Legionowo. Centrum Komunikacyjne otwarte – dworzec i mediateka na europejskim poziomie

otwarcie centrum komunikacyjnego (7)

Otwarcie Centrum Komunikacyjnego w Legionowie (fot. A. Maśna)

Po blisko 60 latach oczekiwań, Legionowo wreszcie doczekało się dworca kolejowego z prawdziwego zdarzenia. 11 września br. nastąpiło uroczyste otwarcie Centrum Komunikacyjnego.

Oprócz dworca kolejowego z poczekalnią i kasami biletowymi w budynku legionowskiego Centrum Komunikacyjnego powstała także i nowoczesna mediateka wraz z salą widowiskową, zaś w ramach całego dofinansowanego przez Szwajcarów projektu wielopoziomowe parkingi, ulice dojazdowe i zadaszona pętla autobusowa.

Pierwotnie budowa legionowskiego Centrum Komunikacyjnego miała kosztować 37 mln zł. Skończyło się zaś na kwocie przeszło 50 mln zł. Wzrost kosztów wynikał głównie z prawie 2-letniego opóźnienia na budowie i koniecznością wybrania nowego wykonawcy dla tej inwestycji. Blisko 85 proc. z tych przeszło 50 mln zł wyłożyła Szwajcaria, która współfinansowała budowę kompleksu tych obiektów w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Uroczystemu otwarciu legionowskiego Centrum Komunikacyjnego towarzyszyły liczne imprezy, w których oprócz legionowskich włodarzy wziął udział także i ambasador Szwajcarii Andrej Motyl.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 21

  1. Dalej nie mamy dworca tylko „dworzec kolejowy”. Przecież to jest jakaś makabra. Nawet w porównywalnym do Legionowa Ciehanowie, wybudowali dworzec IDS, i jakoś to się sprawdza, a tutaj…. chaos i patologia. W tej chwili to jest tylko biblioteka publiczna w pobliżu stacji PKP.

  2. Świetny jest. Wreszcie ktoś pomyślał. Czekaliśmy na to przez dziesięciolecia.

  3. Mam wrażenie, że to była promocja Pana Smogorzewskiego, Grabca, Rosiaka i reszty świty
    Nie rozumiem, jakie cetnrum komunikacyjne. Brak kas biletowych, nieczynne tablice z rozkładami jazdy. Poza biblioteką praktycznie pusty budynek. Nie tego się spodziewałam po takim szumnym otwarciu.

    • Promocję to oni sobie zrobili budując dworzec a nie go otwierając 🙂

  4. To jest ten „nowoczesny projekt aranżacji biblioteki”, nad którą Mytkowska tak się rozpływała na łamach utrzymywanych przez miasto gazetek? Żałosne. Oj Tamara, czego się urząd miasta nie dotknie, to spie….

  5. Brakuje mi poprostu słów żeby określić arogancję władzy. Już bardziej faux pas zachować się nie dało. Mieszkańcy nie dośc że ponad od dwóch lat nie mają dostępu do kas, to jeszcze zamiast dworca, na otarcie łez, mają bibliotekę obok stacji, tak jak biletomat na autobusy na PKP Przystanek. „Dworzec” zapewne nie utrzyma się, i za 20 lat, jak się skończą wszystkie jarzma i okresy ochronne, zostanie przeznaczony do rozbiórki (niczym dworzec w Słupsku). Nie można było dogadać się z koleją, i wybudować dworca takiego jak w Nasielsku, Mławie, czy wspomnianym wcześniej Ciechanowie? Małego, taniego, funkcjonalnego, estetycznego.

