. dwóch trzecich ze wszystkich nałożonych przez policję mandatów) co wynika ze znacznego podniesienia kar za wykroczenia drogowe od początku 2022 roku. Jeszcze w 2021 r. średni mandat opiewał na 143 zł, tymczasem w ubiegłym – już na 326 zł (to wzrost o 128 proc.). Najwyższe mandaty otrzymywali kierowcy na Mazowszu, gdzie ruch jest największy i karano najczęściej – policjanci nałożyli tu aż 603 tys. mandatów na łącznie 205 mln zł. Kolejne regiony z czołówki to Śląsk, Wielkopolska i Małopolska. Natomiast po drugiej stronie jest woj. lubuskie z 88 tys. mandatów na ogółem 32 mln zł (choć średni wynosił aż 361 zł).

Mandaty za najpoważniejsze wykroczenia wzrosły nawet dziesięciokrotnie od stycznia 2022 roku, a od września jeszcze je zaostrzono dla kierowców recydywistów (jeśli w ciągu dwóch lat popełnią to samo wykroczenie, płacą podwójnie). Więcej o poważnych zmianach w przepisach ruchu drogowego wprowadzonych w życie w styczniu i wrześniu 2022 roku pisaliśmy TUTAJ.

Z danych Izby Administracji Skarbowej w Opolu wynika, że ponad 190 tys. kierowców w 2021 roku dostało mandat na 800 zł (tyle kosztuje np. przekroczenie prędkości od 31 do 40 km/h). Kolejnych 245 tys. załapało się na kary w wysokości 1500 zł lub 1000 zł (łącznie stanowili 4,9 proc. z ogółu ukaranych). Cześć z nich – choć to mniejszy odsetek – musieli wyłożyć 2,5 tys. zł.

Według policji wysokie mandaty, przynajmniej na większość kierowców, działają dyscyplinująco. – Wypadków i ofiar śmiertelnych jest mniej, kierowcy zwolnili, o połowę – z 50 tys. do 25 tys. – spadła liczba zatrzymanych im praw jazdy za tzw. 50+, czyli przekroczenie prędkości o ponad 50 km na godzinę – wylicza Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego KGP. Jak zaznacza, spadła także ogólna liczba zatrzymanych praw jazdy – z 85 w 2021 roku do 64 tys. w ubiegłym. – W minionym roku liczba zabitych spadła po raz pierwszy w historii poniżej 2 tys. – podkreśla Robert Opas cytowany przez „Rzeczpospolitą”.

W 2022 roku wystawiono łącznie 4,1 mln mandatów co oznacza spadek o 650 tys. w porównaniu z 2021 rokiem. Jak podkreślają przedstawiciele Policji oznacza to, że kierowcy jeżdżą ostrożniej i bardziej przepisowo. Jak poinformowała IAS w Opolu wpływy budżetowe z tytułu wszystkich mandatów karnych (w tym mandatów nałożonych na kierowców) na koniec 2022 roku wyniosły 903 423 137,85 zł.