UOKiK nałożył na sieć sklepów Kaufland karę w wysokości blisko 140 mln zł

fot. www.kaufland.pl

fot. www.kaufland.pl

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Kaufland Polska Markety dwie kary na łączną kwotę blisko 140 mln zł. Pierwsza z nich dotyczy nieuczciwych rabatów pobieranych od dostawców a druga błędnego oznaczenia kraju pochodzenia warzyw. Decyzje UOKiK nie są jeszcze prawomocne, dlatego spółka może się od nich odwołać.

 

 

Jak poinformował w poniedziałek (3 stycznia) UOKiK, w trakcie postępowania stwierdzono, że spółka Kaufland Polska Markety wymagała od dostawców obniżenia ceny produktów rolnych i spożywczych już po ich sprzedaży, wykorzystując swoją przewagę kontraktową. Spółka pobierała też od niektórych dostawców produktów rolnych i spożywczych dodatkowe rabaty, nieprzewidziane w umowie – podał urząd. UOKiK nałożył na Kaufland Polska Markety za te działania karę w wysokości 124 mln zł.

 

 

Według urzędu działania Kaufland Polska Markety miały polegać na tym, że spółka ustalała warunki współpracy z niektórymi z dostawców już po rozpoczęciu danego roku. Zdaniem UOKiK w takich sytuacjach, przy przedłużających się negocjacjach umowy na kolejny rok, dostawca nie wiedział, na jakich warunkach realizował dostawy w okresie od początku roku do dnia podpisania umowy. UOKiK zauważył również, że w nowym kontrakcie często wprowadzane były dodatkowe rabaty lub spółka podwyższała wysokość dotychczasowych, a dostawcy musieli zapłacić wyrównanie z tego tytułu. W praktyce oznaczało to wsteczne obniżenie już zapłaconej ceny sprzedaży produktów do sieci Kaufland za okres od początku roku do dnia podpisania nowej umowy.

Dodatkowe rabaty

Druga zakwestionowana przez UOKiK praktyka polegała na pobieraniu od niektórych dostawców produktów rolnych i spożywczych dodatkowych rabatów, które nie były przewidziane w umowie. Kontrahent sieci handlowej nie wiedział zatem, kiedy zażąda się od niego udzielenia tego rabatu ani w jakiej będzie on wysokości – przekazał UOKiK.

Urząd ustalił, że praktyka dotycząca negocjacji umowy po rozpoczęciu roku dotyczyła ponad 800 kontrahentów w latach 2018-2020, z czego 72 musiało zapłacić niekorzystne dla siebie wyrównanie na łączną kwotę blisko 37 mln zł. Z kolei nieuczciwe wsteczne rabaty zostały uzyskane od 176 dostawców na łączną kwotę ponad 30 mln zł. Poszkodowane podmioty w dużej mierze były małymi i średnim przedsiębiorcami, a także gospodarstwami rolnymi i grupami producentów.

– Zasady współpracy sieci handlowej z dostawcami, w tym warunki rabatowania, powinny być jasno określone i znane stronom przed podpisaniem umowy. Tymczasem kontrahenci spółki Kaufland Polska Markety nie mieli pewności, jakie otrzymają wynagrodzenie z tytułu dostaw i czy wynegocjowana wcześniej cena nie zostanie obniżona. – poinformował prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Błędne oznakowanie kraju pochodzenia warzyw

Dodatkowo UOKiK wymierzył Kaufland Polska Markety karę w wysokości 13,2 mln zł za błędne oznakowanie warzyw krajem pochodzenia. Kontrole Inspekcji Handlowej stwierdziły, że w sklepach sieci systematycznie dochodziło do sytuacji, w których na wywieszkach warzyw przekazywane są nieprawdziwe informacje na temat ich pochodzenia geograficznego.

– Prawo do informacji jest podstawowym prawem każdego konsumenta. Jednocześnie informacje o produktach muszą być rzetelne, jasne i łatwe do zrozumienia dla konsumentów, a ponadto nie mogą w jakikolwiek sposób wprowadzać w błąd. – oświadczył prezes Chróstny.

– Dlatego wszcząłem w tej sprawie postępowanie i wydałem decyzję. Nakazałem zaniechanie wprowadzania konsumentów w błąd i zdecydowałem o nałożeniu kary finansowej na tę sieć handlową. – wyjaśnił Chróstny.

Decyzje UOKiK nie są prawomocne, spółka może się od nich odwołać do sądu.