    • Ja bym nie chciał takiego dworca modułowego. A poza tym mega oszczędność zrobili robiąc w dworu bibliotekę publiczną, bo konieczny byłby kolejny budynek, za kolejną publiczną kasę. Skoro większość mieszkańców jeździ do pracy, do Warszawy kolejką, mają książki pod nosem. Ludzie spoza miasta chwalą to rozwiązanie i chcieli by mieć takie u siebie. Zazdroszczą. Ja wiem, że pewnie poszedł przekaz zochydzić otwarcie największej miejskiej inwestycji ale bez przesady. Poza tym mediateka będzie doposażona, a na dworcu infrastruktura ma się wkrótce pojawić. Także spokojnie. Tyle lat dworca nie było kilka tygodni nikogo nie zbawi. 🙂

      • Oczywiście, że biblioteka jest dobrym rozwiązaniem. No ale poco robić tzw. nowoczesny dworzec kolejowy i otwierać go imprezą pod nazwą „Otwarcie dworca” skoro gotowa jest tylko biblioteka, a reszta to pustostan? Nie lepiej było zaczekać trochę, skoro i tak jest 2,5 (jeżeli się nie mylę) poślizg, i otworzyć dworzec z kasą (której nikt nie chce prowadzić – może PR będzie prowadzić jak ich władze „przekonają” 😀) i czynnymi ekranami, niż wystawiać się na kolejne pośmiewisko?

        • Jak dla mnie to żadne pośmiewisko. Większym byłaby np. niegospodarność polegająca na budowaniu 2 budynków zamiast jednego z 85% dofinansowaniem. Co do dworca, to mieli gotowy budynek to go otworzyli. Doinstalują resztę wyposażenia, to ludzie zaczną korzystać.

      • Mega oszczędność zrobiliby, gdyby dworzec wybudowało PKP, tak jak to zrobiło w Ciechanowie, Nasielsku czy Mławie. No, ale nasze orły mają problem, żeby dogadać się z PKP, GDDKiA, NFZ czy też wojskiem NCK. Z biblioteki korzystają też dzieci i osoby starsze i to one będą miały teraz problem z dotarciem na drugi koniec miasta, żeby wypożyczyć książkę. A skoro wiesz, że poszedł jakiś przekaz to pewnie ten, żeby ludzi nie wypuszczać z budynku podczas przemówień naszych orłów na otwarciu 🙂

        • Żadna oszczędność. Dworce modułowe dobre dla jakiś wiosek, z których jeździ parę osób na krzyż. Co do dotarcia do biblioteki, to powiedz to 5 tys. osób mieszkających na oś Piaski. Gorszy sort? Co do przemówień, to nie wiem, nie słucham i zalecam nie słuchać polityków tylko patrzeć na efekty ich pracy.

          • Przepraszam bardzo, czy Ciechanów, miasto o włos większe od naszego, niegdyś wojewódzkie, starsze od Legionowa, i mające ciekawą historię to „jakaś wioska, z której jeździ pare osób na krzyż” to szkoda że Legionowo to NIE jest jakaś milionowowa stołeczna metropolia! W tej wiosce się zatrzymuje pendolino. Ale jak się jest aroganckim i zarozumiałym tak jak władze Legionowa, to może wogóle wybudujemy Dworzec Centralny, albo taki jak w Łodzi Fabrycznej. My jesteśmy taką samą wioską jak Ciechanów, a nawet gorszą bo nie mamy pendolino. Także takie stwierdzenie jest moim zdaniem niestosowne. Po co nam taki hangar???

          • A co do gorszego sortu, to Piaski są najbardziej faworyzowaną dzielnicą Legionowa. Gorszym sortem są mieszkańcy Przystanku, którzy nie mają tanich SKMek, a rano, w czasie największego szczytu, zwykłe osobowe KMki niczym pendolino nie zatrzymują się.

  6. A ktoś w ogóle czekał na tą Sikorę? Chciało się jej w ogóle tu przyjeżdżać? Nie doś że monitory z rozkładem jazdy nieczynne, to jeszcze niezrozumiałe zapowiedzi. Dlaczego w L-wie nie może zapowiadać pociągów syntezator z Dw. Gdańskiego czy Centralnego?

