Żółty szlak rowerowy: średniowieczne historia, piękne wąwozy, rezerwaty i jeziora

Serock_Rynek (fot. P. Kozarzewski)

Rynek w Serocku (fot. P. Kozarzewski)

Szlak żółty to jeden z najciekawszych, a zarazem najdłuższy szlak rowerowy na terenie gminy Serock. Rozpoczyna i kończy swój bieg na serockim rynku.
Trasa ma długość 35,5 km i przy założeniu średniej jazdy z prędkością około 20 km/h jej pokonanie powinno nam zająć nieco ponad dwie godziny.

Izba Pamięci i Tradycji Rybackich w Serocku, fot. A. Woźniakowska

Zaczynając wycieczkę objeżdżamy ratusz od wschodniej strony i kierujemy się na południe ul. Farną, w kierunku kościoła parafialnego Zwiastowania Najświętszej Maryi Pannie, umiejscowionego na wysokiej skarpie, z której rozpościera się malowniczy widok na połączenie Bugu z Narwią. Po opuszczeniu terenu kościoła, jedziemy ul. Św. Wojciecha, gdzie po drodze mijamy starą, zrewitalizowaną szkołę, przekształconą na siedzibę Izby Pamięci
i Tradycji Rybackich w Serocku.

Żółty szlak rowerowy prowadzi przez barwny Trakt Spacerowy znajdujący się przy ul. Radzymińskiej, którą jedziemy dalej w dół, mijając po drodze pomniki przyrody (dwa drzewa z gatunku jesion wyniosły) i pozostałość po średniowiecznym grodzisku zwanym, Barbarka”.

Z grodziska dojeżdżamy do ul. Rybaki biegnącej wzdłuż rzeki Narew. Na krańcu ulicy wjeżdżamy na Ścieżkę Dydaktyczną Krajoznawczo-Turystyczną z Serocka do Jadwisina. To urozmaicony morfologicznie fragment szlaku biegnący brzegiem rzeki, przez las. Po przejechaniu 750 m, po lewej stronie napotykamy teren wypoczynkowy z miejscem na ognisko. Następnie, przecinamy teren portu Yacht Klubu Polskiego, mijamy położony bezpośrednio przy ścieżce Rezerwat Przyrody Jadwisin i dojeżdżamy do dawnej stanicy PTTK, obecnie Klub Mila – Zegrzynek.

Ruiny Dworku Szaniawskiego (fot. UMiG Serock)

Po pokonaniu stromego, kilkudziesięciometrowego wybrukowanego odcinka dojeżdżamy do ciągnącej się w górę drogi przez Rezerwat – Wąwóz Szaniawskiego. My jednak skręcamy w lewo i po przejechaniu ok. 200 m dojeżdżamy do ruin dworku Jerzego Szaniawskiego, gdzie umieszczono pamiątkową tablicę oraz tablicę informacyjną o życiu i twórczości artysty.

Po przejechaniu 1,4 km ścieżką biegnącą przez las (UWAGA: odcinek nieutwardzony – w chwili obecnej trudny do pokonania, od niedoświadczonych rowerzystów wymagający większego wysiłku) i minięciu terenu Klubu Żeglarskiego „Dolomit” napotykamy ostry łuk w prawo i po pokonaniu podjazdu dojeżdżamy do drogi biegnącej skrajem pól.

Następnie skręcamy w prawo i po przejechaniu 350 m dojeżdżamy do asfaltowej ul. Ogrodowej, która po skręcie w lewo przechodzi w ul. Szkolną. Ulicą Szkolną pokonujemy odcinek ok. 600 m, a następnie ponownie skręcamy przed szkołą w lewo, w ulicę Akacjową i po przejechaniu 1,1 km dojeżdżamy do kładki, którą nad drogą krajową nr 61 przeprawiamy się na ul. Warszawską w Borowej Górze, z której to kierujemy się w lewo do ul. Lipowej i jedziemy dalej w kierunku zachodnim.

Po około 1,9 km, na wysokości kapliczki w miejscowości Dosin skręcamy w lewo, jedziemy w kierunku Skubianki, do której prowadzi nas prosta, asfaltowa droga o bardzo dobrej nawierzchni (ul. Piękna). Przed wjazdem do Skubianki przejeżdżamy przez skrzyżowanie z drogą powiatową, a następnie jedziemy przez wieś i skręcamy w prawo w kierunku Jachranki.

