Jabłonna. Priorytety biblioteki: nowe książki i promowanie czytelnictwa

biblioteka-kaca

fot. biblioteka

Jesienią 2014 r. praca biblioteki w Jabłonnie koncentrowała się wokół realizacji programu Biblioteki Narodowej „Priorytet 2 – zakup nowości wydawniczych”.

 

Przypomnijmy, że w ramach programu dokonano zakupu lektur szkolnych za kwotę 3.920 zł. (trzecia część tej kwoty pochodziła ze środków budżetowych biblioteki, pozostałe 2/3 stanowiło dofinansowanie z Biblioteki Narodowej). Książki zostały zakupione na podstawie list zapotrzebowania dostarczonych przez szkoły podstawowe w Jabłonnie oraz w Chotomowie. Następnie pozyskane egzemplarze przekazane zostały na okres do czerwca 2015 r. do odpowiednich bibliotek szkolnych: Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Jabłonnie oraz Szkoły Podstawowej im. Stefana Krasińskiego w Chotomowie.

Promowanie czytelnictwa

Realizacja „Priorytetu 2” wiązała się również z realizacją zadeklarowanych przez bibliotekę we wniosku o dofinansowanie działań, mających na celu promowanie czytelnictwa oraz zacieśnianie współpracy z lokalnymi instytucjami oświatowymi. Zorganizowane zostało sześć spotkań dla młodzieży ze szkół podstawowych:

28.10 – Spotkania z Agą Szczepańską w Sali Widowiskowej GCKiS w Jabłonnie oraz w Szkole Podstawowej w Chotomowie,

12.11 – Spotkanie z Hanną Niewiadomską dla dzieci ze Szkoły Podstawowej
w Jabłonnie,

21.11 – Spotkanie z Anną Kacą w Szkole Podstawowej w Chotomowie,

5.12 – warsztaty filozoficzne prowadzone przez Joannę Wągiel w Jabłonnie oraz
w Chotomowie.

Uśmiech dla żabki w Jabłonnie

Zaproszenia oraz relacje ze spotkań publikowane były na stronie internetowej biblioteki. Kolejnym z działań, podjętych wspólnie ze szkołami podstawowymi w ramach programu, były konkursy czytelnicze dla uczniów. Pani Agnieszka Brzozowska z biblioteki szkolnej w Jabłonnie, korzystając z zakupionych lektur, zorganizowała dla swoich podopiecznych konkurs „Uśmiech dla żabki”: – 24.10 w bibliotece Szkoły Podstawowej im. Armii Krajowej w Jabłonnie odbyło się głośne czytanie utworu P. Wechterowicza, E. Dziubak „Uśmiech dla żabki”. Członkowie koła czytelniczego zapoznali młodszych kolegów z klas trzecich ze wzruszającą historią żabki, która tęskniła do mamy. Czytano z podziałem na role, uczniowie wcielali się więc w postacie m. in. mamy żabki, bobra, wydry, dzięcioła, pieska. Po wysłuchaniu utworu trzecioklasiści, pod opieką wychowawczyń, rozwiązali test znajomości ”Uśmiechu dla żabki”, wykonali również piękne „ilustracje do książki”. Najlepsze prace zostały nagrodzone wycieczką (do PBW im. KEN). Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali drobne upominki – powiedziała organizatorka Agnieszka Brzozowska.

Quiz w Chotomowie

Również w Szkole Podstawowej w Chotomowie zorganizowano konkurs: – 8 grudnia 2014 r. szkolna biblioteka wraz z filią biblioteczną w Chotomowie przeprowadziła wśród uczniów klasy III c Quiz czytelniczy pt. „Przyjaciele z Bullerbyn”. Konkurs  był sprawdzianem wiedzy trzecioklasistów z treści przeczytanej książki, autorstwa Astrid Lindgren. Na lekcji języka polskiego każdy uczeń  otrzymał zestaw składający się z 4 pytań. Za każdą poprawną odpowiedź można było  otrzymać 5 punktów. Za uzyskanie maksymalnej ilości punktów 5 uczniów otrzymało oceny bardzo dobre do dziennika oraz nagrody książkowe. Pozostałym  uczestnikom  quizu wręczono drobne  upominki. Na zakończenie imprezy czytelniczej,  uczniowie kl. III „c” tym razem na lekcji plastyki mieli okazję przedstawić swoją własną wizję Bullerbyn i jego mieszkańców w formie rysunku. Wszystkie prace zostały wyeksponowane w chotomowskiej bibliotece – podsumowała Anna Linke, organizatorka konkursu.

Konkursowe prace plastyczne uczniów były następnie prezentowane w placówkach biblioteki w Jabłonnie oraz w Chotomowie.

Realizację programu Priorytet 2 można uznać za zakończoną powodzeniem. Przede wszystkim udało się pozyskać dla uczniów szkół podstawowych z gminy Jabłonna egzemplarze lektur szkolnych, co przynajmniej częściowo powinno rozwiązać problem z ich dostępnością. W czasie zorganizowanych w ramach programu imprez zaprezentowano uczniom szeroki zakres tematyki – od poezji, poprzez młodzieżowe powieści detektywistyczne, do filozofii. Natomiast poprzez szkolne konkursy plastyczne połączone z wystawami prac laureatów w naszych placówkach, udało się zaktywizować uczniów wokół projektu oraz zainteresować nim środowisko lokalne.