    • To wyprowadź się do Ciechanowa. Jak masz jakiś domek albo mieszkanie to sprzedaj tutaj – tam kupisz większe. Widać też fachowiec pierwszej wody jesteś we wszystkim to z robotą nie będzie problemu. Jak ochłoniesz, to sprawdź jakie są potoki ludzi tu i w Ciechanowie i wtedy może ci rozum wróci. A co do inwestowaniu os. Piaski to mnie nie rozśmieszaj, od drogę przy przedszkolu doprosić się nie można a ty mi tu z inwestycjami wyjeżdżasz. Z głupim na rozumy się zamieniłeś? I na koniec. Dzięki Bogu u nas nie zatrzymuje się Pendolino – jakby zatrzymywał się w każdy pierdzszewie, to całą jego szybkość można byłoby sobie „w buty” co najwyżej wsadzić.

    • To wyprowadź się do Ciechanowa. Jak masz jakiś domek albo mieszkanie to sprzedaj tutaj – tam kupisz większe. Widać też fachowiec pierwszej wody jesteś we wszystkim to z robotą nie będzie problemu. Jak ochłoniesz, to sprawdź jakie są potoki ludzi tu i w Ciechanowie i wtedy może ci rozum wróci. A co do inwestowaniu os. Piaski to mnie nie rozśmieszaj, od drogę przy przedszkolu doprosić się nie można a ty mi tu z inwestycjami wyjeżdżasz. Z głupim na rozumy się zamieniłeś? I na koniec. Dzięki Bogu u nas nie zatrzymuje się Pendolino – jakby zatrzymywał się w każdy pierdzszewie, to całą jego szybkość można byłoby sobie „w buty” co najwyżej wsadzić. (wkleiło mi się nie pod tym postem)

      • Prezentuję tu tylko swoje poglądy, tak jak każdy inny, i nie upoważnia to nikogo do obrażania mnie. Ja raczej chciałbym zwrócić uwagę na współpracę. Dlaczego by UM Legionowo i PKP nie mogłyby współpracować?
        Dlaczego u nas są potoki ludzi? Odpowiedź: Bo jest Wspólny bilet ( bo się to opłaca).
        Nie mam nic do Piasków. Oczywiście że władze powinny bardziej słuchać mieszkańców, ale nie tylko Piaski Pan Bóg stworzył w Legionowie. Ale jak jest ktoś bliski, zwłaszcza dziecko, które nie ma jak wrócić z Warszawy dajmy na to Wschodniej, albo Centralnej bo wszystkie pociągi to tylko „Legionowo Piaski, Legionowo Piaski, Wieliszew, Legionowo Piaski”, a w weekendy D2 nie kursuje, RL do Modlina opóźnione, to szanowny kolega zgodzi się ze mną, że nie powinno być równych i równiejszych części Legionowa, a mówimy tu o kolei, inne sfery inwestycji etc. nie są tu w tej chwili przytaczane. Może wogóle załóżcie Legionowską SKM „Legionowo Piaski’. Już zostawmy ten Ciechanów, skoro Legionowo to pierdziszewo, to prawda. Ale jak nawet się pendolino nie zatrzymuje, to tu nie jest żadne Legionowo Centralne. A taki dworzec nie kolejowy (bo z koleją nie ma nic wspólnego) i generujący koszty to obciążenie dla miasta. Legionowo jest satelicką miejscowością Warszawy, i trzeba się z tym pogodzić. Komu jest potrzebny dworzec, skoro i tak zdecydowana większość ma WKM ze wspólnym biletem. Podsumowując: Legionowo – Piaski są faworyzowane pod względem kolei, Legionowo Przystanek jest może nie sekowane ale niedowartościowane. Biblioteka przy stacji PKP jest wspaniałym pomysłem, ale powinna być lepiej skomunikowana z innymi częściami miasta. A dworzec kolejowy jest tu i tak zbędny, bo nikt tu nie kupuje biletów – uważa tak sama kolej. Może lepiej by było postawić w miejscu kasy biletowej drugi automat biletowy KM, i było by po problemie. Taki już jest urok Legionowa, gdzie nie ma zabytkowych dworców do utrzymania, więc tu raczej dworzec powinien być symboliczny. I mimo tego że jest duży potok pasażerów, t u nas liczy się przede wszystkim ilość i jak najkrótszy czas przewozu w miejsce docelowe.
        Kończąc: To są tylko i wyłącznie moje poglądy na ten temat; co za tym idzie; nie upoważnia to nikogo do obrażania mnie. Jeżeli Ci się nie podoba to w jaki sposób piszę, albo jakie mam poglądy, wystarczy jedno zdanie: Uważam że jesteś w błędzie – na przykład.

