Zmiany w przepisach dla kierowców. Nowelizacja ustawy wejdzie w życie 1 stycznia 2022 roku

policja-drogi

Legionowska drogówka, fot. KPP w Legionowie (archiwum GP)

Posłowie przegłosowali nowelizację Prawa o ruchu drogowym. Jednymi z głównych zmian, które prawdopodobnie wejdą w życie już z początkiem 2022 roku będzie podwyżka wysokości mandatów, grzywien za wykroczenia drogowe i zmiana systemu punktów karnych. 

 

 

W piątek (29 października) posłowie przegłosowali nowelizację zaostrzającą kary dla sprawców wykroczeń drogowych. Chodzi o nowelizację ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Za przyjęciem ustawy głosowało 390 posłów, 18 było przeciw, a 27 wstrzymało się od głosu. Teraz ustawa trafi do Senatu.

 

 

Początkowo nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, która zawiera według części kierowców rewolucyjne zmiany miała wejść w życie 1 grudnia 2021 roku. Jednak nową datą zmiany przepisów o ruchu drogowym jest 1 stycznia 2022 roku. Ministerstwo Infrastruktury podało informacje o najważniejszych zmianach, które wprowadzi ustawa.

Zmiany w mandatach od 2022 roku

Ustawa przewiduje zmianę w Kodeksie wykroczeń, zakładającą w przypadku wykroczeń drogowych podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny nakładanej przez sąd z 5 tys. zł do 30 tys. zł. Oznacza to, że w przypadku wejścia przepisów w kształcie przyjętym przez Sejm, grzywna będzie mogła wynieść nawet 30 tys. zł w postępowaniu sądowym.

Zwiększona zostanie też wysokość grzywny, którą będzie można nałożyć w postępowaniu mandatowym – do 5 tys. zł, a w przypadku zbiegu wykroczeń – do 6 tys. zł. Ponadto w postępowaniu mandatowym, w przypadku niewskazania przez właściciela na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania, będzie można nałożyć grzywnę w wysokości do 8 tys. zł.

Przekraczanie prędkości będzie drogo kosztować

Na tą chwilę taryfikator mandatów za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31 do 40 km/h przewiduje grzywnę od 200 do 300 zł. Zgodnie z nowymi przepisami przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 30 km/h będzie skutkowało minimalną grzywną w wysokości 800 zł. Bez znaczenia będzie to, czy naruszenie zostało stwierdzone w obszarze zabudowanym czy też, poza tym obszarem. Jeśli w ciągu dwóch lat kierowca zostanie ponownie ukarany za to samo wykroczenie, wówczas grzywna będzie nie mniejsza niż dwukrotność tej kary.

Wyprzedzanie na zakazie

Kierowca nie stosujący się do zakazu wyprzedzania będzie podlegał grzywnie nie niższej niż 1 tys. zł. Ponowne takie wykroczenie w ciągu dwóch lat będzie oznaczało grzywnę w wysokości 2 tys. zł.

Wyższe kary za narażanie pieszych

Minimalna grzywna za nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego wyniesie nie mniej niż 1,5 tys. zł. Chodzi np. o wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.

Jeśli w ciągu 2 lat sprawca ponownie popełni takie naruszenie, to kara grzywny wyniesie nie mniej niż 3 tys. zł. W przypadku realnego zagrożenia bezpieczeństwa dla życia i zdrowia pieszego, sąd będzie mógł dodatkowo orzec zakaz prowadzenia pojazdów.

Wyższe kary dla pijanych kierowców lub po narkotykach

Prowadzenie pojazdu mechanicznego po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym będzie podlegało karze aresztu albo grzywny nie niższej niż 2,5 tys. zł. W przypadku prowadzenia po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka pojazdu innego niż mechaniczny sprawca będzie podlegał karze aresztu albo karze grzywny nie niższej niż 1 tys. zł. Przyłapanie kierowcy na tym samym wykroczeniu w ciągu dwóch lat będzie skutkowało nałożeniem dwukrotności w/w kary.

Wysoki mandat za prowadzenie bez prawa jazdy

Prowadzenie pojazdu mechanicznego bez wymaganego uprawnienia będzie skutkowało karą aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1,5 tys. zł. Jeśli sprawca tego wykroczenia w ciągu 2 lat popełni takie wykroczenie ponownie, to grzywna wyniesie dwukrotność tej kary.

Zmiany w składkach OC

Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło, że nowelizacja ma umożliwić udostępnienie podmiotom ubezpieczeniowym danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców i dostosowanie stawek ubezpieczeń komunikacyjnych do historii wykroczeń kierowcy oraz otrzymanych przez niego punktów karnych.

Resort zwrócił uwagę, że standardem działań firm ubezpieczeniowych w takich krajach, jak USA, Wielka Brytania czy Irlandia jest włączanie do taryfy ubezpieczeń komunikacyjnych informacji o wykroczeniach popełnianych przez kierowcę. Dzięki temu firmy ubezpieczeniowe mogą zaoferować niższe składki kierowcom, którzy jeżdżą bezpiecznie.

Punkty karne będą zerować się dłużej

Wprowadzony zostanie mechanizm uzależniający usunięcie punktów karnych za naruszenie przepisów ruchu drogowego od uregulowania mandatu. Dodatkowo punkty będą kasowane dopiero po upływie 2 lat od dnia zapłaty grzywny.

Obecnie najwyższa liczba punktów za część wykroczeń to 10. Po zmianach liczba ta wzrośnie za część wykroczeń do 15 punktów karnych. Limit punktów karnych nie ulegnie zmianie. Obecnie limit wynosi 24 punkty, a w przypadku kierowców, którzy mają prawo jazdy, której niż rok – 20 punktów.

Trudniej będzie uniknąć zapłacenia mandatu

Zgodnie z ustawą, urząd skarbowy będzie mógł zaliczyć nadpłatę podatku na poczet nieopłaconego mandatu karnego. Takie rozwiązanie ma na celu zwiększenie nieuchronności kary i egzekucji grzywien nakładanych za popełnione wykroczenia drogowe.

Surowsze kary za ingerencję w tachograf

Wyższe kary przewidziano również dla kierowców zawodowych, którzy ingerują w tachograf. Obecnie za takie działania grozi kara finansowa. Po wejściu w życie nowych przepisów oprócz kary finansowej będzie zatrzymywane takiemu kierowcy prawa jazdy na okres trzech miesięcy, a w przypadku recydywy na okres 6 miesięcy.