Rezerwat Zegrze (fot. UMiG Serock)

Od tego miejsca, istnieje alternatywna, nieoznakowana trasa, o dużym stopniu trudności, który meandruje wzdłuż Jeziora Zegrzyńskiego. Przez Skubiankę przejeżdżamy 940 m odcinkiem drogi dojazdowej, a następnie wjeżdżamy w drogę powiatową, którą wcześniej przekroczyliśmy wjeżdżając do Skubianki. Jadąc tym odcinkiem mijamy po lewej stronie liczne wjazdy do ośrodków wypoczynkowych znajdujących się nad Jeziorem Zegrzyńskim. Po przejechaniu 2,2 km, skręcamy w prawo w ul. Wspólną, kierując się w stronę kompleksu leśnego, położonego w północno-zachodniej części gminy. Jadąc wspomnianą ulicą, docieramy do drogi krajowej nr 62 (Uwaga: trasa tranzytowa, o dużym natężeniu ruchu). Po jej przekroczeniu docieramy do parkingu leśnego, stąd leśnym duktem jedziemy 1,4 km w kierunku zachodnim i docieramy do skraju Rezerwatu Zegrze. Objeżdżamy go od południowej i zachodniej strony (3,3 km), a następnie kierujemy się na północ do drogi gminnej i jedziemy w kierunku skrzyżowania
z drogą wojewódzką nr 622, do której dojeżdżamy skrajem lasu (2,3 km).

Jezioro Chojno (fot. L. Błachnio)

Po przekroczeniu drogi wojewódzkiej, wjeżdżamy ponownie w kompleks leśny, północnej części gminy. Pokonujemy go trzema odcinkami o łącznej dł. 2,4 km, a następnie wjeżdżamy w drogę powiatową o nawierzchni asfaltowej. Kierujemy się do skrzyżowania w miejscowości Karolino, gdzie po prawej stronie jest widoczne Jezioro Chojno.

Następnie skręcamy w lewo, gdzie przy ścianie lasu znajduje się zespół 4 pomników przyrody (dęby bezszypułkowe), obok których prowadzi dalsza część naszego szlaku. Po przejechaniu 1 km skręcamy
w prawo. Na skraju młodego lasu sosnowego kierujemy się do północnego krańca ul. Moczydło w Serocku (1 km). Po minięciu zabudowań mieszkalnych przy ul. Moczydło jedziemy polną drogą w stronę kolejnego kompleksu leśnego, znajdującego się na skraju sąsiedniej gminy (830 m). Tutaj szlak meandruje leśnymi drogami, po lekko pofałdowanym terenie, aż w końcu po przejechaniu 3,2 km, dociera do drogi asfaltowej, gdzie po skręcie w prawo przejeżdżamy wiaduktem nad obwodnicą Serocka. Następnie zjeżdżamy w dół i jedziemy w kierunku Wierzbicy (740 m).

Po dojechaniu do skrzyżowania skręcamy w prawo, w kierunku Serocka. Dojeżdżamy do ronda, z którego zjeżdżamy w kierunku Serocka. Dalej, zgodnie z oznakowaniem szlak prowadzi nas ul. Pułtuską, aż do momentu skrętu w ul. 11-go Listopada. Następnie, skręcamy w ul. W. Wolskiego. Po drodze, po prawej stronie mijamy Powiatowy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych i kierujemy się w ul. Zdrojową, gdzie umiejscowiony jest Skwer Zdrojowy, na którym możemy zrobić sobie krótką przerwę, w otoczeniu drzew i szumiącego strumyka. Po odpoczynku jedziemy dalej w kierunku ul. Retmańskiej.

Plaża w Serocku (fot. UMiG Serock)

Alternatywną trasą, która również prowadzi do ul. Retmańskiej, jest trasa od ronda w Wierzbicy, wzdłuż linii brzegowej. Po przejechaniu ok. 300 m od ronda, możemy skręcić w lewo, w ul. Na Skarpie w miejscowości Wierzbica, w kierunku Narwi. Po 250 m jazdy drogą gruntową, o dość dużym spadku przy dojeździe do samej rzeki, docieramy do ścieżki, zlokalizowanej pomiędzy linią brzegową rzeki a działkami rekreacyjnymi. Po przejechaniu 250 m, szlak poszerza się i prowadzi nas bezpośrednio do niewielkiej przystani, z której wjeżdżamy na ul. Retmańską w Serocku (460 m). Będąc na ul. Retmańskiej kierujemy się w stronę plaży miejskiej w Serocku. Z plaży, ul. Brukową jedziemy w górę i docieramy do końca naszego szlaku, czyli z powrotem na rynek miejski.