        PS.: Nie zamieniłem się z głupim na rozum – przysięgam – potwierdzi to nawet mój lekarz.

        • Człowieku co wygadujesz za głupoty, Sprawdź sobie ilość pociągów do Legionowa Paski. \
          Ciekawe czy byłbyś zadowolony gdybyś miał pociągi praktycznie co godzinę.
          Między jednym a drugim pociągiem SKM S3 jedzie kilka pociągów do Działdowa,Nasielska Mławy
          SKM S9 nie biorę pod uwagę, klika kursów warunkowych do Legionowa Piaski, reszta kiedy ludzie kończą pracę jedzie tylko do Legionowa
          Weekend S9 nie kursuje
          Co do samego dworca i tych pochwalnych opinii mam wrażenie że znowu atakują zwolennicy Romana którzy każdą głupotę próbują przekuć na sukces
          I teraz pytanie za 100% jakim to węzłem przesiadkowym jest Legionowo że potrzebuje tak dużego dworca, jak wielki potoki pasażerski będzie musiał obsłużyć dworzec że wybudowano go tak duży ???
          Odpowiem, Legionowo nie jest żadnym węzłem przesiadkowym, większość pasażerów po prostu wchodzi na peron i wsiada do pierwszego lepszego pociągu
          Do tego aby w zimie kilka osób mogło poczekać na opóźniony pociąg wystarczyłby modułowy dworzec
          W dodatku dworzec wybudowany i utrzymywany ze środków kolei a nie legionowskiego podatnika
          Ale przecież jesteśmy bardzo bogatym miastem że będzie nas stać na utrzymanie dworca kolejowego w dodatku bez kas biletowych według szacunków za 4-5 baniek rocznie
          Ma się gest prawda ????

          • O tym jak kolej dba o pasażerów najlepiej świadczy stacja piaski. Gdyby nie miasto, to by nawet skrawka parkingu w okolicy stacji nie było, a to przecież kolejką jeżdżą klienci PKP. Legionowo jest takim węzłem przesiadkowym, że przyjeżdża tu dużo osób z północy, zwłaszcza z kierunku pułtuskiego. Teraz miasto powinno:
            1. Znaleźć sposób żeby wydzierżawić zaplanowane lokalne handlowe po DOBREJ cenie.
            2. Lobbować gdzie się tylko da, żeby zapewnić jak największe obłożenie dla dworca – punktów handlowych.
            3. Wprowadzić strefę płatnego parkowania przynajmniej do Sienkiewicza, Słowackiego i 3 maja
            4. Zabiegać gdzie się da i w sposób jaki się tylko da żeby parkingowiec włączono do P&R (pewnie za kilka lat gdy upłynie termin trwałości inwestycji)

  7. Populizm i pis w czystej postaci. Ludzie myślicie coś? wszędzie w miastach gdzie nie ma PISu nagonka. Nagonka, hejt i kontrole. Przecież to nie ratusz ma siedzieć i sprzedawać bilety, nie urzędnik ma zarządzać rozkładem jazdy kolei.

    Kolej miała was w dupie i ma cały czas. Ma teraz budynek za free i co… ani nie chce kas prowadzić, ani rozkładów wprowadzić na gotowe monitory. Dzwońcie do tych zakichanych spółek kolejowych żeby się ruszyli i coś zrobili dla swoich klientów. Płacicie za to codziennie.

    • Kolej wcale się nie zmienia na lepsze, raczej na gorsze… Ile czasu już te ekrany wiszą… Kiedyś to nawet było lepiej, bo kupowało się bilet na pociąg. Teraz się kupuje albo na eskaemke albo na kaemkę. Szanowny Pan konduktor do osoby, która kupiła bilet na SKM (20-minutowy), okazującej bilet do kontroli: Proszę podziękować pani w kiosku

Dodaj komentarz