WEIP ma zwrócić klientom pieniądze za niesłusznie wezwania do zapłaty opłaty dodatkowej z powodu braku biletu parkingowego

Parkometr fot. zdm.waw.pl

Parkometr fot. zdm.waw.pl

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) po licznych skargach klientów przeanalizował działania firmy WEIP, która prowadzi parkingi komercyjne na terenie Polski. Decyzją prezesa UOKiK firma ma zwrócić klientom pieniądze za niesłusznie wystawione wezwania do zapłaty opłaty dodatkowej z powodu braku biletu parkingowego.

 

 

Jak informuje UOKiK firma WEIP jest operatorem parkingów komercyjnych, m.in. przy szpitalach i centrach handlowych, która działa na terenie całego kraju. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały liczne skargi na praktyki tego przedsiębiorcy. Prezes UOKiK przeprowadził postępowanie wyjaśniające w tej sprawie.

 

 

Od jakiegoś czasu do UOKiK docierało wiele skarg na zasady działania parkingów prowadzonych przez WEIP na terenie Polski. – Jak wynika z analizy Urzędu i sygnałów od konsumentów, przedsiębiorca nakładał opłaty dodatkowe, nawet jeżeli klient w złożonej reklamacji udowodnił, że dysponował w momencie wystawienia opłaty dodatkowej ważnym biletem parkingowym. Chodzi o sytuacje, gdy bilet nie był umieszczony w widocznym miejscu za szybą pojazdu, tylko np. spadł na wycieraczkę bądź konsument miał go cały czas przy sobie. – informują pracownicy Urzędu.

Dodatkowo spółka miała stosować w regulaminach zapisy, które wskazywały, że w przypadku nieuiszczenia opłaty dodatkowej przeciwko konsumentowi prowadzone będzie postępowanie windykacyjne i egzekucyjne, za które zawsze będzie musiał on zapłacić. Tak przekazywane informacje wprowadzały konsumentów w błąd i miały na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy, której skutkiem było uiszczenie żądanych przez firmę opłat.

Do firmy WEIP rocznie trafiało kilka tysięcy reklamacji, a większość z nich była odrzucana, jak się okazało w wielu przypadkach niesłusznie. Dodatkowo jak przekazuje UOKiK w komunikacie spółka wprowadzała konsumentów w błąd także w kwestii sposobów składania reklamacji. Sugerowała, że można jedynie skorzystać z formularza na stronie internetowej lub wysłać list. Tymczasem reklamacja może mieć również inną formę, np. mailową bądź można ją złożyć osobiście.

– Liczba skarg na zarządców parkingów z roku na rok wzrasta, dlatego konsekwentnie weryfikujemy rzetelność tych przedsiębiorców. Nieustannie zaskakują nas przypadki obciążenia konsumentów opłatą, mimo że nie upłynął dopuszczalny czas parkowania czy ignorowanie zasadnych reklamacji, gdzie konsument był w stanie udowodnić posiadanie biletu parkingowego. Nie kwestionujemy systemu płatnych miejsc postojowych, ale niesłusznie naliczane opłaty dodatkowe i utrudnianie procesu reklamacji – poinformował Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Decyzja UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na firmę obowiązek wykonania zobowiązania. Wszyscy konsumenci, którzy po 1 stycznia 2020 r. otrzymali wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, mimo posiadania ważnego w czasie wystawienia wezwania biletu parkingowego z wypisanym numerem rejestracyjnym pojazdu, mogą liczyć na zwrot niesłusznie naliczonych opłat. Podobnie ci, którzy otrzymali takie wezwanie na wskazanych w zobowiązaniu parkingach, a jednocześnie ich reklamacja została negatywnie rozpatrzona, pomimo dołączenia dowodu w postaci ważnego biletu parkingowego. W razie trudności konsumenci mogą dochodzić od WEIP zwrotu pieniędzy powołując się na decyzję Prezesa UOKiK.

Dodatkowo, przedsiębiorca zmienił procedurę reklamacyjną oraz usunie z regulaminów, strony www i formularza wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej, treści wprowadzające w błąd. Decyzja UOKiK w powyższej sprawie jest prawomocna.